Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Söker info om en flygolycka i Skåne utf Sturup med en piper seneca i slutet av 70 eller början av 80 talet, någon som vet mer om denna olycka, vad var orsaken till haveriet?
[ Post made via iPad ]
[ Post made via iPad ]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
8 augusti 1984 omkom 6 personer i en krasch med en Piper 32 "stor Cherokee" nära Sturup. Kan det vara den olyckan du tänker på?
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Kan det vara SE-IDD du menar?
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... b6d#p40609
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... b6d#p40609
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Här en klipp från SvD. Olycksdatumet var torsdag 31 januari 1980 (rätt sent på kvällen).
Svårt att leta i arkiv, jag borde ju ha hittat olyckan när jag sökte för någon timme sedan hos SvD...
https://larsan13.files.wordpress.com/2018/02/olycka.jpg (klipp från lördagens 2 februari nummer av SvD)
Antalet omkomna sägs vara tre, ej fyra.
Svårt att leta i arkiv, jag borde ju ha hittat olyckan när jag sökte för någon timme sedan hos SvD...
https://larsan13.files.wordpress.com/2018/02/olycka.jpg (klipp från lördagens 2 februari nummer av SvD)
Antalet omkomna sägs vara tre, ej fyra.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
SE-IDD havererade vid inflygning till Sturup den 28 februari 1980.
Lasse Sundins klipp från den 2 februari är haveriet med OY-DLV, Piper PA-30-160 Twin Comanche C
se: http://www.oy-reg.dk/register/2095.html
Här ett tidningsklipp från olyckan med SE-IDD.
Lasse Sundins klipp från den 2 februari är haveriet med OY-DLV, Piper PA-30-160 Twin Comanche C
se: http://www.oy-reg.dk/register/2095.html
Här ett tidningsklipp från olyckan med SE-IDD.
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Tack för infon, minns du vad orsaken var till haveriet?
[ Post made via iPad ]Sven-Erik Jönsson skrev:SE-IDD havererade vid inflygning till Sturup den 28 februari 1980.
Lasse Sundins klipp från den 2 februari är haveriet med OY-DLV, Piper PA-30-160 Twin Comanche C
se: http://www.oy-reg.dk/register/2095.html
Här ett tidningsklipp från olyckan med SE-IDD.
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Ja de måste vara den, tack för infon.
[ Post made via iPad ]Hans Spritt skrev:Kan det vara SE-IDD du menar?
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... b6d#p40609
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Tyvärr vet jag inte orsaken till haveriet. Det går säkert att få tag på haverirapporten via SHK eller Riksarkivet.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Flygolycka piper seneca i Skåne 70-80talet
Jag är den då 12-åriga dottern som nämns i artikeln. Haverirapporten finns här:
https://www.havkom.se/assets/reports/RL ... ssed-1.pdf
Sammanfattningsvis trodde nog piloten att det inte fanns bränsle kvar, plus att han kan ha varit påverkad av lätt syrebrist och hade begränsad erfarenhet, särskilt av instrumentflygning i mörker och dåligt väder. Det var även problem med gyrot. Jag och min kompis var med på turen över till England och då stannade vi i Holland och tankade. Jag vet inte varför de inte stannade och tankade på tillbakavägen. Troligen hade det gjort all skillnad för hur piloten sedan bedömde situationen och de beslut som togs. Han hade då inte heller suttit lika länge med begränsat syre.
Några tidningsbilder från olyckan ligger på Bilder i Syd:
http://bilderisyd.se/produkt/jb20190424008/
En slutsats som drogs var att firmaflyg (som detta var) hade lägre krav på piloter än taxiflyg. Jag undrar om olyckan ledde till förbättringar inom detta.
https://www.havkom.se/assets/reports/RL ... ssed-1.pdf
Sammanfattningsvis trodde nog piloten att det inte fanns bränsle kvar, plus att han kan ha varit påverkad av lätt syrebrist och hade begränsad erfarenhet, särskilt av instrumentflygning i mörker och dåligt väder. Det var även problem med gyrot. Jag och min kompis var med på turen över till England och då stannade vi i Holland och tankade. Jag vet inte varför de inte stannade och tankade på tillbakavägen. Troligen hade det gjort all skillnad för hur piloten sedan bedömde situationen och de beslut som togs. Han hade då inte heller suttit lika länge med begränsat syre.
Några tidningsbilder från olyckan ligger på Bilder i Syd:
http://bilderisyd.se/produkt/jb20190424008/
En slutsats som drogs var att firmaflyg (som detta var) hade lägre krav på piloter än taxiflyg. Jag undrar om olyckan ledde till förbättringar inom detta.