Draken och tåg får närkontakt.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Draken och tåg får närkontakt.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Draken och tåg får närkontakt.
https://pbs.twimg.com/media/DSzW6WlW0AYbVBQ.jpg:large

Vet att jag på gamla forumet la in en del om saken
Har nu tappat bort datumet. ...och platsen.
F13-54 var planet...(verkar vara en 35D?)... i så fall cirkus 1964-65?

Finns nu mer uppgifter?
HELP alltså med tidpunkt och plats...
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Draken och tåg får närkontakt.

Inlägg av Mats Averkvist »

Bilden finns i SFF Fotoarkiv:
Bildnummer: 002-1046400
Plats: Heagård, Halmstad
Tidsperiod: 1964-11-06
Flygplanstyp: Saab 35 Draken
C N: 35354 ?
Mil Typ.bet: J 35D

Saab J 35 Draken, som bogserats på väg i närheten av F 14, Halmstad och fastnat
vid järnvägsövergången invid Kaggagård på vägen mellan Kustvägen och Holm.
Yttervingarna borttagna för att få plats. Märkt F 13 - 54. Ett D-Lok med
järnvägsvagnar har stannat för att passera i låg hastighet. Sven Sjöholm som var
med vid tillfället har berättat att det var mycket diskussioner om filmen skulle
förstöras, eftersom fotot var taget när noskonen var bortplockad, men filmen
blev tydligen inte förstörd. Detta foto har också varit publicerat i SvD den 1964-11-08 med
artikeltext: Ett obemannat jaktplan typ J 35 Draken räddades på fredagen i sista
stund från att rammas av snälltåget till Göteborg vid en järnvägsövergång till
Tiarp utanför Halmstad. Planet, som per landsväg skulle föras till Halmstad
fastnade med noshjulet i banvallens grus och flygsoldaterna lyckades inte få
loss det. Man larmade statspolis som larmade Halmstads central. Där bröt man
strömmen på järnvägsledningen och på så vis stoppades tåget strax innan det nått
fram till övergången.
Bengt Ekbladh

Re: Draken och tåg får närkontakt.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Mats.
Noterar att 35354 godkändes 1964-11-09...
Det säger ju inget om när planet var klart, men man kan ju undra varför planet
""per landsväg skulle föras till Halmstad"".
Kan man tex. anta att planet råkat ut för vissa fel i närheten (ev. vid någon bas i närheten?)
Och alltså måste bogseras per landsväg till F14.
Eller att planet bogserades ända från F13 , som test och för ev mod.
...
""Personalen utförde så många bogseringar på väg att det efter övningen inte var någon svårighet att
bogsera ett skadat flygplan med bortmonterade yttervingarse::
Se::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=18126 hela vägen""

Angående noskonen::
Hade det något att göra med att radarn PS-03A kanske inte var monterad? ..eller ville man inte visa installationen?

Ja svåra frågor, men någon kanske vet eller har en teori?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2932
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Draken och tåg får närkontakt.

Inlägg av Lars Sundin »

Fotot med text är infört lördagen 1964-11-07 i SvD (ej den 8:e), i varje fall i den upplaga som visas i SvD:s arkiv. Händelsen inträffade fredagen 6 november 1964.

Bilden är även här retuscherad med en svart blaffa på (den borttagna) noskonens plats. Järnvägen hade 1964 en annan och västligare sträckning än i dag, vilket förklarar de platser som nämns.
Jöran Johansson
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:11

Re: Draken och tåg får närkontakt.

Inlägg av Jöran Johansson »

En notis med en i stort sett likadan bild finns publicerad i DN den 7 november 1964 med tillhörande text:

En stor del av E 6 mellan Ängelholm och Halmstad blockerades på fredagen då en ovanlig transport av flygplan ägde rum per landsväg från F 10 i Ängelholm till F 14 i Halmstad. Transporten blev dramatisk, då en järnvägsbank vid en övergång gav vika och ett av planen ställde sig på sidan och spärrade spåret.

SJ bröt strömmen på banan, och därmed förhindrades en olycka, då snälltåget från Oslo stoppades när det var i närheten av olycksplatsen. Efter en stund lyckades man hissa upp flygplanen och banan var åter klar för trafik.

Det var två Drakenplan som tidigare använts som instruktionsplan på F 10 och nu delvis plockats sönder för att bogseras till F 14 för hopsättning igen. Yttersta vingspetsarna hade monterats av planen, men vart och ett var ändå 4,5 m brett och 16 m långt och orsakade stora trafikstopp. Ett uppbåd av statspoliser dirigerade trafiken.
Bengt Ekbladh

Re: Draken och tåg får närkontakt.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack alla för info:

Intressant att vet varför 2 St Drakar transporterades landsvägen F10--F14
((ev. inför kommande introduktion av J 35D vid F10 så småning om)) ?

Angående noskonen::""Bilden är även här retuscherad med en svart blaffa på (den borttagna) noskonens plats""
Hade det något att göra med att radarn PS-03A kanske inte var monterad? ..eller ville man inte visa installationen?
eller kanske helt avsaknad av radar?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"