Häftigt på Youtube - Varning: Ej flyghistoria!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Häftigt på Youtube - Varning: Ej flyghistoria!
http://www.youtube.com/watch?v=vyxhdKLSbtU
http://www.youtube.com/watch?v=tXA5rBQVtQE
Speciellt den första är imponerande. Att klara ett vingbrott. Inte bara Neil Williams kunde alltså. Den här piloten lär heta Andersson och vara född i Uppsala förresten. Han intervjuas här om sin bragd.
Någonstans läser man "viral video". Alltså: det handlar i båda fallen om reklam som sprider sig självt som ett virus genom att själva videon är så "stark" att alla vill visa den för andra. Med verklighet har det inte mycket att göra, annat än att sälja kläder eller resor förstås. Vilket väl är nog så verkliga om än lätt tradiga sysslor tror jag.
Lars S
http://www.youtube.com/watch?v=tXA5rBQVtQE
Speciellt den första är imponerande. Att klara ett vingbrott. Inte bara Neil Williams kunde alltså. Den här piloten lär heta Andersson och vara född i Uppsala förresten. Han intervjuas här om sin bragd.
Någonstans läser man "viral video". Alltså: det handlar i båda fallen om reklam som sprider sig självt som ett virus genom att själva videon är så "stark" att alla vill visa den för andra. Med verklighet har det inte mycket att göra, annat än att sälja kläder eller resor förstås. Vilket väl är nog så verkliga om än lätt tradiga sysslor tror jag.
Lars S
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Hej Lars,
In this case I must contradict you. I think that landing an aircraft with one wing only MADE history.
There is a saying ‘On a wing and a prayer’ from a song dating back to WWII.
http://www.phrases.org.uk/meanings/on-a ... rayer.html
I am sure the pilot in question said a prayer or two of thanks after that incredible landing.
And I am equally sure that may pilots today, still in business, say a prayer or two that they will have wings to fly tomorrow.
It is always enjoyable to read your comments.
Erik.
In this case I must contradict you. I think that landing an aircraft with one wing only MADE history.
There is a saying ‘On a wing and a prayer’ from a song dating back to WWII.
http://www.phrases.org.uk/meanings/on-a ... rayer.html
I am sure the pilot in question said a prayer or two of thanks after that incredible landing.
And I am equally sure that may pilots today, still in business, say a prayer or two that they will have wings to fly tomorrow.
It is always enjoyable to read your comments.
Erik.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Erik!
Den sjöngs in på svenska av Sven-Olof Sandberg med titeln "Om vingarna bär" och verkar av googling att döma ha varit väl känd. Säkert går en inspelning att hitta på webben.
Så här annonserades den 1944:
På Youtube kan man hitta många framföranden på engelska, i litet olika tappning och tidsfärg. Två förslag:
http://www.youtube.com/watch?v=B69CquvLHgY
http://www.youtube.com/watch?v=iRfoDPx-nyc
Lars S
Den sjöngs in på svenska av Sven-Olof Sandberg med titeln "Om vingarna bär" och verkar av googling att döma ha varit väl känd. Säkert går en inspelning att hitta på webben.
Så här annonserades den 1944:
På Youtube kan man hitta många framföranden på engelska, i litet olika tappning och tidsfärg. Två förslag:
http://www.youtube.com/watch?v=B69CquvLHgY
http://www.youtube.com/watch?v=iRfoDPx-nyc
Lars S
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
På sportpilot.se forumet finns det också länkar till denna vingtappning. Men där anser man att det är fejkat.
Där finns också en länk till en vingtappning på ett stort (33%) modellflygplan som lyckas landa med en skrapad stabbe och stukat landningställ som resultat. Där görs lanningen med kniveggsflygning.
En annan länk där visar en midair-kollision och landning med ett ganska skadat F15.
Där finns också en länk till en vingtappning på ett stort (33%) modellflygplan som lyckas landa med en skrapad stabbe och stukat landningställ som resultat. Där görs lanningen med kniveggsflygning.
En annan länk där visar en midair-kollision och landning med ett ganska skadat F15.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Och länken dit är alltså http://www.sportpilot.se/index.php/comp ... 43/t,1363/Olle Ekwall skrev:På sportpilot.se forumet finns det också länkar till denna vingtappning. Men där anser man att det är fejkat.
