35475
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.475
Levererat till F 1 1967-05-08
Godkänt 1967-06-15
Märkning 1-35
Överlämnat till F 10 1973-02-27
Märkning 10-51
Överlämnat till F 16 1985
Märkning 16-11
Kasserat
35475 J 35F
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: 35475 J 35F
1985-06-27 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande 1:a komp/div F16. Passet varade 1.10 timme.
Detta var den avskedsflygning som 1:a div F16, förlagd till F18 i Tullinge, genomförde inför nedläggningen av F18. Flygplanet var då specialmålat.Flygförare var divisionschef Alvar Nyrén.
Med texten "LACK OCH IDÉ STM KOMP F18" på bakkroppen
1985-07-30 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande 2:a div F16. Passet varade i 45 minuter.
Troligtvis borde detta röra sig om leveransflygning till F16
1985-09-02 och 1985-09-25 genomförde 35475 flygpass tillhörande 3:e div F16. Flygningarna varade 15 respektive 13 minuter. Detta är ju två ovanligt korta flygpass. Kan det möjligtvis röra sig om uppvisningspass?
1985-10-24 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande 1:a div F10. Detta är det SISTA FLYGPASS som är registrerat på 35475. Alltså skedde detta pass i F10:s regi. Detta borde röra sig om leveransflygning till F10.
På F10 märkte personal vid 1:a kompaniet och/eller 1:a divisionen om flygplanet till typisk F10-märkning och med spökmärke på fenan. Detta för att ta kort på flygplanet och skicka detta som julkort - planet var ju målat i tomtens färger. Man "stal" alltså F18:s idé och "produkt". Men flygplanet flög aldrig specialmålad vid F10.
Till slut hamnade 35475 på F10:s brandövningsplats. ,final resting place at Käglenäs.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 9882d#p871
Detta var den avskedsflygning som 1:a div F16, förlagd till F18 i Tullinge, genomförde inför nedläggningen av F18. Flygplanet var då specialmålat.Flygförare var divisionschef Alvar Nyrén.
Med texten "LACK OCH IDÉ STM KOMP F18" på bakkroppen
1985-07-30 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande 2:a div F16. Passet varade i 45 minuter.
Troligtvis borde detta röra sig om leveransflygning till F16
1985-09-02 och 1985-09-25 genomförde 35475 flygpass tillhörande 3:e div F16. Flygningarna varade 15 respektive 13 minuter. Detta är ju två ovanligt korta flygpass. Kan det möjligtvis röra sig om uppvisningspass?
1985-10-24 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande 1:a div F10. Detta är det SISTA FLYGPASS som är registrerat på 35475. Alltså skedde detta pass i F10:s regi. Detta borde röra sig om leveransflygning till F10.
På F10 märkte personal vid 1:a kompaniet och/eller 1:a divisionen om flygplanet till typisk F10-märkning och med spökmärke på fenan. Detta för att ta kort på flygplanet och skicka detta som julkort - planet var ju målat i tomtens färger. Man "stal" alltså F18:s idé och "produkt". Men flygplanet flög aldrig specialmålad vid F10.
Till slut hamnade 35475 på F10:s brandövningsplats. ,final resting place at Käglenäs.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 9882d#p871
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: 35475 J 35F
"1985-10-24 genomförde 35475 ett flygpass tillhörande 1:a div F10. Detta är det SISTA FLYGPASS som är registrerat på 35475. Alltså skedde detta pass i F10:s regi. Detta borde röra sig om leveransflygning till F10."
Ett par bilder från Uppsala tagna av Tommy Lakmaker vid sista flygpasset 1985-10-24:
Ett par bilder från Uppsala tagna av Tommy Lakmaker vid sista flygpasset 1985-10-24:
Re: 35475 J 35F
J 35F 35475 ... Den RÖDE...hade koderna
F 1-35
F 12-35
F 10-51
F 16-11
F 18-11 samt slutligen
F 10-11.
Skroten i Ängelholm 1988
http://lae.blogg.se/2011/february/skrot ... -1988.html
http://forum.flyghistoria.org/search.php?keywords=35475
F 1-35
F 12-35
F 10-51
F 16-11
F 18-11 samt slutligen
F 10-11.
Skroten i Ängelholm 1988
http://lae.blogg.se/2011/february/skrot ... -1988.html
http://forum.flyghistoria.org/search.php?keywords=35475