Lästips-svensk överflygning av Vaernes i Norge i mars 1943?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Lästips-svensk överflygning av Vaernes i Norge i mars 1943?
Sitter och skriver mail till en flyghistorisk vän i Trondheim och googlar för litet underlag. Hittar då några artiklar i Länstidningen i Östersund från februari i år som berör en påstådd svensk överflygning 10 mars 1943. Saken var uppe på gamla forumet men gav väl inget konkret svar. Men en norsk flyghistoriker ger sig inte och anser sig ha hittat bevis. Länstidningen skrev om det. Observera att det är fyra texter. Börja lämpligen på http://www.ltz.se/artikel_standard.php? ... ning_2=205.
Jag småler litet när jag ser från vems sajt J 9-bilderna är hämtade. Och undrar vad för slags "neutralitetskränkning" det kan handla om.
Lars S
Jag småler litet när jag ser från vems sajt J 9-bilderna är hämtade. Och undrar vad för slags "neutralitetskränkning" det kan handla om.
Lars S
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Jeg takker Lars for lenken til Länstidningen.
Dette hadde jeg ikke fått med meg.
Når jeg leste det, så var det en ting som kom i hodet,
- det Tyske slagskipet Tirpitz.
Som noen sikkert vet, så lå dette i en lang periode i en gren av Trondheimsfjorden, bare ca 30 km fra Værnes.
Kan overflygingen av Værnes ha vært en avledningsmanøver,
mens det andre flyet rekognonserte Tirpitz ?
Har søkt på nettet etter datoer, men mange ser ut til å være feil.
Men i følge en Tysk nettside om slagskipene, så ble Tirpitz
forflyttet fra Trondheimsfjorden til Nord-Norge 12-13 Mars 1943.
Altså bare et par dager etter insidenten.
En sammenheng ?
mvh Jan
Kart:
Dette hadde jeg ikke fått med meg.
Når jeg leste det, så var det en ting som kom i hodet,
- det Tyske slagskipet Tirpitz.
Som noen sikkert vet, så lå dette i en lang periode i en gren av Trondheimsfjorden, bare ca 30 km fra Værnes.
Kan overflygingen av Værnes ha vært en avledningsmanøver,
mens det andre flyet rekognonserte Tirpitz ?
Har søkt på nettet etter datoer, men mange ser ut til å være feil.
Men i følge en Tysk nettside om slagskipene, så ble Tirpitz
forflyttet fra Trondheimsfjorden til Nord-Norge 12-13 Mars 1943.
Altså bare et par dager etter insidenten.
En sammenheng ?
mvh Jan
Kart:
Det finns även ett annat senario:
>>Under februari-mars 1943 fanns farhågor om ett eventuellt Tyskt anfall över Värmlandsgränsen mot Sverige.
Därför utfärdas order om:
1943 års stabs o fälttjänstövningar.
Order utfärdas 13/2-43 o den håller på 17—25/3 1943
med flyg o armeförband
Kanske ev. rekognosering vid farhågorna?
O man kanske såg Tirpitz?
Vet inte vilken/vilka av F8:s ,J9 div som deltog, men det vet säkert nån?
Någon som har data om piloterna på F8 1943?
Bengt
>>Under februari-mars 1943 fanns farhågor om ett eventuellt Tyskt anfall över Värmlandsgränsen mot Sverige.
Därför utfärdas order om:
1943 års stabs o fälttjänstövningar.
Order utfärdas 13/2-43 o den håller på 17—25/3 1943
med flyg o armeförband
Kanske ev. rekognosering vid farhågorna?
O man kanske såg Tirpitz?
Vet inte vilken/vilka av F8:s ,J9 div som deltog, men det vet säkert nån?
Någon som har data om piloterna på F8 1943?
Bengt
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, denna bild minns jag från förra forum-vändan. Den finns också "insatt i sitt sammanhang" så att säga i en av de Länstidningen-artiklar jag hänvisade till, http://www.ltz.se/artikel_standard.php? ... ning_2=205.
Jag undrar om inte den unge tecknaren kan ha blandat in intryck av tyska och kanske även engelska överflygande plan. Å andra sidan är ju hans vittnesmål mycket detaljerat och övertygande. Och den för honom nya Fw 190:ans stabbe har han ju väl lagt på minnet av teckningen att döma. Arkitekt som han senare blev hade han väl sinne för former...
Sten Gripenlöf har skrivit om "äventyr" i Norrland de sista krigsåren med J 9 men det var senare och längre norrut. Och Holger Ängeskog kom till F 8 först hösten 1945. Ingen av dem nämner något om denna händelse eller liknande vådliga utflykter i sina böcker vad jag kan minnas.
Lars S
Jag undrar om inte den unge tecknaren kan ha blandat in intryck av tyska och kanske även engelska överflygande plan. Å andra sidan är ju hans vittnesmål mycket detaljerat och övertygande. Och den för honom nya Fw 190:ans stabbe har han ju väl lagt på minnet av teckningen att döma. Arkitekt som han senare blev hade han väl sinne för former...
