Cuby II , UL
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Cuby II , UL
Jag fick en fråga: hur många Cuby II , finns eller har funnits i Sverige?
Lite sökning på nätet och i KSAK-almanackor gav:
SE-YLM Aces High Cuby II, LC 2091012 L1-518, bild går att hitta på nätet
SE-YLN ELAM Cuby II, AAH002-1000
SE-YLO ELAM Cuby II, AAH003-1001, bild går att hitta på nätet
SE-YLP ELAM Cuby II, AAH004-1002
SE-YLR ELAM Cuby II, AAH005-1003
SE-YLS ELAM Cuby II, AAH006-1004
SE-YLU ELAM Cuby II, AAH010-1005 bilder går att hitta på nätet
Dessutom hittade jag två norska: LN-YHO, LN-YYU Aces High
Kan de norska ha haft ett tidigare liv i Sverige?
SE.YLN har blivit ombyggd till Eurocub
SE-YLO ser ut att ha blivit ombyggd men verkar ha haft kvar typen Cuby II
LN-YHO verkar också blivit ombyggd
Det ser lite "skumt" ut bland tillverkningsnumren mellan YLS och YLU
Någon som vet mer?
Lite sökning på nätet och i KSAK-almanackor gav:
SE-YLM Aces High Cuby II, LC 2091012 L1-518, bild går att hitta på nätet
SE-YLN ELAM Cuby II, AAH002-1000
SE-YLO ELAM Cuby II, AAH003-1001, bild går att hitta på nätet
SE-YLP ELAM Cuby II, AAH004-1002
SE-YLR ELAM Cuby II, AAH005-1003
SE-YLS ELAM Cuby II, AAH006-1004
SE-YLU ELAM Cuby II, AAH010-1005 bilder går att hitta på nätet
Dessutom hittade jag två norska: LN-YHO, LN-YYU Aces High
Kan de norska ha haft ett tidigare liv i Sverige?
SE.YLN har blivit ombyggd till Eurocub
SE-YLO ser ut att ha blivit ombyggd men verkar ha haft kvar typen Cuby II
LN-YHO verkar också blivit ombyggd
Det ser lite "skumt" ut bland tillverkningsnumren mellan YLS och YLU
Någon som vet mer?
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: Cuby II , UL
LN-YYU ser ut til å ha samme produksjonsnummer som SE-YLM, og er trolig den samme.
LN-YHO hadde samme prod.nr (AAH-006 som) SE-YLS.
Denne ble skadet/ødelagt i en hangarbrann år 2008 i Vestby,Norge, med flere andre mikrofly.
LN-YHO hadde samme prod.nr (AAH-006 som) SE-YLS.
Denne ble skadet/ødelagt i en hangarbrann år 2008 i Vestby,Norge, med flere andre mikrofly.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Cuby II , UL
Hej!
Vi har några äldre bilder i ett fotoalbum i vår klubblokal där några av de flygplan du frågade om finns med. Det gäller SE-YLO och SE-YLP.
Tid och plats inte kända men sannolikt är bilderna tagna under 1990-talet. Övriga bilder i albumet där dessa sitter är från 1992-95.
Martin Hellberg, Backamo flygklubb
Vi har några äldre bilder i ett fotoalbum i vår klubblokal där några av de flygplan du frågade om finns med. Det gäller SE-YLO och SE-YLP.
Tid och plats inte kända men sannolikt är bilderna tagna under 1990-talet. Övriga bilder i albumet där dessa sitter är från 1992-95.
Martin Hellberg, Backamo flygklubb
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Cuby II , UL
Bild på SE-YLO.
Tid och plats inte kända. Sannolikt mitten av 1990-talet.
Martin Hellberg, Backamo
Tid och plats inte kända. Sannolikt mitten av 1990-talet.
Martin Hellberg, Backamo
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Cuby II , UL
Bild på SE-YLP.
Tid och plats inte kända. Sannolikt mitten av 1990-talet.
Martin Hellberg, Backamo
Tid och plats inte kända. Sannolikt mitten av 1990-talet.
Martin Hellberg, Backamo
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Cuby II , UL
Hej!
Nedanstående uppgifter hämtades från Transportstyrelsens sida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... uftfartyg/
SE-YLO
Luftfartygstyp LAMCO-EUROCUB MK IV
Tillverkningsnr CAH003-1001
Tillverkningsår 1992
Max startvikt (kg) 450
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2018-06-26
Registreringsdatum 1992-05-19
SE-YLP
Luftfartygstyp ELAM-CUBY II 912 UL
Tillverkningsnr AAH004-1002
Tillverkningsår 1992
Max startvikt (kg) 450
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2017-06-15
Registreringsdatum 1992-04-30
Det nämns i tidigare inlägg att en del flygplan byggts om.