Men en vad jag förstår i stort sett mycket sakkunnig diskussion kring denna knife-edge-landning förs på
http://www.avweb.com/blogs/insider/AVwe ... 96-1.html
I alla händelser en proffsigt manipulerad video - jag gick nästan på det. Innan jag tittade på Uppsalapiloten Andersson....
Seve U.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag ville alltså uttrycka mig litet mystifierande i början på mitt första inlägg för att mot slutet säga att det var fusk (det handlar om en radiostyrd modell av en Giles-nånting (?) + skicklig manipulation). Ett berättartekniskt problem var att Youtube-filmen tyvärr nämnde ordet modellplan i rubriken men det var mer praktiskt att referera till Youtube än någon annan sajt där filmen finns. Jag tipsades om filmen häromdagen, med en undran om den verkligen var sann, från en känd Atlantflygare m m. Filmen var då helt anonym i ett mail. Jag fann genom googling (jag läste av texten på vingarna o d) flera diskussioner och uppgifter, t ex denna, kring filmens äkthet samt "bakgrundsinformation" (annonsörens sajt). Många argument gick ut på att det som sades om pilotens medverkan i Red Bull var uppenbart påhittade, att ljudet inte var naturligt o d.
Men mycket snyggt gjort är det och jag blev lurad vid första titten.
Däremot är det sant att Neil Williams i juni 1970 fick "vingbrott" med en Zlin. Hans berättelse som jag länkade till i ett tidigare inlägg är helt fantastisk. Att så snabbt inse vad som hänt och vad man kan göra vittnade om en mycket stor iakttagelseförmåga och insikt i flygkonsten. Samt sinnesnärvaro. Hans berättelse Zlin wing Structural Failure Report är dessutom av den klassiska engelska "understatement-typen" och är nästan bedövande i sin detaljbeskrivning. Det handlade tydligen om att en vingbalkskarvs undre bult gav med sig; det hade tidigare hänt en annan pilot att den övre gett upp. Några citat:
I thought the wing had folded to about 45° but it was probably less than that, if one takes into account the fright factor.
....
I had heard a report from Bulgaria some years ago where a top wing bolt had failed on an early mark of Zlin whilst under negative g and that the aircraft had involuntarily flick rolled right way up, whereupon the wing came back into position, and the aircraft was landed by a very frightened, but alive, pilot. I had guessed by this time that a lower wing bolt had failed and that I was faced with a similar situation, albeit inverted.
It seemed that if positive G had saved the Bulgarian, negative G might work for me. In any event, there was nothing else left to try.
....
This situation may never be repeated but if such an accident does occur again the information in this account may be useful.
Så det var strängt taget inte bara Williams som klarat ett vingbrott utan även den bulgariske piloten. Sedan var det ju inga "totala brott".
Bill Hempels kniveggsflygning med en radiostyrd modell som Olle Ekwall nämner var mycket fin, och är mycket lik "Anderssons bravad" tycker jag.
Lars S
Men mycket snyggt gjort är det och jag blev lurad vid första titten.
Däremot är det sant att Neil Williams i juni 1970 fick "vingbrott" med en Zlin. Hans berättelse som jag länkade till i ett tidigare inlägg är helt fantastisk. Att så snabbt inse vad som hänt och vad man kan göra vittnade om en mycket stor iakttagelseförmåga och insikt i flygkonsten. Samt sinnesnärvaro. Hans berättelse Zlin wing Structural Failure Report är dessutom av den klassiska engelska "understatement-typen" och är nästan bedövande i sin detaljbeskrivning. Det handlade tydligen om att en vingbalkskarvs undre bult gav med sig; det hade tidigare hänt en annan pilot att den övre gett upp. Några citat:
I thought the wing had folded to about 45° but it was probably less than that, if one takes into account the fright factor.
....
I had heard a report from Bulgaria some years ago where a top wing bolt had failed on an early mark of Zlin whilst under negative g and that the aircraft had involuntarily flick rolled right way up, whereupon the wing came back into position, and the aircraft was landed by a very frightened, but alive, pilot. I had guessed by this time that a lower wing bolt had failed and that I was faced with a similar situation, albeit inverted.
It seemed that if positive G had saved the Bulgarian, negative G might work for me. In any event, there was nothing else left to try.
....
