Ö 1
.....3660 och 3656
Kontakt säger väl::
"" Åtminstone två plan (3656 och 3660) kom att vara kvar vid F 3.
Huruvida planen flögs efter kassationsdatum är inte känt, men att man vid denna tid "sparade"
på flygplan var ytterst ovanligt. Man brukade istället vara snabb att elda upp dem
så snart de kasserats, utan tanke på något framtida museum.
3656 kom dock genom förutseende att sparas för detta ändamål och finns nu på Flygvapenmuseum.
3660’s öde är inte känt, men ännu så sent som 1945 fanns planet kvar på F 3 i mycket gott skick.
Förmodligen slutade även 3660 som vårbrasa, men tidpunkten är okänd.
EPILOG
Tummelisa 3656 bibehölls ¡ ett mycket gott skick och har vid flera tillfällen flugits
¡ samband med flygdagar och liknande. Till en flygdag 1951 på F 9 i Göteborg,
flögs Tummelisan av dåvarande majoren Åke Sundén från Malmslätt till Säve med mellanlandning
i Jönköping, på 2 timmar och 10 minuter. Samma år flögs planet även vid firandet av
Flygvapnets 25-årsjubileum. Senaste gången (1) som planet var i luften var 1962 vid
firandet av det svenska militärflygets 50-årsjubileum.""
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
2017-11-23, Ö 1
MEN frågan är ju :.
""Är det inte så att 3660 av någon anledning "råkade" bli 3656 när man gjorde iordning den till flygande skick 1952 ?
Finns det foton på 3656 från åren 1935-1950 ? Eller andra foton på 3660 från samma tidsperiod ?""