Sten Gripenlöf har skrivit om "äventyr" i Norrland de sista krigsåren med J 9 men det var senare och längre norrut. Och Holger Ängeskog kom till F 8 först hösten 1945. Ingen av dem nämner något om denna händelse eller liknande vådliga utflykter i sina böcker vad jag kan minnas.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 04 nov 2008, 15:53, redigerad totalt 1 gång.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
En "enkel" fråga som borde gå att få svar på är hadde F8 J9 Identifieringsbokstaven målad under vingarna, och i så fall, fanns W (Wilhem) med på någon av Div. ?
Och skulle F8 J9or var dom som flög torde väl hans teckning beskriva J9's kamo bättre, eller var det så att inte alla J9 var målade i det spräckliga kamo.
Sen kom jag på en sak lite senare, det står 14 på sidan av flygplanet på teckningen, F14 var väl inte igång förrän 1944 så det kan inte vara något därifrån heller.
Just my 2 cent
Göran
Och skulle F8 J9or var dom som flög torde väl hans teckning beskriva J9's kamo bättre, eller var det så att inte alla J9 var målade i det spräckliga kamo.
Sen kom jag på en sak lite senare, det står 14 på sidan av flygplanet på teckningen, F14 var väl inte igång förrän 1944 så det kan inte vara något därifrån heller.
Just my 2 cent
Göran
A real Engine is round
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
ja, om han ritat en S14 så är kanske hans sinne för detaljer inte så mycket att gå på.
Då skulle det kunna vara precis vad som helst.
Själv tycker jag det liknar en Engelsk Hurricane, men vad skall en solo Hurricane göra över en tysk bas i Norge ?
P.s ingen kritik till ditt inlägg Bengt D.s
/Göran
Då skulle det kunna vara precis vad som helst.
Själv tycker jag det liknar en Engelsk Hurricane, men vad skall en solo Hurricane göra över en tysk bas i Norge ?
P.s ingen kritik till ditt inlägg Bengt D.s
/Göran
A real Engine is round
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Hej ! är ju tydligen en vild gissning tävling på gång här !!
Först !
Sverige har ju erkännt det var ett svenskt Plan ,eller hur ?
B17 ? nä han har ju fått med sporrhjulet (infällbart på B17)
och även kåporna över stället är ju utmärkande
B5 ? Nä då skulle han absolut fått med Det stora fasta landstället
S14 ????? Bengt !!!! det är en Storck !
Så varför inte en J9 ? taskigt ritad med FW 190 på näthinnan ?
Men om det inte var så !
W under vingarna känns inte svenskt ?
Hurricane ? nä planet har ju definitivt en "rund" motor !
Coden och ljus undersida ,mörk översida och hela teckningen får mej att tänka på en ...Blackburn Skua !!
Men en sån borde inte kunnat vara där 1943 ? det var 1940 dom snurrade runt i Norge och några hamnade i sverige !
OCH killen var ju säker på att den hade svenska kronmärken !
det kan han inte ha tagit fel på !
Efter att ha kollat Widfelts bok "Nödlandning " så ser jag att det fanns en Skua i Sverige sen 1940 !! den stod i förråd på F4 !! under resten av kriget !! reparerades den ?
Provflögs den ?
Jag vet ! en mycket långsökt tanke ! men troligare än en S14 ?
(Förlåt Bengt !)
Det var mitt bidrag till gissningstävlingen !
Mvh Klas
Först !
Sverige har ju erkännt det var ett svenskt Plan ,eller hur ?
B17 ? nä han har ju fått med sporrhjulet (infällbart på B17)
och även kåporna över stället är ju utmärkande
B5 ? Nä då skulle han absolut fått med Det stora fasta landstället
S14 ????? Bengt !!!! det är en Storck !
Så varför inte en J9 ? taskigt ritad med FW 190 på näthinnan ?
Men om det inte var så !
W under vingarna känns inte svenskt ?
Hurricane ? nä planet har ju definitivt en "rund" motor !
Coden och ljus undersida ,mörk översida och hela teckningen får mej att tänka på en ...Blackburn Skua !!
Men en sån borde inte kunnat vara där 1943 ? det var 1940 dom snurrade runt i Norge och några hamnade i sverige !
OCH killen var ju säker på att den hade svenska kronmärken !
det kan han inte ha tagit fel på !
Efter att ha kollat Widfelts bok "Nödlandning " så ser jag att det fanns en Skua i Sverige sen 1940 !! den stod i förråd på F4 !! under resten av kriget !! reparerades den ?
Provflögs den ?
Jag vet ! en mycket långsökt tanke ! men troligare än en S14 ?
(Förlåt Bengt !)
Det var mitt bidrag till gissningstävlingen !
Mvh Klas
Hej!
S14 (??) nä, isf ”något” för Lågvingat!
Ingen orsak Göran o Klas, ville bara få igång ”något”
Tänkte såhär: under ett fpl-anfall kanske man inte hinner uppfatta allt, som tex. hög eller lågvingat.
Innan mamma skriker
Först::kom ihåg att det nämns 2 st ”jaktplan”
>killen var ju säker på att den hade svenska kronmärken>
J9:or F8 hade inte bokstavskod förrän flera år senare o vad jag ser inget W hos dem
OM man tar fasta på W:
F4 fick väl B17 först 1944.
