Saab J 29F, Målflygdivisionen. Datum för sista uppdraget.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Saab J 29F, Målflygdivisionen. Datum för sista uppdraget.
Hej!
Undertecknad har just nu inte tillgång till Tunnan-antologin, och behöver ett datum. När flög Målflygdivisionen sitt sista uppdrag med J 29F, och med vilken individ? Det bör iaf ha varit 1975.
M V H
Jan Forsgren
Undertecknad har just nu inte tillgång till Tunnan-antologin, och behöver ett datum. När flög Målflygdivisionen sitt sista uppdrag med J 29F, och med vilken individ? Det bör iaf ha varit 1975.
M V H
Jan Forsgren
Hej!
enl:
http://medlem.spray.se/superswede/F22/j29.htm
>>Målflygdivisionen var det sista förbandet som hade Tunnan i tjänst. På slutet rörde det sig dock bara om ett fåtal J29F, som användes till våren 1975. C-versionen togs ur tjänst 1970. Ersättare blev SK60 och en annan jaktplansveteran – J32 Lansen.
Den sista flygningen med J29F utfördes av MFD:s dåvarande chef major Ingemar Eriksson i samband med flygvapnets 50-års jubileum på Malmen den 29 augusti 1976. Det blev slutet på en epok som varade i 28 år.>>
Bengt
enl:
http://medlem.spray.se/superswede/F22/j29.htm
>>Målflygdivisionen var det sista förbandet som hade Tunnan i tjänst. På slutet rörde det sig dock bara om ett fåtal J29F, som användes till våren 1975. C-versionen togs ur tjänst 1970. Ersättare blev SK60 och en annan jaktplansveteran – J32 Lansen.
Den sista flygningen med J29F utfördes av MFD:s dåvarande chef major Ingemar Eriksson i samband med flygvapnets 50-års jubileum på Malmen den 29 augusti 1976. Det blev slutet på en epok som varade i 28 år.>>
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Bengt et Jan
Jag tror att Jan är ute efter det sista "skarpa uppdraget" som målbogserare, inte 1976 års säsong som hängde ihop just med uppvisningar vid flygvapnets 50-årsfirande.
Sista fullständiga "målsäsongen" med MFDs J 29F? Tja, sommarn -73 (29441 F3-52 och 29624 F3-55 stod båda på Visby 730831 t ex) med enstaka uppdrag flugna under året därpå. Det är nog ett datum från 1974 (?) som Jan söker...
//F
PS. Tror att man inte blir klok på att försöka hitta detta datum i Tunnan-boken, möjligen finns det i ett Kontakt-nummer från 1987...
Jag tror att Jan är ute efter det sista "skarpa uppdraget" som målbogserare, inte 1976 års säsong som hängde ihop just med uppvisningar vid flygvapnets 50-årsfirande.
Sista fullständiga "målsäsongen" med MFDs J 29F? Tja, sommarn -73 (29441 F3-52 och 29624 F3-55 stod båda på Visby 730831 t ex) med enstaka uppdrag flugna under året därpå. Det är nog ett datum från 1974 (?) som Jan söker...
//F
PS. Tror att man inte blir klok på att försöka hitta detta datum i Tunnan-boken, möjligen finns det i ett Kontakt-nummer från 1987...
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Hej,
Har inte något exakt datum, men vet att det under våren 1974 pågick infasning av J 32D för uppgiften och att det efter sommaruppehållet 1974 inte förekom målbogsering med J 29F.
Däremot kan någon av de fyra återstående individerna vid den här tidpunkten ha behållits i flygdugligt skick och flugit någon enstaka gång fram till dess att dom avfördes på senhösten 1974.
Har för mig att 29507 som användes vid jubiléet 1976 motionsflögs då och då under perioden mellan operativ avveckling och uppvisningarna.
Två förare ur MFD hölls aktiva på J 29 fram till 1976. Major Ingemar Eriksson och Kapten Hans Hagman.
Har inte något exakt datum, men vet att det under våren 1974 pågick infasning av J 32D för uppgiften och att det efter sommaruppehållet 1974 inte förekom målbogsering med J 29F.
Däremot kan någon av de fyra återstående individerna vid den här tidpunkten ha behållits i flygdugligt skick och flugit någon enstaka gång fram till dess att dom avfördes på senhösten 1974.
Har för mig att 29507 som användes vid jubiléet 1976 motionsflögs då och då under perioden mellan operativ avveckling och uppvisningarna.
Två förare ur MFD hölls aktiva på J 29 fram till 1976. Major Ingemar Eriksson och Kapten Hans Hagman.
Hälsningar
//EK
//EK
Fredric skrev:
>>möjligen finns det i ett Kontakt-nummer från 1987...>>
mycket riktigt, tyvärr ser inte jag ”sista ” uppdragsflygning
Av tabellen framgår följande avföringsdatum för de 4 sista J29F:
29441 F3-52 741220
29507 F3-53 7608xx (760829 uppvisningsflygning)
29575 F3-51 741220
29624 F3-55 740910 (eg.Ej officiellt avförd ur FV)
Övriga 2 J29F avfördes
29333 F3-50 711130
29578 F3-54 721013
Kontakt 84 innehåller även MFD:s Lansar men saknar tyvärr ” avföringsdatum”
Kan någon hjälpa till med dessa?
Bengt
>>möjligen finns det i ett Kontakt-nummer från 1987...>>
mycket riktigt, tyvärr ser inte jag ”sista ” uppdragsflygning
Av tabellen framgår följande avföringsdatum för de 4 sista J29F:
29441 F3-52 741220
29507 F3-53 7608xx (760829 uppvisningsflygning)
29575 F3-51 741220
29624 F3-55 740910 (eg.Ej officiellt avförd ur FV)
Övriga 2 J29F avfördes
29333 F3-50 711130
29578 F3-54 721013
Kontakt 84 innehåller även MFD:s Lansar men saknar tyvärr ” avföringsdatum”
Kan någon hjälpa till med dessa?
Bengt
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Ovanstående bild på 29507 tog jag i september 1973 i Visby. Det hette då att man var där och "förmodligen flög mål med 29:an under en större övning för sista gången" vilket var skäl nog att infinnna sig. Tyvärr minns jag inte namnet på piloten, men han hade vänligheten att dra på och gå om i landningen när han såg att vi först åkt ut till fel banända för att ta bilder.
Nåt annat jag minns var att jag skolkade en dag från gymnasiet för att åka till Visby enkom för detta. När jag senare enligt gängse ordning fick fylla i frånvarorapporten skrev jag under anledning till frånvaro: "Åkte till Visby för att fotografera J 29!" Jag fick aldrig några frågor från min lärare om detta!