Vad består ombyggnationen i? Ovanstående två flygplan har inte samma modellbeteckning och det kanske har med ombyggnation att göra eller var det olika redan från början?
Martin Hellberg, Backamo
Nedanstående uppgifter hämtades från Transportstyrelsens sida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... uftfartyg/
SE-YLO
Luftfartygstyp LAMCO-EUROCUB MK IV
Tillverkningsnr CAH003-1001
Tillverkningsår 1992
Max startvikt (kg) 450
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2018-06-26
Registreringsdatum 1992-05-19
SE-YLP
Luftfartygstyp ELAM-CUBY II 912 UL
Tillverkningsnr AAH004-1002
Tillverkningsår 1992
Max startvikt (kg) 450
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2017-06-15
Registreringsdatum 1992-04-30
Det nämns i tidigare inlägg att en del flygplan byggts om.
Vad består ombyggnationen i? Ovanstående två flygplan har inte samma modellbeteckning och det kanske har med ombyggnation att göra eller var det olika redan från början?
Martin Hellberg, Backamo
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Cuby II , UL
De stora skillnaderna mellan Cuby II och EuroCub:
1) Spännvidden är mindre på EuroCub och vingarna har något slags ändskivor. Man har konstruerat om för att få stallfarten närmare max enligt UL-regeln. Detta ger lite högre Vne.
2) Kroppen är längre och lite högre framför fenan. Detta påverkar spinnegenskaperna.
Kosmetiska skillnader:
3) Frontrutan lutar mer.
4) Bakre sidorutor är trekantiga, på Cuby II är de rundade.
5) Luckorna över motorn är av plast på EuroCub men Al-plåt på Cuby II.
Eventuellt kan EuroCub ha lite annan storlek på roder och stabilisator. Men detta verkar ha varierat även mellan olika Cuby II.
1) Spännvidden är mindre på EuroCub och vingarna har något slags ändskivor. Man har konstruerat om för att få stallfarten närmare max enligt UL-regeln. Detta ger lite högre Vne.
2) Kroppen är längre och lite högre framför fenan. Detta påverkar spinnegenskaperna.
Kosmetiska skillnader:
3) Frontrutan lutar mer.
4) Bakre sidorutor är trekantiga, på Cuby II är de rundade.
5) Luckorna över motorn är av plast på EuroCub men Al-plåt på Cuby II.
Eventuellt kan EuroCub ha lite annan storlek på roder och stabilisator. Men detta verkar ha varierat även mellan olika Cuby II.
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: CUBy II UL
Hej Olle!
en kort sammanfattning utan ingående detaljer av alla SE- Cubys (Wag-Aero, Aces High & ELAM) som fanns med i min databas. Förövrigt, Swedish Type Certificate #UL B-22 var utfärdat 19920422 för ELAM CUBy II 912.
SE-XIM
Wag-Aero Super CUBy
C/n 1465-551
YoB 1990
19860108 Bt/PtB EAA #551
19940224 Reg
SE-XLM
Wag-Aero Super CUBy
C/n 562-97
YoB 1993
19800324 Bt/PtB EAA #97
20050627 Reg
(SE-XPD)
Wag-Aero Super CUBy Sport Trainer
C/n 600-935
YoB ?
19940800 Bt/PtB EAA #935
NTU>Dormant>Status?
SE-YLM
Aces High CUBy II
C/n LC 2091012 L1-518
YoM 1991
19850500 Bt/PtB EAA #518
19920318 Reg CofR #6171
20040526 Assigned EAA #1210
20110715 Canx as Exported Norway LN-YYU (PtF 20120926)
*****
SE-YLN
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH002-1000
YoM 1991
19910700 Assigned EAA #1000
19920508 Reg
20100126 Canx as Destroyed
*****
SE-YLO
ELAM CUBy II 912 UL>LAMCO EuroCub Mk I
C/n AAH003>CAH-003-1001
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1001
19920519 Reg Co
20090811 Change of c/n AAH-003>CAH-003-1001
20110330 Type amendment ELAM Cuby II>LAMCO EuroCub Mk I
SE-YLP
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH004-1002
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1002
19920430 Reg
SE-YLR
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH005-1003
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1003
19920430 Reg
SE-YLS
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH006-1004
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1004
19920622 Reg
SE-YLU
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH010-1005
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1005
19931021 Reg
Source credits: KSAK. EAA & TS
en kort sammanfattning utan ingående detaljer av alla SE- Cubys (Wag-Aero, Aces High & ELAM) som fanns med i min databas. Förövrigt, Swedish Type Certificate #UL B-22 var utfärdat 19920422 för ELAM CUBy II 912.