F6 fick sina första 17 sommaren 1943
På F7 fanns 17201 märkt blå W
Den ankom 1943-01-30 o var kvar till 1945, då den överfördes till F3.
Febr-43 hade F7 51st. nylev B17
F7 hade bokstavskoder 1943 (ex. röd J )
På bakkroppen efter kronmärket , o flottiljnr.
Om man tittar efter i Krigsarkivets uppg. om ”incidenter o reparationer” ser jag 17201 endast nämnas en gång., nämligen
1944-02-26 på F7,med motornr. 804 ,för någon incident (har inte noterat vad) samt reparation för 2130:-
Det kan sägas att motor 803 satt i B17 17200 F7-gul V 1943-(incident med g S o g T (alla 3 vingrep för 950:-)
>>Det måste blivit hål lite här och var på planet som krävt reparationer samt att vädret var fint>>
Men arkiven var ju ”rensade” sägs ju.(kollar vidare)
Nr 14 ? svårförklarat
F4 märkt med en ”Tillagd” etta som camo???
Detta var mitt tips-bidrag ikväll
Bengt
Samt
Skua-vingen tycker jag inte ”stämmer” med teckningen
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... v%26sa%3DN
Vid ”uppdraget” ur spat
och "W" under vingarna är upphängningsannordningar
S14 (??) nä, isf ”något” för Lågvingat!
Ingen orsak Göran o Klas, ville bara få igång ”något”
Tänkte såhär: under ett fpl-anfall kanske man inte hinner uppfatta allt, som tex. hög eller lågvingat.
Innan mamma skriker
Först::kom ihåg att det nämns 2 st ”jaktplan”
>killen var ju säker på att den hade svenska kronmärken>
J9:or F8 hade inte bokstavskod förrän flera år senare o vad jag ser inget W hos dem
OM man tar fasta på W:
F4 fick väl B17 först 1944.
F6 fick sina första 17 sommaren 1943
På F7 fanns 17201 märkt blå W
Den ankom 1943-01-30 o var kvar till 1945, då den överfördes till F3.
Febr-43 hade F7 51st. nylev B17
F7 hade bokstavskoder 1943 (ex. röd J )
På bakkroppen efter kronmärket , o flottiljnr.
Om man tittar efter i Krigsarkivets uppg. om ”incidenter o reparationer” ser jag 17201 endast nämnas en gång., nämligen
1944-02-26 på F7,med motornr. 804 ,för någon incident (har inte noterat vad) samt reparation för 2130:-
Det kan sägas att motor 803 satt i B17 17200 F7-gul V 1943-(incident med g S o g T (alla 3 vingrep för 950:-)
>>Det måste blivit hål lite här och var på planet som krävt reparationer samt att vädret var fint>>
Men arkiven var ju ”rensade” sägs ju.(kollar vidare)
Nr 14 ? svårförklarat
F4 märkt med en ”Tillagd” etta som camo???
Detta var mitt tips-bidrag ikväll
Bengt
Samt
Skua-vingen tycker jag inte ”stämmer” med teckningen
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... v%26sa%3DN
Vid ”uppdraget” ur spat
och "W" under vingarna är upphängningsannordningar
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Jo som du skriver så stämmer inte vingformen mot en Skua ! men å andra sidan så stämmer den väl dåligt mot alla tänkbara plan ?
Med tanke på att den kom på låg höjd så hade han bara några sekunder på sej att se den och sen göra en teckning av det minnet !
jag tror inte jag skulle klara det lika bra !!!
Tror du har rätt i att W under vingarna är något annat än en målad bokstav
Jag har ochså läst saiten du länkar till ! och !
det avsnitt jag kopierat in ,visar att vissa Skua hade ett ställ för 4 små bomber under varje vinge !! + stora stället under kroppen -vilket skulle kunna vara det han markerat på teckningen
Iden att händelsen har med Tirpitz att göra tycker jag verkar mycket trolig !
Churchill hade ju gett sänkningen högsta piroritet !
och många spanings och bombförsök omöjliggjordes ju pga, att tyskarna
hade bra flygspaning, och på så sätt hann få igång de Rökaggregat som dom hade på bergsidorna runt sina ankarplatser .
Dom räddade ju både Scarnhorst och Tirpits från flera anfall !
men här kom ju nu ett plan i en dalgång från ett helt oväntat håll ! Sverige ! skulle ha kunnat bli fina bilder !
