Finsk Il-28 i Halmstad?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 16 mar 2008, 21:58
- Ort: Esbo, Finland
Re: Finsk Il-28 i Halmstad?
Hej!
Jag skulle verifiera, men om jag minns rätt det var 16.9.1968. Och flygplatsen var ju ESMM Bulltofta? Det var radio(delar) för Finsk Flygvapnets Dakota på väg till Farnborough flygmässan. "Big bosses". Finsk flyghistorisk magazinet "Feeniks" har skrivit om händelset i någon Il-28 -temat artike.
MvH
Kari
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Kari är kraftigt på spåret...men fallet var lite tidigare enligt Feeniks artikeln, som är skrivit av DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko:
Det var nämligen år 1965, när en DC-3 av finska Ilmavoimat (Flygvapnet) var på väg till England och Farnborough flyguppvisning. DC-3:n var full av finska generaler och överster from finska armens infanteriet. Mellanlandning och tankning var i Malmö. När de fortsatte resan, märkte kaptenen över Köpenhamn, att radio i maskinen var sönder. Kaptenen meddelade passagerare, att man flyger till Malmö tillbaka och övernattar där, för det tar så mycket tid att få ny radio i stället sönder radio. Enligt reglerna fick man inte flyga och fortsätta bara med en reservradio. Stabchef av Ilmavoimat som var med i DC-3, tog kontakt till Finland och Utti bas, och fick tillstånd, att radiomekanikern kommer från Finland och tar ny radio med sig. Man fick diplomatisk avvikelstillstånd att flyga mitt i natten from Finland till Malmö. Iljushin Il-28 av Ilmavoimat besättning med fyra men startade då from Utti bas direkt flyg med radarstyrning från Helsingfors till Malmö. När Iljushin, alltså “Nikita” var i Malmö mitt i natten, reparerades radio där, och samtidigt lastades returlast till Iljushins bombklyfta som inte hade dock någon bombhängare. SäPo vaktade hela tiden lastningen. När radiobyte var färdig, flög Iljushin direkt till Utti bas från Malmö. Och generalerna flög med DC-3:n till Farnborough...
Ganska intressant, sällsynt och roligt uppgift och händelset! Man pratar om Malmö och inte Halmstad i finska Flygmuseeföreningens medlemstidning “Feeniks” nummer 4/2004 av fallet, och det är DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko, som berättar själv i artikeln av den här resan. Och fallet visar samtidigt, hur mångsidig plan “Nikita” var i tjänst av Ilmavoimat. Il-28 användes redan from början av 1960-talet dock mest som målbogseringsplan.
När jag såg den här frågan här, skrev jag samma frågan till finska Flightforum, och fick svaret där. Tack för Kari, Ilkka och Markku, alla bra “enthusiaster” i flyghistoria.
Jukka
Det var nämligen år 1965, när en DC-3 av finska Ilmavoimat (Flygvapnet) var på väg till England och Farnborough flyguppvisning. DC-3:n var full av finska generaler och överster from finska armens infanteriet. Mellanlandning och tankning var i Malmö. När de fortsatte resan, märkte kaptenen över Köpenhamn, att radio i maskinen var sönder. Kaptenen meddelade passagerare, att man flyger till Malmö tillbaka och övernattar där, för det tar så mycket tid att få ny radio i stället sönder radio. Enligt reglerna fick man inte flyga och fortsätta bara med en reservradio. Stabchef av Ilmavoimat som var med i DC-3, tog kontakt till Finland och Utti bas, och fick tillstånd, att radiomekanikern kommer från Finland och tar ny radio med sig. Man fick diplomatisk avvikelstillstånd att flyga mitt i natten from Finland till Malmö. Iljushin Il-28 av Ilmavoimat besättning med fyra men startade då from Utti bas direkt flyg med radarstyrning från Helsingfors till Malmö. När Iljushin, alltså “Nikita” var i Malmö mitt i natten, reparerades radio där, och samtidigt lastades returlast till Iljushins bombklyfta som inte hade dock någon bombhängare. SäPo vaktade hela tiden lastningen. När radiobyte var färdig, flög Iljushin direkt till Utti bas från Malmö. Och generalerna flög med DC-3:n till Farnborough...
Ganska intressant, sällsynt och roligt uppgift och händelset! Man pratar om Malmö och inte Halmstad i finska Flygmuseeföreningens medlemstidning “Feeniks” nummer 4/2004 av fallet, och det är DC-3:ans dåvarande kapten eller styrman Juha Alanko, som berättar själv i artikeln av den här resan. Och fallet visar samtidigt, hur mångsidig plan “Nikita” var i tjänst av Ilmavoimat. Il-28 användes redan from början av 1960-talet dock mest som målbogseringsplan.
När jag såg den här frågan här, skrev jag samma frågan till finska Flightforum, och fick svaret där. Tack för Kari, Ilkka och Markku, alla bra “enthusiaster” i flyghistoria.