This situation may never be repeated but if such an accident does occur again the information in this account may be useful.
Så det var strängt taget inte bara Williams som klarat ett vingbrott utan även den bulgariske piloten. Sedan var det ju inga "totala brott".
Bill Hempels kniveggsflygning med en radiostyrd modell som Olle Ekwall nämner var mycket fin, och är mycket lik "Anderssons bravad" tycker jag.
Lars S
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Vi behöver inte gå utomlands för att finna en pilot som klarat ett vingbrott med livet i behåll. SFF:s hedersordförande Nils Söderberg klarade livhanken när ett flygplan han provflög, förlorade ena vingen. Om händelsen går att läsa i hans bok "Med spaken i näven", f ö en av de bättre flygböckerna på svenska.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Lennart!Lennart Berns skrev:Vi behöver inte gå utomlands för att finna en pilot som klarat ett vingbrott med livet i behåll. SFF:s hedersordförande Nils Söderberg klarade livhanken när ett flygplan han provflög, förlorade ena vingen. Om händelsen går att läsa i hans bok "Med spaken i näven", f ö en av de bättre flygböckerna på svenska.
Du syftar säkert på Söderbergs krasch med en dubbeldäckare av ungerskt fabrikat Gerle 11, H-MAFM, då det gick litet för fort när han skulle bunta (göra en utsidig looping) den 14 juni 1932.
Händelsen är noterad i Kronologin och jag fick därigenom kontakt med en ungersk-kunnig SFF-medlem som var vänlig och översatte ett avsnitt i en bok av den kände ungerske flygaren Antal Bánhidi, där man får en del detaljer om haveriet. (Bánhidi och en kollega var på besök i Ljungbyhed med planet) Detta gjorde att jag kunde komplettera notisen.
Jag har även från Warensce-klippboken några tidningsklipp, här är det viktigaste. (Sedan finns klipp om hur Söderbergs hälsotillstånd utvecklade sig. Han kom i tjänst efter några månader.)
Han medförde ej fallskärm (fick ej plats riktigt) och han hade nog inte hunnit ur heller. Nedslaget dämpades av det "kollapsade" planets rörelser i fallet mot marken. Som den svenska översättningen av Bánhidis text lyder:
...Troliga är att hastigheten i samband med manövern nådde uppåt 250-260 km. Söderberg vände då planet hastigt i ryggläge varvid påkänningen på undre vingen och dess huvudstag blev för stor, den bröts av, men tack vare konstruktionen lossnade ej. Den högra vingen och huvudstagen vek sig mot landningsstället som pekade uppåt. Planets hastighet bromsades upp något, hamnade i spinn på ryggläge med snabb rotation, vilket bromsade farten likt en fallskärm i dalande nedåt. Söderberg hade dock tillräckligt med sinnesnärvaro, slog ifrån tändningen och stängde bränsletillförseln.
Planet tog mark i ryggläge utan <större> hastighet i vertikalplanet, kontakten med marken mildrades betydligt av rågåkern och att de övre vingarna nådde marken först. Tack vare att planet hamnade i detta läge, fick Söderbergs huvud inga skador, endast lite damm i ansiktet.
Sätesbältet höll honom kvar, han klarade sig med nyckelbensbrott och ett antal brutna revben.
(Det finns i bildarkivet en bild av den illa tillknycklade H-MAFM.)
De två ungrarna insåg att de var i en dålig förhandlingsposition (de ville ju sälja typen och då kommer ju ett haveri olägligt även om det knappast kan sägas ha varit en dålig konstruktion som var olycksorsaken) och vad beträffande "det juridiska" så löstes det hela i frid och fröjd. Även om den svenska tullen var litet besvärlig (se Kronologinotisens fotnot).
I slutet på 40-talet, nästan på dagen 17 år senare, hade man på Ljungbyhed en annan vingbrottsolycka, också vid prov av en tänkbar skolmaskin, och då omkom två svenska flygare.
Lars S
Det var inte någon bult som var orsaken, vilket framkommer senare i texten.Lars Sundin skrev:Det handlade tydligen om att en vingbalkskarvs undre bult gav med sig; det hade tidigare hänt en annan pilot att den övre gett upp.
It was just as well that I left thewheels up, because the failure was not the wing bolt after all, but in the centre section inboard of the undercarriage leg.