>>vid Långsele 6 mars; ett brann upp>>
Ja det ar ju 2305, F10-5
Var ett litet tag inne på J20, >Fv:s värsting jakt då?
Bokstavs beteckning först 1944?
Däremot verkar F7:s Norrlands basering av blå div intressant.
3 veckors ombasering till Gällivare
Starten var tyvärr ödestiger , då 2 fpl hav 430225
Varav som jag nämnde ett inte återfinns förän 17/4
Planen var 17114 o 171156
Andra märkta med bokstäver var bla. Blå- Å, V
Flera andra plan finns ju reg. på 2:div då, tyvärr utan bokstavskod angiven
Ombaseringen gällde ju 3 veckor ,men kan man ha avbrutit tidigare pga. annat ”angeläget läge söderut”?
I så fall fanns ju 17201 F7—W med på återfärden??
In i ovädret ?
Tecknaren såg alltså bara ett fpl.?
Varifrån kommer uppgiften att det andra ”jaktplanet” avvek före Trondhielm?
Samt NÄR gick UD:s bekräftelse ut
Ock :hur förklara nr. 14 ?
Bengt
Lästips-svensk överflygning av Vaernes i Norge i mars 1943?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Om man lägger flygplanstypen lite vid sidan om och tittar på det runt om kring:
Om nu Sverige var intresserad av Tripitz varför skickar man då ett flygplans som "lockbete" över en väl försvarad flygbas, när Tripitz låg 10km Norr om flygfältet om man tittar på Goolge Earth?
Och vem skulle ta det uppdraget? Var det hans som bäddade sängen slarvigast ?
I min värld gjorde Engelskmännen rätt, en ensam Spifire på lägsta höjd och full fart.
Om vi leker med tanken att det var en felnavigering, det är bara 60km mellan gränsen och Vearnes och med 350-400km/h det blir 8-9 minuters flygning.
Och hur bra Svenska flygvapnet än var på navigation, så är det ingen orimlighet.
Men om så var fallet så torde det inte vara någon hemlighet, så det blev nog en riktig tårta på divisionen när han kom hem.
Samt jag har väldigt svårt att tro att flygmaskinen skulle vara helt oskadd av lufvärnseld.
någon skråma hadde den säkert. vilket borde göra att reprationer skulle bli nödvändigt, Ännu mer tårta .
Och varför skulle Engelskmännen ta två nödlandande Skua som en har legat på sjöbotten, få Svenskarna att reparera dessa "gamla" kärror skeppa över minst 2 piloter och flyga ett "Självmordsuppdrag" över Vearnas, med Svenska beteckningar på flygplanen.
När dom hadde en arsenal av olika modeller av flygplan som passade bättre oavsätt vad uppdraget var 300km bort i Skottland?.
Och som vi diskuterat i ett annan tråd, kurirrutterna från England gick i närheten så framrykningsvägen var redan rekad om man ville tas sig fram till Tripitz någolunda osedd.
Ps Det var inte meningen att "dissa" dessa fantasifulla" teorier, ibland överträffar verkligheten dikten Ds
Göran
Om nu Sverige var intresserad av Tripitz varför skickar man då ett flygplans som "lockbete" över en väl försvarad flygbas, när Tripitz låg 10km Norr om flygfältet om man tittar på Goolge Earth?
Och vem skulle ta det uppdraget? Var det hans som bäddade sängen slarvigast ?
I min värld gjorde Engelskmännen rätt, en ensam Spifire på lägsta höjd och full fart.
Om vi leker med tanken att det var en felnavigering, det är bara 60km mellan gränsen och Vearnes och med 350-400km/h det blir 8-9 minuters flygning.
Och hur bra Svenska flygvapnet än var på navigation, så är det ingen orimlighet.
Men om så var fallet så torde det inte vara någon hemlighet, så det blev nog en riktig tårta på divisionen när han kom hem.
Samt jag har väldigt svårt att tro att flygmaskinen skulle vara helt oskadd av lufvärnseld.
någon skråma hadde den säkert. vilket borde göra att reprationer skulle bli nödvändigt, Ännu mer tårta .
Och varför skulle Engelskmännen ta två nödlandande Skua som en har legat på sjöbotten, få Svenskarna att reparera dessa "gamla" kärror skeppa över minst 2 piloter och flyga ett "Självmordsuppdrag" över Vearnas, med Svenska beteckningar på flygplanen.
När dom hadde en arsenal av olika modeller av flygplan som passade bättre oavsätt vad uppdraget var 300km bort i Skottland?.
