Lura O5 , så får man inte göra!?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Lura O5 , så får man inte göra!?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lura O5 , så får man inte göra!?

Hej!
Läser i F21 Nyckelflottlj i norr, s 193

O5 var nytt med sin PS-08 radar
Tiden är ca. 1964 /65?

Man skryter lite grann om hur bra det är o att det funkar.
En del vill bevisa motsatsen:

Plan:
När SAS DC-8:a från Bodö till Köpenhamn gick planenligt ,formerar sig 2:a div: F21, med sina J32B
300m ovanför luftleden.,formerade som en DC-8, detta för att lura O5:s dataanalys.

Det verkar ha funkat tills man formerade om sig och gjorda ett plananfall mot H-staden
.
Om man säger , ”Det var inte bra”

Om man nu kunde göra detta ca 1964 ,o lura dataanalysen, när , för jag utgår från att detta avhjälptes, funkade sakerna?

Bengt

PS R Fröjdh har skrivit om detta , dock ser jag inget i GV2
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Ett bra practical joke! Allmänt kan väl sägas, att ju mer raffinerad teknik som används, desto fler sådana skämt blir möjliga.

Det som hade hjälpt här var väl gammal vanlig hederlig vaksamhet samt misstänksamhet. Och kanske en tidtabell för SAS tillgänglig eller åtminstone att man kommit sig för att ringa den civila flygledningen i Stockholm ACC som rimligtvis med sin radar bör ha undrat vad som var på gång. (Man hade troligen fast uppkopplade ledningar redan då.) Å andra sidan höll man sig för sig själv på den tiden, FV flög för sig och civilflyget för sig (och aldrig möttes de två. Lyckligtvis.) Idag är det ju annorlunda; all flygledning är civil förutom själva stridsledningen.)

Detta var före (den civila) sekundärradarns tid i Sverige och FV:s radarstationer har väl förresten ändå aldrig varit försedda med sådan av civilt/internationellt slag.

Lars S, spekulerande och inte säker på om den nya Stockholm ACC+Svea Kontroll var i bruk ännu
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

LS skrev:
>>>inte säker på om den nya Stockholm ACC+Svea Kontroll var i bruk ännu>>>

FV-nytt 1/65
Klart Svea kontroll!>I den nya flygsäkerhetsbyggnaden vid Arlanda flygplats, där tornkontrolltjänsten varit i funktion i ett år, har nu även färdigställts en trafikledningscentral. Den operativa verksamheten igångsattes i början av mars.
Där är inrymt:
Militära samordningsorganet för Sth. Terminalområde Svea Kontroll
Civila kontrollorganet Sth ACC
Och inflygningskontrollen för Arlanda (Arlanda APP)

Talförbindelse finns mellan
Arlanda
Bromma
Tullinge
Barkarby
Uppsala
Samt

Radar OST Vad var / är det??
FV-Nytt 5/65 s 17

Invigningen görs 28 oktober o förrättas av stadsrådet Gösta Skoglund

Datapresentationssystemet framhålls , samt nytillskott för dagen:

>>Dagsljusradar , dvs. PPI:n som gör det möjligt att för operatörerna att i dagsljus sköta sitt ansvarsfulla värv i fullt dagsljus>> !!!!

Siffror: 10 miljoners kostnad varav 6 till elektronisk utrustning o resten byggnaden.

160000 Bitar information är minneskapaciteten!
40 fpl kunde följas samtidigt



Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Anläggningen omfattande ca 7-8 st radarpositioner, varav kanske tre militära. Det var vanliga ljussvaga radarskärmar, från Standard Radio som stod för hela radarpresentationsutrustningen, med digitalt svep och vissa symbolfunktioner, t e x digital karta med inflygningslinjer (det fanns även en analog karta från Solartron som gärna drev iväg så den inte stämde med den digitala) samt peksymbol att skicka till andra radarpositioner i centralen.

Anläggningen sköttes helt av televerket, även de militära TL-positionerna. Jag hörde aldrig talas om några militära tekniker. Men någonstans fanns väl ett gränssnitt.

Man hade Bällsta och Arlanda radar att kika på i analog form. (Efter några år fick den civila sidan sekundärradar, stationen fanns i Bällsta).

