DH 98 Mosquito och Svensk Flygtjänst 1946

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

DH 98 Mosquito och Svensk Flygtjänst 1946

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej!

Svensk Flygtjänst köpte efter kriget fem st nödlandade Mosquitos. Finns det någon som vet huruvida Svensk Flygtjänst (SF) hade reella planer på att sätta dessa flygplan i tjänst som målbogserare? Gulmålade, civilregistrerade Mosquitos i det svenska luftrummet. Det hade varit en syn!

De fem Mosquitoflygplanen var:

1) PR IX s/n LR435/G, nödlandade den 9 aug 1944 på Bromma. Sålt till SF den 2 september 1946. Skrotat på F 3 Malmslätt.
2) FB VI s/n RS562, nödlandade den 9 april 1945 på F 7 Såtenäs. Sålt till SF den 2 september 1946. Skrotat på F 7.
3) FB VI s/n RS631, nödlandade den 9 april 1945 på F 7 Såtenäs. Sålt till SF den 2 september 1946. Skrotat på F 7.
4) FB VI s/n RS612, nödlandade den 19 april 1945 i Halmstad. Sålt till SF 1946. Skrotat 1947.
5) FB VI s/n RS501, nödlandade den 4 maj 1945 i Trollhättan. Fluget till F 7 och sålt till SF i september 1946. Skrotat på F 7.

M V H

Jan Forsgren
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

6) FB VI s/n RF613, nödlandade den 2 april 1945 på Säve. Såld till SvFl den 15 maj 1946. Skrotad på plats.


Att dessa Mosquito skulle flygas av Svensk Flygtjänst (SvFl) var inte meningen. Man var nog bara ute efter Merlin-motorerna.

Det finns en tes, men först ska man ska tänka på vem som ägde/kontrollerade SvFl vid - eller "fr o m" - denna tiden. Gissa?

Flygvapnet hade något år innan fått flygplan med Merlin-motorer, Packard-tillverkade närmare bestämt - de satt som bekant i J 26 Mustang. Man fick problem med topplocken och dessa blev en bristvara. Visserligen var de Merlin som satt installerade i Mosquito tillverkade i UK och av en annan typ, men topplocken passade (om man kunde fixa till gängningen etc). Här hade man ett dussin topplock stående på olika flygflottiljer...och somliga hade bra affärskontakter i England...det ena gav det andra...utan att direkt behöva blanda in KFF...


Detta enligt ena go' gubbe på Sveriges framsida som jag dryftat detta spörsmål med, som också kan verifera att Säve-Mosquitons motorer gick till flygvapnet.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inlägg av Christer Sidelöv »

Jo det skulle ha varit kul med en svensk gulmålad Mosquito på nåt museum i Danmark idag!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"