Hej!
Ni har väl sett dessa förr, men värt att se igen!
Dokument om flygvapnets rrgc-central del 1 o 2
Obs 2*30 min.
http://www.veteranklubbenalfa.se/vetera ... efault.htm
nr. 2 o 3
Får man intrycket att efter FV kravspec., utformar bolagen varan lite enl. önsketänkande / ”vi ordnar nog detta ?
Och det gjorde de ju.
Hade vi 8 RRGC/f och 4 RRGC/t ?
I programmen nämns 13 st. , men att en skulle vara skol-dito, (var isf)?
Stämmer detta?
När kan man säga att vi hade en Fungerande RRGC övervakning?
När togs de olika RRGC:na i drift samt ur drift ?
Programstoppen?
Sen nämns en ”firma” som jag uppfattar som ” Tustrel”, hörfel, men vad var det för företag?
Bengt
Filmer om RRGC / Stril60
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Bengt!
Du har berört ett teknik- och IT-historiskt intressant och viktigt ämne och jag började besvara dina frågor. Dock upplevde jag något som liknade de "programstopp" som du tog upp och förlorade mycket av det jag skrivit. IT-tekniken är sig lik...
(Vem vågar hålla på i flera vändor att snygga till en lång text man skrivit i den ynka skrivrutan utan att vara livrädd att förlora allt. Nej man hivar iväg den. Eller så börjar man med ett separat dokument som man sedan försöker pressa in i skrivrutan. Nu började jag på ny kula och eftersom min långa text näppeligen av en vanlig dödlig (åtminstone inte av mig) kan editeras in i den lilla rutan finns den på http://larssundin.ownit.nu/Rgc.doc.)
Det är många nostalgiska och teknikhistoriska kringeli-krokar men du kan ändå lätt finna svar på dina specifika frågor för det mesta tror jag. Som synes rekommenderar jag Bjarne Darwalls bok "Luftens dirigenter".
Tillägg: Mer att läsa finns hos FHT, på http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=2&dID=19
Där kan man bl a läsa att Rgc-systemet driftsattes i 8 anläggningar under perioden 1967 - 1971. Den ursprungliga beställningen omfattade 12 system, men 4 kom aldrig att installeras. Systemet avvecklades i två omgångar från 1992 till 2001.
Lars S
Du har berört ett teknik- och IT-historiskt intressant och viktigt ämne och jag började besvara dina frågor. Dock upplevde jag något som liknade de "programstopp" som du tog upp och förlorade mycket av det jag skrivit. IT-tekniken är sig lik...
(Vem vågar hålla på i flera vändor att snygga till en lång text man skrivit i den ynka skrivrutan utan att vara livrädd att förlora allt. Nej man hivar iväg den. Eller så börjar man med ett separat dokument som man sedan försöker pressa in i skrivrutan. Nu började jag på ny kula och eftersom min långa text näppeligen av en vanlig dödlig (åtminstone inte av mig) kan editeras in i den lilla rutan finns den på http://larssundin.ownit.nu/Rgc.doc.)
Det är många nostalgiska och teknikhistoriska kringeli-krokar men du kan ändå lätt finna svar på dina specifika frågor för det mesta tror jag. Som synes rekommenderar jag Bjarne Darwalls bok "Luftens dirigenter".
Tillägg: Mer att läsa finns hos FHT, på http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=2&dID=19
Där kan man bl a läsa att Rgc-systemet driftsattes i 8 anläggningar under perioden 1967 - 1971. Den ursprungliga beställningen omfattade 12 system, men 4 kom aldrig att installeras. Systemet avvecklades i två omgångar från 1992 till 2001.
Lars S
Tack LS
Orsaken att jag svarar så sent är min dators pdf:”vägran”, så man lär uppsöka en annan PC för att läsa.
Jag skriver nästan alltid inläggen i Word o klistrar in i sff-rutan o den rymmer ”allt”
Det får bli ett inköp av”Luftens dirigenter”
Baby-Los var RGC:s föregångare i STRIL60.
http://www.veteranklubbenalfa.se/vetera ... 000530.htm
Aldrig hört namnet
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... apnet.html
har mycken info
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... rliga.html
De fyra rörliga rrgc/t stod fredsgrupperade vid flottiljerna:
F4, rrgc/t Tjuren
F7, rrgc/t Hajen
F18 (senare F16), rrgc/t Pantern
F21, rrgc/t Järven
Rrgc/t vid F7 hade sin krigsplacering vid lfc W2 Svalan.