"
Armament: Four Browning .303 machine guns in wings with 600 rounds per gun (nearly double the number of rounds-per-gun of a Hurricane or Spitfire). One Lewis .303 machine gun in rear cockpit (whenever possible the gunner would try to replace this with a Vickers "K" gun which was more reliable and had a higher rate of fire). One 500 lb semi-armour-piercing bomb(SAP) or one 500 lb armour-piercing (AP)* or one 250 lb general purpose (GP) bomb recessed under fuselage and held in a bomb crutch to swing it clear of the propeller in dive bombing attacks. A "light series carrier" bomb rack could be fitted under each wing. Each carrier could hold 4 x 20 lb Cooper bombs or incendiaries or 2 x 40 lb bombs or incendiaries. Some reference books mistakenly give the impression the light series bomb racks were only ever used for "practice" bombs. The same carriers were used on Lysanders, Battles and Blenheims and were very much a weapon of war. The 500lb AP and SAP bombs was only used against armoured warships, for attacks on merchant ships and ground targets the normal bombload was a 250 lb bomb in the fuselage recess and either 20lb or 40lb bombs on the light series carriers. The 250 lb bomb had only a little less explosive content than the 500lb SAP and AP bombs (the extra weight of the latter was down to the casing, needed to punch through armour). If used against ground targets the SAP and AP bombs would often bury themselves deep before exploding, reducing the blast effect. The small and largely ineffective 100 lb anti-submarine (AS) bomb could also be carried in the fuselage recess. "
Mvh Klas
Med tanke på att den kom på låg höjd så hade han bara några sekunder på sej att se den och sen göra en teckning av det minnet !
jag tror inte jag skulle klara det lika bra !!!
Tror du har rätt i att W under vingarna är något annat än en målad bokstav
Jag har ochså läst saiten du länkar till ! och !
det avsnitt jag kopierat in ,visar att vissa Skua hade ett ställ för 4 små bomber under varje vinge !! + stora stället under kroppen -vilket skulle kunna vara det han markerat på teckningen
Iden att händelsen har med Tirpitz att göra tycker jag verkar mycket trolig !
Churchill hade ju gett sänkningen högsta piroritet !
och många spanings och bombförsök omöjliggjordes ju pga, att tyskarna
hade bra flygspaning, och på så sätt hann få igång de Rökaggregat som dom hade på bergsidorna runt sina ankarplatser .
Dom räddade ju både Scarnhorst och Tirpits från flera anfall !
men här kom ju nu ett plan i en dalgång från ett helt oväntat håll ! Sverige ! skulle ha kunnat bli fina bilder !
"
Armament: Four Browning .303 machine guns in wings with 600 rounds per gun (nearly double the number of rounds-per-gun of a Hurricane or Spitfire). One Lewis .303 machine gun in rear cockpit (whenever possible the gunner would try to replace this with a Vickers "K" gun which was more reliable and had a higher rate of fire). One 500 lb semi-armour-piercing bomb(SAP) or one 500 lb armour-piercing (AP)* or one 250 lb general purpose (GP) bomb recessed under fuselage and held in a bomb crutch to swing it clear of the propeller in dive bombing attacks. A "light series carrier" bomb rack could be fitted under each wing. Each carrier could hold 4 x 20 lb Cooper bombs or incendiaries or 2 x 40 lb bombs or incendiaries. Some reference books mistakenly give the impression the light series bomb racks were only ever used for "practice" bombs. The same carriers were used on Lysanders, Battles and Blenheims and were very much a weapon of war. The 500lb AP and SAP bombs was only used against armoured warships, for attacks on merchant ships and ground targets the normal bombload was a 250 lb bomb in the fuselage recess and either 20lb or 40lb bombs on the light series carriers. The 250 lb bomb had only a little less explosive content than the 500lb SAP and AP bombs (the extra weight of the latter was down to the casing, needed to punch through armour). If used against ground targets the SAP and AP bombs would often bury themselves deep before exploding, reducing the blast effect. The small and largely ineffective 100 lb anti-submarine (AS) bomb could also be carried in the fuselage recess. "
Mvh Klas
Hej Klas.
Är det Skuan som 1940-09-22 nödlandade på och sen sjönk i älven vid Ramsele du menar?
Den bärgades ju , undersöktes av SAAB och såldes (när?) som skrot till (?)
Det är ju 2,5 år till 1943-03-10.men ,
I och för sig i sötvatten; men skulle FV vara intresserad att iordningställa kärran, (reservdelar) ?
I tidningen sägs att Kl. 12 var vädret fint runt Trondheim.
UD säger felorientering! ,säger inte mycket men kan någon kolla vilket väder vi hade på denna sida Kölen?
>>tror det var orienteringsmiss eller "busflygning", konstaterar han.
– Men det finns absolut tveksamheter och ett antal frågetecken kring kränkningen>>
>>Vi vet att planen var på övning i Piteå och det vore logiskt att man använde Frösön som mellanstopp för aktioner längs gränsen. Men bara de som var med vet ju egentligen..>>
Enl. tidningen utgår man från att det är F8 och J9:or?
Som du o jag har skrivit:
>>hade han bara några sekunder på sej att se den och sen göra en teckning>>
Finns uppgift NÄR han skissade händelsen , omedelsbums eller när?
Samt upprepar 2 st ”jaktplan”
Slut för kvällens spek.
Bengt
Är det Skuan som 1940-09-22 nödlandade på och sen sjönk i älven vid Ramsele du menar?
Den bärgades ju , undersöktes av SAAB och såldes (när?) som skrot till (?)
Det är ju 2,5 år till 1943-03-10.men ,
I och för sig i sötvatten; men skulle FV vara intresserad att iordningställa kärran, (reservdelar) ?
I tidningen sägs att Kl. 12 var vädret fint runt Trondheim.
UD säger felorientering! ,säger inte mycket men kan någon kolla vilket väder vi hade på denna sida Kölen?