Och som vi diskuterat i ett annan tråd, kurirrutterna från England gick i närheten så framrykningsvägen var redan rekad om man ville tas sig fram till Tripitz någolunda osedd.
Ps Det var inte meningen att "dissa" dessa fantasifulla" teorier, ibland överträffar verkligheten dikten Ds
Göran
A real Engine is round
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Hej Bengt !
När det gäller F7 och den där olycksaliga flygningen så föreslår jag du kontaktar Raymond Andersson ,det är han som har skapat F7s flottiljmuseum , finns nog en maillänk på deras sida ,
Jag vill minnas han bla,besökt platsen där den B17 som var länge fösvunnen havererade ,
OM ! det var ett F7 plan så borde händelsen varit välkänd och omtalad bland flottiljens personal , Finns någon i livet som var med, så har Raymond säkert koll på det
Nåt sådant här borde det pratats om innom hela FV ?
Föreslår du talar med Karl-Axel Hansson , han jobbade på F6 redan under Kriget !!! och har fullständig koll på namn och händelser fortfarande !!
Han är mycket engaerad i F6 Kamratförening .
Jag frågade honnom om ett B17 haveri för ett tag sedan , och han kunde direkt tala om vad piloten hette och hans öknamn !! han har fortfarande
namn i minnet sen den tiden !! imponerande för mej ! som har problem minnas namn jag på folk jag träffade förra veckan ! .
Karl-Axel har nog även svar på din fråga för ett tag sen om 3 -sitsiga B17 ,
som jag fattade det så hade dom på F6 någon sorts "stol" gjord av remmar och tyg ,för att få med en extra passagerare !
Karl-Axel har ingen Dator , men tele nummer 0505-44406
hälsa gärna från mej om du ringer honnom
UDs bekräftelse verkar ju som en officiell not till pressen ?Den är ju på Svenska !
Under kriget borde man väl inte gått ut med det alls ? om det inte föregåtts av en officiell protest av Tyskarna och svenskt erkännande-ursäkt ?
Allt det borde varit skrivet på Tyska ! "måste" då finnas mera i nåt arkiv ?
Tyska Ambasaden ?
När man funderar lite på skissen så är den väl lite för välgjord för att vara nerkluddad direkt ? han har ju till och med fått med moln !
Kan ju vara så han blandade lite för att få en fin teckning ?
W ,14 är ju en kod som mycket väl skulle kunna vara Tysk !
Mvh Klas
När det gäller F7 och den där olycksaliga flygningen så föreslår jag du kontaktar Raymond Andersson ,det är han som har skapat F7s flottiljmuseum , finns nog en maillänk på deras sida ,
Jag vill minnas han bla,besökt platsen där den B17 som var länge fösvunnen havererade ,
OM ! det var ett F7 plan så borde händelsen varit välkänd och omtalad bland flottiljens personal , Finns någon i livet som var med, så har Raymond säkert koll på det
Nåt sådant här borde det pratats om innom hela FV ?
Föreslår du talar med Karl-Axel Hansson , han jobbade på F6 redan under Kriget !!! och har fullständig koll på namn och händelser fortfarande !!
Han är mycket engaerad i F6 Kamratförening .
Jag frågade honnom om ett B17 haveri för ett tag sedan , och han kunde direkt tala om vad piloten hette och hans öknamn !! han har fortfarande
namn i minnet sen den tiden !! imponerande för mej ! som har problem minnas namn jag på folk jag träffade förra veckan ! .
Karl-Axel har nog även svar på din fråga för ett tag sen om 3 -sitsiga B17 ,
som jag fattade det så hade dom på F6 någon sorts "stol" gjord av remmar och tyg ,för att få med en extra passagerare !
Karl-Axel har ingen Dator , men tele nummer 0505-44406
hälsa gärna från mej om du ringer honnom
UDs bekräftelse verkar ju som en officiell not till pressen ?Den är ju på Svenska !
Under kriget borde man väl inte gått ut med det alls ? om det inte föregåtts av en officiell protest av Tyskarna och svenskt erkännande-ursäkt ?
Allt det borde varit skrivet på Tyska ! "måste" då finnas mera i nåt arkiv ?
Tyska Ambasaden ?
När man funderar lite på skissen så är den väl lite för välgjord för att vara nerkluddad direkt ? han har ju till och med fått med moln !
Kan ju vara så han blandade lite för att få en fin teckning ?
W ,14 är ju en kod som mycket väl skulle kunna vara Tysk !
Mvh Klas