5021 Sk 15A
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH
…....
Totalhaveri 1942-05-30
se :::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=15465
Totalhaveri under förövning till flyguppvisning vid Hässlö /F1
Sk 15A nr 5021
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: Sk 15A nr 5021
5021
Sk 15A
Typ: Klemm Kl35D
Tillverkad av Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, Böblingen
c/n: 1895
Tillverkningsår: 1940
1940-10 Till F5 Kod F5-151
1940-11-08 Godkänd
1941-05-28 Överförd till F1, kod F1-151
1942-05-30 Haveri på F1.
Felmanöver vid segelflygbogsering.
Ff officersaspirant N.J.Ströman skadades.
1942-09-28 Kasserad pga totalhaveri.
Gångtid:
Edit: korrigerat haveridatum
Sk 15A
Typ: Klemm Kl35D
Tillverkad av Klemm Leichtflugzeugbau GmbH, Böblingen
c/n: 1895
Tillverkningsår: 1940
1940-10 Till F5 Kod F5-151
1940-11-08 Godkänd
1941-05-28 Överförd till F1, kod F1-151
1942-05-30 Haveri på F1.
Felmanöver vid segelflygbogsering.
Ff officersaspirant N.J.Ströman skadades.
1942-09-28 Kasserad pga totalhaveri.
Gångtid:
Edit: korrigerat haveridatum
Senast redigerad av Lars Larsson den 10 jul 2020, 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sk 15A nr 5021
5021 Sk 15A
Haveriet inträffade 1942-05-30, märkning 1-151
Kolla även:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=15465
((mycket lätt slinta på tangenterna))...har jag gjort flertal ggr.
Samt tack för alla inlägg!
Kolla även:
SK 15A nr 5021 (F 1-151) 1942-05-30
F 1 fält, Hässlö
Under förövning för segelflyguppvisning på FV-dag på F 1, har föraren efter urkoppling av segelflygplanet och med motorn på tomgång, planerat ner till omkring 100 m höjd. Här har ff gjort en svag högergir, fortfarande under låg fart, varvid flygplanet vikit sig över vänster vinge, och efter ca 3/4 spinvarv slagit i marken. Flygplanet slogs sönder helt och ff skadades svårt, men återhämtade sig väl.
Orsaken till haveriet var felmanöver, då flygplanet under låg hastighet ansatts med roderutslag som resulterat i ofrivillig spin. Skarp kritig riktades även mot den som beordrat ff till flygningen, i det att ff utbildningsståndpunkt ej var tillfyllest för utförande av segelflygbogsering. Bestämmelser ang. fordringar på ff vid bogsering utfärdades härefter.
Haveriet inträffade 1942-05-30, märkning 1-151
Kolla även:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=15465
((mycket lätt slinta på tangenterna))...har jag gjort flertal ggr.
Samt tack för alla inlägg!
Kolla även:
SK 15A nr 5021 (F 1-151) 1942-05-30
F 1 fält, Hässlö
Under förövning för segelflyguppvisning på FV-dag på F 1, har föraren efter urkoppling av segelflygplanet och med motorn på tomgång, planerat ner till omkring 100 m höjd. Här har ff gjort en svag högergir, fortfarande under låg fart, varvid flygplanet vikit sig över vänster vinge, och efter ca 3/4 spinvarv slagit i marken. Flygplanet slogs sönder helt och ff skadades svårt, men återhämtade sig väl.
Orsaken till haveriet var felmanöver, då flygplanet under låg hastighet ansatts med roderutslag som resulterat i ofrivillig spin. Skarp kritig riktades även mot den som beordrat ff till flygningen, i det att ff utbildningsståndpunkt ej var tillfyllest för utförande av segelflygbogsering. Bestämmelser ang. fordringar på ff vid bogsering utfärdades härefter.