Jag är den då 12-åriga dottern som nämns i artikeln. Haverirapporten finns här:
https://www.havkom.se/assets/reports/RL ... ssed-1.pdf
Sammanfattningsvis trodde nog piloten att det inte fanns bränsle kvar, plus att han kan ha varit påverkad av lätt syrebrist och hade begränsad erfarenhet, särskilt av instrumentflygning i mörker och dåligt väder. Det var även problem med gyrot. Jag och min kompis var med på turen över till England och då stannade vi i Holland och tankade. Jag vet inte varför de inte stannade och tankade på tillbakavägen. Troligen hade det gjort all skillnad för hur piloten sedan bedömde situationen och de beslut som togs. Han hade då inte heller suttit lika länge med begränsat syre.
Några tidningsbilder från olyckan ligger på Bilder i Syd:
http://bilderisyd.se/produkt/jb20190424008/
En slutsats som drogs var att firmaflyg (som detta var) hade lägre krav på piloter än taxiflyg. Jag undrar om olyckan ledde till förbättringar inom detta.