Rrgc/t vid F4 hade sin krigsplacering vid lfc NN Humlan.
Blev det ingen Skol Rrgc eller var den på F2 eller F18?
Der hette absolut Rgc från”början”
Senare, När?
Rrgc RadaR grupp central, är det så enkelt?
Hälsn Bengt
Orsaken att jag svarar så sent är min dators pdf:”vägran”, så man lär uppsöka en annan PC för att läsa.
Jag skriver nästan alltid inläggen i Word o klistrar in i sff-rutan o den rymmer ”allt”
Det får bli ett inköp av”Luftens dirigenter”
Baby-Los var RGC:s föregångare i STRIL60.
http://www.veteranklubbenalfa.se/vetera ... 000530.htm
Aldrig hört namnet
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... apnet.html
har mycken info
http://www.bergrum.se/sverige/militart/ ... rliga.html
De fyra rörliga rrgc/t stod fredsgrupperade vid flottiljerna:
F4, rrgc/t Tjuren
F7, rrgc/t Hajen
F18 (senare F16), rrgc/t Pantern
F21, rrgc/t Järven
Rrgc/t vid F7 hade sin krigsplacering vid lfc W2 Svalan.
Rrgc/t vid F4 hade sin krigsplacering vid lfc NN Humlan.
Blev det ingen Skol Rrgc eller var den på F2 eller F18?
Der hette absolut Rgc från”början”
Senare, När?
Rrgc RadaR grupp central, är det så enkelt?
Hälsn Bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Filmer om RRGC / Stril60 - vad är "Tustrel?"
När jag läser i ett av de dokument FHT har om flygvapnets stridsledning och luftbevakning hittar jag TUstril omnämnt. Se http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=2&dID=19.Bengt Ekbladh skrev:
...
Sen nämns en ”firma” som jag uppfattar som ” Tustrel”, hörfel, men vad var det för företag?
...
Bengt
I en annan text, skriven av Christopher Bengtsson, som nyligen lämnade oss, läste jag För att från CFV verkligen nå ut till användarna tillsatte man senare en särskild grupp för taktisk utprovning av Stril, TUStril.
Se http://se.services.fujitsu.com/veteran/litt/lochb.htm. (Det handlade alltså inte om elektronik-sakkunniga som jag tidigare gissat.)
Två "kuriosa-citat" från FHT-dokumentet; det handlar här om Lfc2, som tydligen vara av en modernare typ än de tidigare.
På nyåret utbröt skriftväxling varvid leverantören först hävdade att bättre än så kunde det inte bli och temat var ”take it or leave it”. Vi erbjöd oss att sända över en delegation från FV med bland annat representanter ur TUStril för att bedöma systemets taktiska användbarhet, men innan denna resa kom till stånd fick vi meddelande om att en modifiering skulle utföras, men att de ytterligare förseningar som då skulle bli följden ej fick innebära skadeståndsanspråk. Vid förnyad kontroll i maj -77 kunde man visa att problemen lösts och den första utrustningen levererades (Herculestransport till F21). programvaran var då inte färdig men en förhandsutgåva som var användbar för utbildning levererades och FV kunde efter installationen, som var klar på tre veckor, börja öva sin personal.
...
Observera att den alfanumeriska tangenturen hade bokstavsordning A BC … (inte Q W E R T Y) som redan då var standard. Det ansågs från kravställarnas sida att operatörerna inte var tillräckligt skrivmaskinskunniga!
(Det senare citatet kommer mig att minnas diverse historier, ibland framförda med bitterhet, hur personer med mycket guld på ärmarna ville ha saker utformade som de var vana vid eller klarade av. Och apropå standard och snarare brist på sådan har ju telefoner och räknedosor olika standard för siffrornas placering. Något man kanske inte tänker på.)
Läser man mellan raderna (och första citatet ovan och lyssnar noga på några av film-intervjuerna) inser man ju att mycken utrustning (från början åtminstone) fungerade rätt dåligt, både i lfc, rgc m m. Inte konstigt; det handlade ju då om spjutspets-teknik som kostade skjortan men idag i våra (barn(barns)) dataspel och i diverse kommersiella utrustningar kostar en spottstyver och som man bara köper ny om den slutar fungera.
Lars S, som noterar att det finns mycket att läsa om luftbevakning och stridsledning på webben men att det tar ett tag att få överblick över området