Var Martin XB-51 först med bromsfallskärm på Rea fpl.?
En notis i tidningar i slutet av nov.-49 visar ”nyss”frisläppta bilder på detta
Osäker om det är XB-51 , men bilden bakifrån visar ”rätt” stjärt o vingprofil (neråtsvepande)
Samt att man nyligen provflygit
Ser inget om saken vid sökningar.
Bengt
1:a Bromsfallskärmförsedda REA fpl?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Tyska Arado 234 hade bromsskärm 1945 eller tidigare och kom ju till mer operativ användning än XB-51. Hur ofta skärmen i praktiken användes vet jag inte, med det går nog att googla fram mer om det.
Man kan finna detta nämnt här, där det också framgår att B-47:ans bromsskärm var utvecklad från en tysk typ. (Backa ev. någon sida i texten.)
Man kan också börja här. Backar man några sidor får man i alla fall se Arado 234.
Lars S
Man kan finna detta nämnt här, där det också framgår att B-47:ans bromsskärm var utvecklad från en tysk typ. (Backa ev. någon sida i texten.)
Man kan också börja här. Backar man några sidor får man i alla fall se Arado 234.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 02 nov 2008, 22:36, redigerad totalt 2 gånger.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, det finns i alla fall bra bilder som visar att man t om vågade utlösa skärmen när man ännu var i luften vilket inte var det normala.
http://www.nationalmuseum.af.mil/shared ... 4S-009.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... 4S-004.jpg (här får man klistra in URL:en själv)
Goggling gav texter som visade att det ett plan med förtjänster (t o m kort landningssträcka; med skärm antar jag) men man valde den mer svängbara brittiska Canberra som Martin fick tillverka som B-57. Även om XB-51 rollade förnämligt så kunde man inte dra så många g.
Lars S
http://www.nationalmuseum.af.mil/shared ... 4S-009.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... 4S-004.jpg (här får man klistra in URL:en själv)
Goggling gav texter som visade att det ett plan med förtjänster (t o m kort landningssträcka; med skärm antar jag) men man valde den mer svängbara brittiska Canberra som Martin fick tillverka som B-57. Även om XB-51 rollade förnämligt så kunde man inte dra så många g.
Lars S