Catalina-frågor
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
- Ort: Göteborg
Catalina-frågor
I tidningen Allt om Hobby pågår just nu en byggbeskivning av en Catalina-modell och det har väckt en del gamla frågor hos. Det tycks vara en flygplanstyp som även är känd hos den breda allmänheten, varför är det så? Kan det vara efterdyningar av Catalinaaffären? Annars, vad finns det för gott respektive dåligt att säga om flygplanstypen? Hur många flygande exemplar finns det kvar? Många frågor, hoppas på många svar också.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Catalinan var känd från kriget för ubåtsjakt och spaning över Atlanten hos de allierade. Långsam men kunde väl hålla sig uppe i bortåt ett dygn. I Sverige användes planet även i ambulanstjänst i viss utsträckning samt räddningstjänst. Men det är nog "Catalina-affären" som gör att vi minns den.
Se http://www.avrosys.nu/aircraft/Transport/265Tp47.htm samt Försvarets Telehistoriska Samlingar, artikeln om spaningsradar PS-19a på http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=4&dID=26 som säger en del om hur Catalinan användes för en del udda uppdrag vill jag minnas. Spaningsradarna gav helt nya möjligheter att navigera i dålig sikt, t ex att sjunka sig genom en dal på Spetsbergen där bara bergstopparna syntes ovan molnen, så i rätt tillfälle svänga 30 grader och så komma ut under moln på 75 meter höjd med landningsplatsen föröver! Och man kunde med radarns hjälp undvika turbulent luft när man flög med ömtåliga patienter.
Det finns väl ett par flygande i världen; och ett av dem besökte Sverige för inte så värst många år sedan. Planet är väl omskrivet i SFT.
Lars S
Se http://www.avrosys.nu/aircraft/Transport/265Tp47.htm samt Försvarets Telehistoriska Samlingar, artikeln om spaningsradar PS-19a på http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=4&dID=26 som säger en del om hur Catalinan användes för en del udda uppdrag vill jag minnas. Spaningsradarna gav helt nya möjligheter att navigera i dålig sikt, t ex att sjunka sig genom en dal på Spetsbergen där bara bergstopparna syntes ovan molnen, så i rätt tillfälle svänga 30 grader och så komma ut under moln på 75 meter höjd med landningsplatsen föröver! Och man kunde med radarns hjälp undvika turbulent luft när man flög med ömtåliga patienter.
Det finns väl ett par flygande i världen; och ett av dem besökte Sverige för inte så värst många år sedan. Planet är väl omskrivet i SFT.
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 09 mar 2008, 13:31, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
47002
Hej!
Hur är det med den Tp 47 som sköts ned? Har den lokaliserats? På vilket djup ligger den? Jag har för mig att jag nånstans läst i samband med bärgningen av 79001 uppgifter om att 47002 skulle vara ganska välbevarad. Detta skulle ju i så fall tyda på att någon lokaliserat fpl och dykt där eller är det mer ett antagande baserat på de vattenförhållanden som råder på platsen? Om det är så att dykningar skett, finns det bilder?
Martin Hellberg, Backamo.
Hur är det med den Tp 47 som sköts ned? Har den lokaliserats? På vilket djup ligger den? Jag har för mig att jag nånstans läst i samband med bärgningen av 79001 uppgifter om att 47002 skulle vara ganska välbevarad. Detta skulle ju i så fall tyda på att någon lokaliserat fpl och dykt där eller är det mer ett antagande baserat på de vattenförhållanden som råder på platsen? Om det är så att dykningar skett, finns det bilder?
Martin Hellberg, Backamo.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
I SFF Kronologi står i en not: Jallais sökande efter DC-3:an ledde även till att vraket efter den 16 juni 1952 nedskjutna Catalinan kunde lokaliseras i en position betydligt längre österut än den tidigare officiellt publicerade.
Jag tror inte man kan finna några exakta lägeskoordinater angivna i öppna publikationer. Möjligen kan man läsa sig till om vraket avfotograferats av en undervattensfarkost, vilket jag tror.
Lars S, som inte läst så mycket om Jallais mångåriga sökverksamhet men dock efter författandet googlade och fann en DN-artikel från 2004 på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Jag tror inte man kan finna några exakta lägeskoordinater angivna i öppna publikationer. Möjligen kan man läsa sig till om vraket avfotograferats av en undervattensfarkost, vilket jag tror.
Lars S, som inte läst så mycket om Jallais mångåriga sökverksamhet men dock efter författandet googlade och fann en DN-artikel från 2004 på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
- Ort: Norrköping
SVT visade för några år sedan en dokumentär som hette "DC-3:ans sista resa" eller något likanade. Tror även att den finns att köpa som DVD hos bla FVM. Hur som haver så visas i den en filmsnutt från dykningar vid Catalinan. Den ska vara mycket välbervarad då den vattenfylldes och sjönk långsamt.
Hälsningar
Nicklas
Hälsningar
Nicklas
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Catalina-frågor
Det bästa stället på nätet vad det gäller PBY (Canso/Catalina) idag tycker jag nog är denna site: http://www.catalina.org.uk/Åke Karlsson skrev:I tidningen Allt om Hobby pågår just nu en byggbeskivning av en Catalina-modell och det har väckt en del gamla frågor hos. Det tycks vara en flygplanstyp som även är känd hos den breda allmänheten, varför är det så? Kan det vara efterdyningar av Catalinaaffären? Annars, vad finns det för gott respektive dåligt att säga om flygplanstypen? Hur många flygande exemplar finns det kvar? Många frågor, hoppas på många svar också.
Det finns för närvarande ett 25-tal luftvärdiga av typen världen över. En bra och uppdaterad lista över överlevande exemplar finns här att laddas ner som pdf-fil: http://www.catalina.org.uk/downloads