>>tror det var orienteringsmiss eller "busflygning", konstaterar han.
– Men det finns absolut tveksamheter och ett antal frågetecken kring kränkningen>>
>>Vi vet att planen var på övning i Piteå och det vore logiskt att man använde Frösön som mellanstopp för aktioner längs gränsen. Men bara de som var med vet ju egentligen..>>
Enl. tidningen utgår man från att det är F8 och J9:or?
Som du o jag har skrivit:
>>hade han bara några sekunder på sej att se den och sen göra en teckning>>
Finns uppgift NÄR han skissade händelsen , omedelsbums eller när?
Samt upprepar 2 st ”jaktplan”
Slut för kvällens spek.
Bengt
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Hej Bengt!
Jag skall försöka skriva vad jag menade !
Ja Skuan som landade 22/9 ser på min bild oskadd ut !vingar och propp avmonterade men inga synliga skador och Stället utfällt
Som sagt sötvatten ,Motorn är ju i princip samma Bristol som i våra B5 .
borde vara lätt få flygbar
Sen har vi en Skua till ! den landade 16/10 på Vassara träsk utanför Gällivare ! finns ingen bild i min bok (första upplagan av "Nödlandning)
det är den som bärgades och ställdes i förråd på F4 !
båda skrotades efter kriget
Men det vore väl troligt att FV passade på att provflyga -utvärdera dessa lika väl som man gjorde med vissa Tyska ?
Vad har vi då 1943?
Jo 2 potentiellt luftvärdiga Engelska JAKTPLAN! för det är vad dom var ? "Fighter/Divebomber " inte dom snabbaste kanske ,men välbeväpnade, dom sköt ju ochså ner flera Tyskar 1940.
var klart bättre än Gladiatorn inbillar jag mej ?
Jag tvivlar på Tyskarna hade allvarliga planer på att invadera Sverige 1943 ?
Rommel hade ju fått stryk i Nordafrika och Von Paulus arme var utplånad vid Stalingrad
Var väl då rätt klart för "Neutrala" sverige vem man skulle satsa på ?
Skulle Sverige riskerat plan och piloter för att kolla ett flygfält i Norge ?
Tvivlar ! Tirpitz var väl rätt ointressant för oss ?
Men om Englad tryckt på om info från Norge ?
Sverige svarar:
OK, ni har 2 plan här ,vi gör dom flygklara på ett undanskymt fält i ödemarken , ni skickar hit piloter med ett av Kurirplanen och flyger själva , Går det åt helvete så förnekar vi all inblandning .
om dom blivit nedskjutna ?
då hade Tyskarna haft Engelska piloter,Engelska plan med Hangarfartygs krok ,som dom Osportsliga Engelsmännen målat Svenska märken på för att förvilla ! (säkert klart ohälsosamt för ev överlevande piloter )
även om nassarna fattat läget så hade dom inte haft några bevis
Om det gått bra ? ja då kunde vi haft nuvarande läge ! Tyskarna fattade inte läget och Sverige bad om ursäkt för "Felnavigeringen "
Ungefär nåt sånt tänkte jag ! Långsökt ? JA !
men det skulle kunna förklara den totala mörkläggningen som tydligen är i arkiven ?
Jag förutsätter killen gjorde Skissen samma dag !?
Mvh Klas
Jag skall försöka skriva vad jag menade !
Ja Skuan som landade 22/9 ser på min bild oskadd ut !vingar och propp avmonterade men inga synliga skador och Stället utfällt
Som sagt sötvatten ,Motorn är ju i princip samma Bristol som i våra B5 .
borde vara lätt få flygbar
Sen har vi en Skua till ! den landade 16/10 på Vassara träsk utanför Gällivare ! finns ingen bild i min bok (första upplagan av "Nödlandning)
det är den som bärgades och ställdes i förråd på F4 !
båda skrotades efter kriget
Men det vore väl troligt att FV passade på att provflyga -utvärdera dessa lika väl som man gjorde med vissa Tyska ?
Vad har vi då 1943?
Jo 2 potentiellt luftvärdiga Engelska JAKTPLAN! för det är vad dom var ? "Fighter/Divebomber " inte dom snabbaste kanske ,men välbeväpnade, dom sköt ju ochså ner flera Tyskar 1940.
var klart bättre än Gladiatorn inbillar jag mej ?
Jag tvivlar på Tyskarna hade allvarliga planer på att invadera Sverige 1943 ?
Rommel hade ju fått stryk i Nordafrika och Von Paulus arme var utplånad vid Stalingrad
Var väl då rätt klart för "Neutrala" sverige vem man skulle satsa på ?
Skulle Sverige riskerat plan och piloter för att kolla ett flygfält i Norge ?
Tvivlar ! Tirpitz var väl rätt ointressant för oss ?
Men om Englad tryckt på om info från Norge ?
