Fler "blåsiga" landningar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fler "blåsiga" landningar

Inlägg av Seve Ungermark »

Här finns ännu en sidvindslandning som också tjänstgör som 18 sekunders hållfasthetsprov. Tydligen ett välkonstruerat - och rätt underhållet - ställ.

[url]http://www.youtube.com/watch?v=s5prz1Ae5QM[/url]

Seve
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Bengt Bergholm »

Detta är ju en klassiker också...

http://www.youtube.com/watch?v=Rb0mh9lCuQk

Kod: Markera allt

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Rb0mh9lCuQk"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Rb0mh9lCuQk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
Vore trevligt om det gick att embedda youtube-videor direkt i inläggen? Lösbart? :)
Användarens profilbild
Stig Kjellman
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inlägg av Stig Kjellman »

Man kan ju, som flygpassageraree utan flygarerfarenhetet, undra om inte dagens flygplatser äe underdimensionerade.

Flygplatsen i Hamburg har 2 banor ungefär 90 grader från varandra. Arlanda också.
Landvetter och Sturup endast en bana.

Med hänsyn till nuvarande stormar och oväder, så kunde man tänka sig en flygplats i stil med gamla Bromma eller värre. 18 banor, med 10 graders mellanrum, skulle alltid ge motvindslandningar. Eller en cirkelrund bana med 3 kilometers diameter. :D
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"