Jukka
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 16 mar 2008, 21:58
- Ort: Esbo, Finland
Hej/hei!Jukka Nisula skrev:Kari är kraftigt på spåret...men fallet var lite tidigare enligt Feeniks artikeln
Det är artikeln i Feeniks som har fel datum. Det var NH-1 som flög tur och retur till Malmö och det hände 16.9.1968. Just checkade min data (arkivdata). Flygtider:
start landingen
EFHK 18.20 ESMM 20.00
ESMM 22.26 EFHK 23.54
Finska tider. Piloten var kapteeni Tiainen. Och NH-1 var det enda finsk Il-28 med bombhängare...
Kari
Le Bourget 1965
Farnborough 1968
Stämmer nedanstående o kan någon uppdatera!
Ankom
NH-1 600128 w/o 30-11-76 c/n5706 Var?
NH-2 610623 scrapped 8110 c/n1710
NH-3 6601 scrapped 8110 c/n1713
NH-4 6601 scrapped ?? c/n1106 Tikkakoski museum
NH-1 Il-28
NH-2-- 4-Il-28R
>> NH-1 var det enda finsk Il-28 med bombhängare...>>
An interesting sidenote is that NH-1 was in violation with the Paris Peace Treaty from 1945 in which Finland was not allowed to have bombers with an internal bombbay, a demand asked for by the Russians.
Flygplanstypen användes i Finland som målbogserings- flygfotograferings-, sjöbevaknings-, spanings- och luftprovtagningsflygplan.
Bengt
Farnborough 1968
Stämmer nedanstående o kan någon uppdatera!
Ankom
NH-1 600128 w/o 30-11-76 c/n5706 Var?
NH-2 610623 scrapped 8110 c/n1710
NH-3 6601 scrapped 8110 c/n1713
NH-4 6601 scrapped ?? c/n1106 Tikkakoski museum
NH-1 Il-28
NH-2-- 4-Il-28R
>> NH-1 var det enda finsk Il-28 med bombhängare...>>
An interesting sidenote is that NH-1 was in violation with the Paris Peace Treaty from 1945 in which Finland was not allowed to have bombers with an internal bombbay, a demand asked for by the Russians.
Flygplanstypen användes i Finland som målbogserings- flygfotograferings-, sjöbevaknings-, spanings- och luftprovtagningsflygplan.
Bengt
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Finsk Il-28 i Sverige
Händelsen finns beskriven på följande sätt i Jyrki Laukkanens nyutgivna Il-28-bok (Apali, 2008):
"In September 1965 NH-1 made the only Finnish Il-28 flight abroad. The squadron's DC-3 was on its way to Farnborough air show with high ranking officers as passengers. Soon aner leaving Malmö, Sweden the DC-3 had to return due to a radio failure. After a few phone calls and diplomatic consultations permission was granted to an Il-28 to fly from Utti to Malmö co bring a spare radio CO the DC-3. NH-1 left Utti late same evening and flew via Helsinki to Malmö using radar navigation. It landed at Malmö near the midnight. The Swedish security police was quite astonished in seeing a Finnish "cargo jet" at Malmö airport. After the radio was changed in the DC-3, NH-1 flew direct from Malmö to Utti."
Carl-Fredrik Geust
"In September 1965 NH-1 made the only Finnish Il-28 flight abroad. The squadron's DC-3 was on its way to Farnborough air show with high ranking officers as passengers. Soon aner leaving Malmö, Sweden the DC-3 had to return due to a radio failure. After a few phone calls and diplomatic consultations permission was granted to an Il-28 to fly from Utti to Malmö co bring a spare radio CO the DC-3. NH-1 left Utti late same evening and flew via Helsinki to Malmö using radar navigation. It landed at Malmö near the midnight. The Swedish security police was quite astonished in seeing a Finnish "cargo jet" at Malmö airport. After the radio was changed in the DC-3, NH-1 flew direct from Malmö to Utti."
Carl-Fredrik Geust
>>>In September 1965 NH-1 made the only Finnish Il-28 flight abroad. The squadron's DC-3 was on its way to Farnborough air show>>>
Var det verkligen ett “ Farnborough air show” sept. 1965??
1964, the year Farnborough began alternating with Paris as the site of each year’s major show.
Farnborough 1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1964, 1966, 1968, 1970, 1972
Le Bourget 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1975, 1977
Bengt
Var det verkligen ett “ Farnborough air show” sept. 1965??
1964, the year Farnborough began alternating with Paris as the site of each year’s major show.
Farnborough 1957, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1964, 1966, 1968, 1970, 1972
Le Bourget 1965, 1967, 1969, 1971, 1973, 1975, 1977
Bengt
>>>DC-3:n var full av finska generaler och överstar från finska armens infanteriet>>>
Nu får vi / ni väl avgöra årtalet??
September 1965 eller 1968 ???
The Swedish security police was quite astonished in seeing a Finnish "cargo jet" at Malmö airport
Kanske någon “yppning” från säpo om tidpunkten, de borde ju (ev). ha datumet?
Iljusjin Il-28
Kan nån verifiera listan?
Bengt
Nu får vi / ni väl avgöra årtalet??
September 1965 eller 1968 ???
The Swedish security police was quite astonished in seeing a Finnish "cargo jet" at Malmö airport
Kanske någon “yppning” från säpo om tidpunkten, de borde ju (ev). ha datumet?
Iljusjin Il-28
Kan nån verifiera listan?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35