Sverige svarar:
OK, ni har 2 plan här ,vi gör dom flygklara på ett undanskymt fält i ödemarken , ni skickar hit piloter med ett av Kurirplanen och flyger själva , Går det åt helvete så förnekar vi all inblandning .
om dom blivit nedskjutna ?
då hade Tyskarna haft Engelska piloter,Engelska plan med Hangarfartygs krok ,som dom Osportsliga Engelsmännen målat Svenska märken på för att förvilla ! (säkert klart ohälsosamt för ev överlevande piloter )
även om nassarna fattat läget så hade dom inte haft några bevis
Om det gått bra ? ja då kunde vi haft nuvarande läge ! Tyskarna fattade inte läget och Sverige bad om ursäkt för "Felnavigeringen "
Ungefär nåt sånt tänkte jag ! Långsökt ? JA !
men det skulle kunna förklara den totala mörkläggningen som tydligen är i arkiven ?
Jag förutsätter killen gjorde Skissen samma dag !?
Mvh Klas
Senast redigerad av Klas Andersson den 06 nov 2008, 16:05, redigerad totalt 2 gånger.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Men det är inte någon "total mörkläggning i arkiven" - man har ju erkänt från svensk sida. Det finns ju noterat.Ungefär nåt sånt tänkte jag ! Långsökt ? JA !
men det skulle kunna förklara den totala mörkläggningen som tydligen är i arkiven ?
Om min fantasi får skena i väg så kan jag tänka mig att man bytte ut ordet spaningsplan (eller bombplan) mot jaktflygplan, då låter kränkningen mindre "offensiv"
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Nä OK ! inte "Total"
men Norrmannen i tidningsartikeln som letat efter ytterligare uppgifter.
hävdar ju att det är nåt skumt ?
även nån på Krigsarkivet ansåg att det absolut borde funnits mera där om jag nu minns texten rätt .
är ju även där pilot som hävdar att en felnavigering borde vara utesluten !
(Tycker jag om U137 ochså !)
Mvh Klas
men Norrmannen i tidningsartikeln som letat efter ytterligare uppgifter.
hävdar ju att det är nåt skumt ?
även nån på Krigsarkivet ansåg att det absolut borde funnits mera där om jag nu minns texten rätt .
är ju även där pilot som hävdar att en felnavigering borde vara utesluten !
(Tycker jag om U137 ochså !)
Mvh Klas
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Jag tror inte heller på felnavigeringKlas Andersson skrev: även nån på Krigsarkivet ansåg att det absolut borde funnits mera där om jag nu minns texten rätt .
är ju även där pilot som hävdar att en felnavigering borde vara utesluten !
Antagligen har alla dokument förstörts...om det någonsin funnits några. Men kanske det finns några bilder på Tirpitz i någon mapp. (Svensktagna) Bilder på t ex Peenemünde och Ålborg har väl hittats...
1940-09-22
L2942 Skua MkII
>>Fpl.bärgades o monterades ned. Vissa komponenter undersöktes av Saab o lagrades på Malmen, men fpl såldes som skrot e. krigsslutet>>
1940-10-16
L2902 Skua MkII
Man landar på vattnet i Vassara träsk nära Gällivare
Bärgas o läggs i förråd på F4 , flyttas e. krigsslutet till F4 skjutmål Bynäset o blir mål för Röd David med J26 >>
I så fall tidigast hösten 1947!
Ja vad tror ni ?
Man kan ju ”dölja” många saker med ”officiella” dokument
Lät ”bra” i början , men numera undrande till teorin.
Bengt
PS NÄR gick UD:s bekräftelse ut , att en kränkning skett?? ds
L2942 Skua MkII
>>Fpl.bärgades o monterades ned. Vissa komponenter undersöktes av Saab o lagrades på Malmen, men fpl såldes som skrot e. krigsslutet>>
1940-10-16
L2902 Skua MkII
Man landar på vattnet i Vassara träsk nära Gällivare
Bärgas o läggs i förråd på F4 , flyttas e. krigsslutet till F4 skjutmål Bynäset o blir mål för Röd David med J26 >>
I så fall tidigast hösten 1947!
Ja vad tror ni ?
Man kan ju ”dölja” många saker med ”officiella” dokument
Lät ”bra” i början , men numera undrande till teorin.
Bengt
PS NÄR gick UD:s bekräftelse ut , att en kränkning skett?? ds
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Jan (och alla)! Jo, jag tycker också "Tirpitz-temat" är rimligt eller i alla fall intressant. Man behöver inte googla mycket för att inse att fjordvattnen strax norr om Trondheim var militärt mycket "heta" Man finner mängder av berättelser om hur det var, med redogörelser för förloppen, samt så rapporter om besök "i dag" med bilder och studier av lämningar av olika slag och funderingar "om hur det var".Jan H Vold skrev: ...
Når jeg leste det, så var det en ting som kom i hodet,
- det Tyske slagskipet Tirpitz.
Som noen sikkert vet, så lå dette i en lang periode i en gren av Trondheimsfjorden, bare ca 30 km fra Værnes.
Kan overflygingen av Værnes ha vært en avledningsmanøver,
mens det andre flyet rekognonserte Tirpitz ?
Har søkt på nettet etter datoer, men mange ser ut til å være feil.
Men i følge en Tysk nettside om slagskipene, så ble Tirpitz
forflyttet fra Trondheimsfjorden til Nord-Norge 12-13 Mars 1943.
Altså bare et par dager etter insidenten.
