391, S 6

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Christer_B
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2008, 19:29
Ort: Luleå

391, S 6

Inlägg av Christer_B »

Haveri norr om Luleå vid Brändön 9 augusti 1939.
Min far Holger Bergström f. 6/9 1920 hoppade fallskärm och klarade sig oskadd. Föraren fänrik Ivar Insulander slog troligen i stjärtpartiet varvid hans fallskärm inte hann utvecklas tillräckligt. Insulander fick allvarliga skador och avled på Luleå lasarett ett par dagar senare på grund av blodproppar.

Orsaken till haveriet va att accelarationspumpen hade hakat upp sig och spärrade gasreglaget.
Uppgiften denna dag var att bogsera korvmål åt A8 i Boden för övningsändamål.

Haveriplats (ungefär):
65°42'10.66"N
22°16'33.95"O

Jag har en kopia på haverirapporten.

Bilder ur min fars album:
Se bilaga.


/Christer Bergström, Luleå.
(Nej det är inte jag som skriver flygböcker)
Bilder ut min fars album
Bilder ut min fars album
Bengt Ekbladh

391, S 6

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kolla::
Flygolyckan Sandlåudden - Mastskäret 1939
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/Flygoly ... audden.pdf
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

391, S 6

Inlägg av Lars Larsson »

391
J 3B / S 6
Typ: Fokker C-V.E
Tillverkad av Centrala Flygverkstaden Malmslätt
c/n: 185
Tillverkningsår: 1931

1931 Till F4 Kod 491,4391,F4-12
1931-05-08 Godkänd
1931-10-09 Ombetecknad S 6.
? Till F3 kod F3-31,F3-91
1939-08-09 Haveri vid Brändön,mellan Sandlåudden och Mastskäret,Luleå skärgård.
Konstruktionsfel på gasreglaget. Ff fk Ivar Insulander hoppade men slog i fenan och avled av skadorna 390813.Mek kpl N. Erik Holger Bergström hoppade.
1939-09-01 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 1382
Bengt Ekbladh

391, S 6

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fokker S6 nr. 391

OM Haveriet vid Brändön, mellan Sandlåudden och Mastskäret, Luleå skärgård,1939-08-09

""I fpl tillhörande F 4 satt ff fk Ivar Insulander och mek VK 76/F4 Erik Holger Bergström. Under målflygning drog ff av gasen till tomgång för att minska flyghöjden. Vid höjd 1.500 m lyckades inte ff föra fram gasreglaget eftersom detta fastnat i tomgångsläget. Efter misslyckade försök att rubba gasreglaget släpptes flaggmålet över Brändön i Luleå skärgård. Mek lämnade fpl på omkring 400 m höjd och undkom oskadd. När ff lämna fpl på 250 m höjd slog han i något föremål varför utlösningen av fask fördröjdes. Ff skadades så svårt vid nedslaget att han senare avled. Haveriorsak: Konstruktionsfel i gasreglaget. Låsmuttern på ventilen i kolven till förgasarens accelerationspump hade gängats upp. Vid tillbakaföringen av reglaget föll ventilen ner i pumpcylindern där den blev stående i snett läge vilket hindrade kolvens rörelser.""
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"