Den stora salen låg i halvdunkel och något dagsljus-radarskärm fanns inte (inte någonstans i världen i bruk vid den tiden vad jag vet); det skulle dröja några år innan sådana kom i bruk. (Däremot hade tydligen Lfc typ 2 fram på 70-talet någon storbildsskärm på väggen som var ljusstark och som tydligen beredde stora problem enligt en text jag tipsat om.)

Huruvida de militära radar-TL, som skulle koordinera den militära trafiken med den civila hade tillgång till några smalbandsöverförda radardata från någon militär radar att visa på skärmen tror jag inte; det borde jag i så fall ha vetat om (jag hade en del med anläggningen att göra då 1965-69...). Någon målföljning blev heller aldrig aktuell vad jag minns (även om man verkar ha tänkt så från början) och anläggningens minneskapacitet var löjligt liten, kanske 4000 ord om 32 bitar eller så. (Stämmer ungefär med vad du skriver märker jag nu! 16 KB, det gör man inte mycket med, även om man på den tiden specialprogrammerade. Det unika var ju att här fanns en dator som jobbade i realtid; en processstyrningsdator i princip.)

Många fler talförbindelser (ut i Sverige såsom Norrköping, Malmö, Göteborg) fanns på den civila sidan som var den stora verksamheten som pågick 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.

Jag kan tänka mig att Arlandas och Bällstas radarsignaler sändes i analog form via radiolänk till något militärt ställe, O 5 kanske. Termen "O 5" tror jag att jag fick höra först många år senare när jag fick en arbetskamrat som varit värnpliktig radaroperatör där och som ibland nämnde termen av någon anledning. Men han var annars tyst som en mussla om verksamheten.

Detta var fritt ur minnet.

Lars S, i viss hast
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>> kanske 4000 ord om 32 bitar eller så. (Stämmer ungefär med vad du skriver märker jag nu! 16 KB, det gör man inte mycket med,>>
jo:
>>166000 ord per sekunder är hastigheten vid kommunikation med datamaskinen>>

Vi får väl kalla även FV-Nytt för propaganda tidskrift o ville framhålla FV:s förträffligheter under Kalla kriget.

>>Anläggningen omfattande ca 7-8 st radarpositioner, varav kanske tre militära>>

20 arbetsplatser finns i kontrollcentralen och 9 av dessa är bemannade av FV personal

Det kan ju vara lite av önsketänkande alt. planering eller vilseledning?

>>Om man nu kunde göra detta ca 1964 ,o lura dataanalysen, när , för jag utgår från att detta avhjälptes, funkade sakerna?>>

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Bengt!

Jag räknade bara radarpositionerna, sedan fanns det ju TL som arbetade på annat sätt samt olika biträden.

Jag grävde fram en bild jag tog på salig Telemuseum med min gamla kamera för flera år sedan av Sthlm ACC och Arlanda Approach (eller vad det kan ha hetat). Där ser man modiga män på fyrbenta stolar. Lägg märke till TL-positionerna med strippbord samt knappsatser för interfon (direktkopplade talförbindelser över landet) m m.

På kortsidan till vänster om bilden satt i vinkel de militära TL.

Bild

Tillägg, även om jag nu avlägsnat mig från O 5 så kanske det kan vara kul att läsa litet om dagens flygledningsanläggning som ligger någonstans nära Arlanda (jag vet inte var). Man kan även få litet historik och se "mellangenerationens" teknik som väl hade dagsljus-PPI:er på http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjan ... /Historik/

Litet historik för den första generationens anläggning sett ur ett SRT-perspektiv finns på http://se.services.fujitsu.com/veteran/06q4/061008.htm Kontakter kanske var svårt i alla fall...

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 03 nov 2008, 23:23, redigerad totalt 2 gånger.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lugna ner dig LS, jag tror dig.

Ville bara referera vad FV-Nytt skrev om ämnet i dåtid.

Som jag skrev:: Vi får väl kalla även FV-Nytt för propaganda tidskrift
De ville helt enkelt få fram SIN/ Fv:s syn på saken som Du/Vi skulle ta till oss Då
Fin bild.

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"