En sammenheng ?
mvh Jan
Engelsmännen lade ned stora ansträngningar på att komma åt de tyska krigsfartygen, då främst Tirpitz som var ett stort hot mot bl a konvojerna till Sovjet. Spaning från luften, bombning med Halifaxar och Lancastrar, ubåtar, "Shetlands-Larsens" lilla fiskebåt "Arthur" med två bemannade torpeder (chariots) på släp, en attack som misslyckades (9 man räddade sig till Sverige, en fångades och sköts) m m.
Här en bild av Tirpitz. Man klagar ibland på att bilder är dåliga men ibland kan det ju vara svårt att komma åt motivet... Se http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/ga ... fjord.html
Jag sökte uppgifter om brittiskt spaningsflyg men fann ingen konkret om vad som hände i just mars 1943. RAF flög med foto-Spitfire, Hudson och senare med Mosquito, ibland med norska besättningar. Kanske FAA gjort någon spaning på egen hand, men jag undrar om man vågade skicka in exempelvis en Skua som väl var på utgående 1943. (FAA hade ju modernare jaktplan då.)
Jag fann i det sammanhanget ett seminarium om brittiska fotospaning, "P.R.U.", där den kände vetenskapsmannen R V Jones var ordförande. Mycket intressant för oss anglofilt lagda. Se http://www.rafmuseum.org.uk/london/rese ... 20WWII.pdf
Där kunde jag bl a se en berömd spaningsflygnig av F/O A P F Fane omnämnd som med sin Spitfire plåtade Tirpitz på nära avstånd i en norsk fjord 28 mars 1942. Händelsen var motiv för en målning av Frank Wootton som nog inte finns på webben utan innehas av pilotens efterlevande.
Sedan fann jag Tirpitz krigsdagbok för halva mars månad 1942 på webben, varifrån jag citerar: Air raid alarm aboard ship. Own observation reports: explosion clouds dead ahead. 1 Spitfire heading past portside at 0 degrees and then disappears behind the moutains. It flies at a very low elevation, and then reappears several seconds later at 240 degrees at av very close distance (150 meters). Light flak receives permission to fire. Aircraft veers and disappears at 170 degrees from sight. Tid: 28 mars 1942 kl 11.33 - 11.38, plats Faettenfjord
Se http://www.kbismarck.com/archives/tp-ktb16-31mar42.pdf
Det vore skoj att få titta i krigsdagboken för Tirpitz för mars 1943. Eller för Vaernes-basen...
Tillägg: Jag fann en intressant sajt om VK2-vrakplatser i Norge; jag tror att det tipsats om den tidigare. Nu råkade jag på http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/fiesler.html Jag tror Tirpitz låg i olika fjordar strax nordost om Trondheim i olika omgångar. Däremot tror jag på att en flyttning norröver (Narviks-trakten) tog sin början ca 11 mars 1943; andra uppgifter finns dock.
Lars S
>>Flög pga. felorientering in över Norskt område>>
Kan det finnas någon substans i detta? (felorienteringen)
Bedöm själv.
Exempel;
Fv:s mästerskapstävlingar i vinteridrott, som skulle gått på Frösön 11—13 mars
med F4 som arrangör, ställdes in.
Anledningen är den otjänliga väderleken.
Tävlingarna skulle ha blivit de första i sitt slag i landet.
10 mars kl. 12 var vädret fint i Trondheim-området (enl. tecknaren)
Hur var vädret ett antal timmar dessförinnan?
Kan väderfronten nyligen passerat och var på väg in över Kölen?
För Berslagsområdet o södra Norrlands inland förutspåddes 10/3-43 :
Svag senare tilltagande vind.uppehållsväder. först kallt, senare några grader över noll.
Stormvarning Landsort—Umeå. ( Styv kultje (!) till halv storm )
*** ((Se längre ner lite information om CFV:s syn på meteorologerna))
Torsdagen 11/3 nämns i tidningar ( obs står EJ när det inträffade)
Tyskt tp-fartyg i Trondheims hamn utsattes för ett attentat med en tidsinställd bomb !Den exploderade o fartyget måste skadat sättas på grund för att förhindra sjunkning.
6 personer arresterades som gisslan !
Nu vill vi ju få fram vilka plan o orsaken till ”kränkningen”
Ni får bedömma
Detta om vädret , tack för att jag fick en ”syl i det,, vädret alltså
Nu var det ju så att Sveriges vädertjänst eg. var något blind angående prognosverksamheten
Avsaknad av ”attlantvädret”
***CFV anser
Flygsäkerhetstjänsten måste förbättras // Vädertjänst av hög kvalitet erfodras.
Detta pga rätt många ”väder” haverier
Plötsliga väderförsämningar som ej ”förutspåtts”
Tex. var ett F7 plan försvunnet nästan en månad o man utfärdade tom. hittelön för dess återfinnande
(vet ej om det utbetalades, men hittades så småningom)
Lite mothugg fick han (CFV):
>Flygledningen brast i försiktighet anser Meteorologiska anstalten.
Upprepar::
PS NÄR gick UD:s bekräftelse ut , att en kränkning skett?? ds
Har inte hittat något under mars -43, å andra sidan var de flesta notiser väldigt SMÅ
Bengt
Kan det finnas någon substans i detta? (felorienteringen)
Bedöm själv.