SE-XIM
Wag-Aero Super CUBy
C/n 1465-551
YoB 1990
19860108 Bt/PtB EAA #551
19940224 Reg
SE-XLM
Wag-Aero Super CUBy
C/n 562-97
YoB 1993
19800324 Bt/PtB EAA #97
20050627 Reg
(SE-XPD)
Wag-Aero Super CUBy Sport Trainer
C/n 600-935
YoB ?
19940800 Bt/PtB EAA #935
NTU>Dormant>Status?
SE-YLM
Aces High CUBy II
C/n LC 2091012 L1-518
YoM 1991
19850500 Bt/PtB EAA #518
19920318 Reg CofR #6171
20040526 Assigned EAA #1210
20110715 Canx as Exported Norway LN-YYU (PtF 20120926)
*****
SE-YLN
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH002-1000
YoM 1991
19910700 Assigned EAA #1000
19920508 Reg
20100126 Canx as Destroyed
*****
SE-YLO
ELAM CUBy II 912 UL>LAMCO EuroCub Mk I
C/n AAH003>CAH-003-1001
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1001
19920519 Reg Co
20090811 Change of c/n AAH-003>CAH-003-1001
20110330 Type amendment ELAM Cuby II>LAMCO EuroCub Mk I
SE-YLP
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH004-1002
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1002
19920430 Reg
SE-YLR
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH005-1003
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1003
19920430 Reg
SE-YLS
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH006-1004
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1004
19920622 Reg
SE-YLU
ELAM CUBy II 912 UL
C/n AAH010-1005
YoM 1992
19910700 Assigned EAA #1005
19931021 Reg
Source credits: KSAK. EAA & TS
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Cuby II , UL
Hej Paul
Man skall nog inte blanda in Wag-Aero CUBy bland Aces High Cuby II och ELAM Cuby II.
Wag-Aero CUBy är replker av Pipers J-3 Cub (enl Wickipedia). De är tvåsitsiga och med sätena i tandem och är nog lite för tunga för UL-B.
Konstruktör anges vara Dick Wagner, USA
Aces High Cuby II och ELAM Cuby II är nykonstruktion mot en kanadensisk UL-regel med MTOW 480 kg. Konstruktör Al Jasmine. Canada.
Tvåsitsiga med sätena side-by-side. Skall man likna dem med något gammalt så ligger Tayler Cub närmast.
Det tycks som om de endast funnits sju stycken Cuby II i Sverige. Några har havererat. Ett par har varit i Norge ett tag. Ett par har blivit ombyggda till EuroCub.
De två som finns kvar är SE-YLP och SE-YLU.
YLP är inte helt original då den bl.a. fått kroppen framför fena höjd lite och fått kortade vingar. Den är på väg tillbaka i luften med gamla vingar som lär komma från SE-YLM. Vilket gör att den tar ett steg tillbaka, lite närmare original.
YLU är något avvikande redan som original. Den har lättroder på skevrodren och balanserande ytor på höjdrodret.
Man skall nog inte blanda in Wag-Aero CUBy bland Aces High Cuby II och ELAM Cuby II.
Wag-Aero CUBy är replker av Pipers J-3 Cub (enl Wickipedia). De är tvåsitsiga och med sätena i tandem och är nog lite för tunga för UL-B.
Konstruktör anges vara Dick Wagner, USA
Aces High Cuby II och ELAM Cuby II är nykonstruktion mot en kanadensisk UL-regel med MTOW 480 kg. Konstruktör Al Jasmine. Canada.
Tvåsitsiga med sätena side-by-side. Skall man likna dem med något gammalt så ligger Tayler Cub närmast.
Det tycks som om de endast funnits sju stycken Cuby II i Sverige. Några har havererat. Ett par har varit i Norge ett tag. Ett par har blivit ombyggda till EuroCub.
De två som finns kvar är SE-YLP och SE-YLU.
YLP är inte helt original då den bl.a. fått kroppen framför fena höjd lite och fått kortade vingar. Den är på väg tillbaka i luften med gamla vingar som lär komma från SE-YLM. Vilket gör att den tar ett steg tillbaka, lite närmare original.
YLU är något avvikande redan som original. Den har lättroder på skevrodren och balanserande ytor på höjdrodret.
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Re: Cuby II , UL
SE-YLS är för tillfället till salu.
Uppgifter finns på"flygfyren.nu"
Den säljs som en EuroCub, bilderna visar en EuroCub men i Transportstyrelsens register ligger den som en Cuby II.
Uppgifter finns på"flygfyren.nu"
Den säljs som en EuroCub, bilderna visar en EuroCub men i Transportstyrelsens register ligger den som en Cuby II.