3811
S 14B
Typ: Fiesler Fi.156C-3 Storch
Tillverkad av Ing. J. Mráz, továrna na letadla - Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik
c/n: 110 063
Tillverkningsår: 1943
1943 Till F3 Kod F3-
1943-07-20 Godkänd
1948-06-28 Haveri vid Reijmyre.
Motorstopp pga att ff glömt skifta tank.
Ff och två passagerare oskadda.
1948-07-14 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid:
3811, S 14B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
3811, S 14B
Senast redigerad av Lars Larsson den 10 jan 2018, 16:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: 3811, S 14B
3811 S 14B
....
1948-06-28 Haveri vid Reijmyre.
""Motorstopp pga att ff glömt skifta tank.
Ff och två passagerare oskadda.""
Jag har:: motorstopp, bränslebrist, nödlandning skog
3811 hade 560 ftim och motor nr. 4456256...354 tim
Bilder finns hos Kra.
....
1948-06-28 Haveri vid Reijmyre.
""Motorstopp pga att ff glömt skifta tank.
Ff och två passagerare oskadda.""
Jag har:: motorstopp, bränslebrist, nödlandning skog
3811 hade 560 ftim och motor nr. 4456256...354 tim
Bilder finns hos Kra.
Re: 3811, S 14B
3811, S 14B
…
Om haveriet::
Haveri 480628 vid Reijmyre. Strax efter passage av Reijmyra på 150 m höjd började fpl spotta och hacka och varvet sjönk. Ff försökte få liv i motorn genom att pumpa med bränslehandpumpen men det misslyckades. Motorn stannade och ff svängde upp mot vinden och ansatte landning. Lämplig nödlandningsplats saknades - under fpl fanns bara gran- och tallskog. Allt gick snabbt neråt, "spaken i magen" och fpl rusade ner bland träden med stjärten först. Fpl fastnade bland trädtopparna och när dessa fjädrade tillbaka åkte fpl "hiss" de sista 15 m ned till marken. Ff och två passagerare oskadda. Fpl blev svårt ramponerat - vänster vinge bortsliten, halva högervingen bruten o.s.v. Kabinen ganska så intakt. Orsak: Motorstopp pga att ff kört slut på bränslet och icke (i tid) kopplat om till fylld bränsletank.
…
Om haveriet::
Haveri 480628 vid Reijmyre. Strax efter passage av Reijmyra på 150 m höjd började fpl spotta och hacka och varvet sjönk. Ff försökte få liv i motorn genom att pumpa med bränslehandpumpen men det misslyckades. Motorn stannade och ff svängde upp mot vinden och ansatte landning. Lämplig nödlandningsplats saknades - under fpl fanns bara gran- och tallskog. Allt gick snabbt neråt, "spaken i magen" och fpl rusade ner bland träden med stjärten först. Fpl fastnade bland trädtopparna och när dessa fjädrade tillbaka åkte fpl "hiss" de sista 15 m ned till marken. Ff och två passagerare oskadda. Fpl blev svårt ramponerat - vänster vinge bortsliten, halva högervingen bruten o.s.v. Kabinen ganska så intakt. Orsak: Motorstopp pga att ff kört slut på bränslet och icke (i tid) kopplat om till fylld bränsletank.