Exempel;
Fv:s mästerskapstävlingar i vinteridrott, som skulle gått på Frösön 11—13 mars
med F4 som arrangör, ställdes in.
Anledningen är den otjänliga väderleken.
Tävlingarna skulle ha blivit de första i sitt slag i landet.
10 mars kl. 12 var vädret fint i Trondheim-området (enl. tecknaren)
Hur var vädret ett antal timmar dessförinnan?
Kan väderfronten nyligen passerat och var på väg in över Kölen?
För Berslagsområdet o södra Norrlands inland förutspåddes 10/3-43 :
Svag senare tilltagande vind.uppehållsväder. först kallt, senare några grader över noll.
Stormvarning Landsort—Umeå. ( Styv kultje (!) till halv storm )
*** ((Se längre ner lite information om CFV:s syn på meteorologerna))
Torsdagen 11/3 nämns i tidningar ( obs står EJ när det inträffade)
Tyskt tp-fartyg i Trondheims hamn utsattes för ett attentat med en tidsinställd bomb !Den exploderade o fartyget måste skadat sättas på grund för att förhindra sjunkning.
6 personer arresterades som gisslan !
Nu vill vi ju få fram vilka plan o orsaken till ”kränkningen”
Ni får bedömma
Detta om vädret , tack för att jag fick en ”syl i det,, vädret alltså
Nu var det ju så att Sveriges vädertjänst eg. var något blind angående prognosverksamheten
Avsaknad av ”attlantvädret”
***CFV anser
Flygsäkerhetstjänsten måste förbättras // Vädertjänst av hög kvalitet erfodras.
Detta pga rätt många ”väder” haverier
Plötsliga väderförsämningar som ej ”förutspåtts”
Tex. var ett F7 plan försvunnet nästan en månad o man utfärdade tom. hittelön för dess återfinnande
(vet ej om det utbetalades, men hittades så småningom)
Lite mothugg fick han (CFV):
>Flygledningen brast i försiktighet anser Meteorologiska anstalten.
Upprepar::
PS NÄR gick UD:s bekräftelse ut , att en kränkning skett?? ds
Har inte hittat något under mars -43, å andra sidan var de flesta notiser väldigt SMÅ
Bengt
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Skua
Ja ,den Skua som nödlandade i Vassara träsk, den hamnade visst på F 4 och slutade som bombmål på Åsön i Storsjön.
I början på 1980-talet städades ön på större vrakdelar och denna Skua fanns faktiskt kvar där i form av en stor del av ena vingen, som nu finns i Bodö för att bidra till en dito Skua-renovering som pågick.
Den höll på att bli aluminiumåtervunnen, "så att-säga", men fick ett bättre öde till slut och jag var med och skickade upp den till Norge.
Den vingen sas för övrigt vara från en J 26 enligt de äldre "farbröderna" på F 4, Men pojkspolingen och nyFänriken jag visste bättre, åtminstone efter lite studier.Ja vad säger man.
Dykbromsar i vingarna hade ju aldrig Mustangen, tyckte jag.
Kul så här efteråt!
I början på 1980-talet städades ön på större vrakdelar och denna Skua fanns faktiskt kvar där i form av en stor del av ena vingen, som nu finns i Bodö för att bidra till en dito Skua-renovering som pågick.
Den höll på att bli aluminiumåtervunnen, "så att-säga", men fick ett bättre öde till slut och jag var med och skickade upp den till Norge.
Den vingen sas för övrigt vara från en J 26 enligt de äldre "farbröderna" på F 4, Men pojkspolingen och nyFänriken jag visste bättre, åtminstone efter lite studier.Ja vad säger man.
Dykbromsar i vingarna hade ju aldrig Mustangen, tyckte jag.
Kul så här efteråt!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Apropå dåligt väder samt omnämnandet från den i LT citerade norrmannen Løkken att svenska plan vid den aktuella tiden hade övat i Piteå och att det var naturligt att de använde Frösön på vägen hem, så ser jag i Stridsbergs bok om J 20 att just kring denna tid hade 1:a divisonen F 10 med sina J 20 varit på övning i Kallax och skulle flyga hem (eller i alla fall till Gräveby vid Örebro) via Frösön. Men p g a dåligt väder buklandade fyra plan (redan) vid Långsele 6 mars; ett brann upp.Bengt Ekbladh skrev:>>Flög pga. felorientering in över Norskt område>>
Kan det finnas någon substans i detta? (felorienteringen)
Bedöm själv.
...
...
Detta pga rätt många ”väder” haverier
Plötsliga väderförsämningar som ej ”förutspåtts”
Tex. var ett F7 plan försvunnet nästan en månad o man utfärdade tom. hittelön för dess återfinnande
(vet ej om det utbetalades, men hittades så småningom)
Lite mothugg fick han (CFV):
>Flygledningen brast i försiktighet anser Meteorologiska anstalten.
...
Bengt
Så visst var vädret ett problem för FV och förmågan att göra prognoser begränsad. Lätt att klaga på. Samtidigt som den meteorologiska kompetens som fanns helt säkert gjorde sitt bästa.
Lars S