32120
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.120
Levererat till F 7 1957-04-18 (uppbörd)
Till CVA 1957-04-18 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Klar 1957-05-11
Till F 7 1957-05-13
Godkänt 1957-05-17
Märkning 7-röd M
Märkning 7-40. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till FC 1966-01-28
Märkning FC-20
Kasserat 1984-04-09. Drifttid total 710,1 tim. Med motor typ RM5A nr 6184, ebk typ 55 nr 57221.
Till FV-museét för vidare transport till USA
Till USA 1984-04-19
Reg N4767R
32120 A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
32120 A 32A
Senast redigerad av Leif Fredin den 20 aug 2016, 17:27, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1593
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: 32120 A 32A
32120 A 32A.....N4767R
Om ferryflygningen av ex 32120...
Första sträckan gick till Malmö-Sturup för tullning och sedan samma dag vidare till Stornoway i Skottland. Här dök första problemet upp, då det visade sig att man ej kunde fylla syrgas, eftersom flygplanet ej var utrustat med en påfyllningsventil av NATO standard. För att lösa detta fick en extra flygning företagas till RAF basen Lossiemouth, där fyllning kunde ske. Nästa etapp gick till Reykjavik på Island och här utfördes landning i mycket dåligt väder. Detta var möjligt tack vare en portabel Loran C navigationsutrustning som ger rätt position med mycket stor noggrannhet.
Under flygningen hittills hade förekommit syrgas- och nödluftsläckage. På Island tillstötte dessutom problem med bränslesystemet. Detta senare problem lyckades man dock åtgärda, och flygningen kunde fortsätta till Söndre Strömfjord på Grönland.
På flygningen från Grönland tillstötte allvarliga väderproblem. Under april månad kan snöfall fortfarande förekomma i detta område och det hade Terry också räknat med, men dock ej så ymnigt. Mellan Grönland och Kanada erhölls också atmosfäriska störningar som gjorde att navigationsutrustningen visade fel. Kustlinjen syntes ej heller på grund av snöfallet. Terry hade i detta läge ungefär en timma på sig att hitta flygfältet, sedan skulle bränslet vara slut. Då ett fåtal minuter återstod klarnade sikten och landningsbanan i Frobisher Bay låg rakt framför nosen.
I Montreal, som är Terrys hemmabas, gjordes ett uppehåll på 2 dygn för att reparera syrgas- och nödluftsläckaget. Flygningen fortsatte därefter till Columbus Ohio, där ett uppehåll gjordes på 3 veckor. Den återstående flygningen gjordes så via Joplin Missouri, Pueblo Colorado, Scottsdale Arizona till slutdestinationen Mojave Kalifornien, som nåddes efter cirka 16 timmars effektiv flygning.
Under hela flygningen från Columbus fungerade ej bränslemätsystemet på höger sida. Flygplanet var dessutom framtungt under hela flygningen, vilket gjorde att höga spakkrafter förekom speciellt under landningen.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=31/31byte.htm
Om ferryflygningen av ex 32120...
Första sträckan gick till Malmö-Sturup för tullning och sedan samma dag vidare till Stornoway i Skottland. Här dök första problemet upp, då det visade sig att man ej kunde fylla syrgas, eftersom flygplanet ej var utrustat med en påfyllningsventil av NATO standard. För att lösa detta fick en extra flygning företagas till RAF basen Lossiemouth, där fyllning kunde ske. Nästa etapp gick till Reykjavik på Island och här utfördes landning i mycket dåligt väder. Detta var möjligt tack vare en portabel Loran C navigationsutrustning som ger rätt position med mycket stor noggrannhet.
Under flygningen hittills hade förekommit syrgas- och nödluftsläckage. På Island tillstötte dessutom problem med bränslesystemet. Detta senare problem lyckades man dock åtgärda, och flygningen kunde fortsätta till Söndre Strömfjord på Grönland.
På flygningen från Grönland tillstötte allvarliga väderproblem. Under april månad kan snöfall fortfarande förekomma i detta område och det hade Terry också räknat med, men dock ej så ymnigt. Mellan Grönland och Kanada erhölls också atmosfäriska störningar som gjorde att navigationsutrustningen visade fel. Kustlinjen syntes ej heller på grund av snöfallet. Terry hade i detta läge ungefär en timma på sig att hitta flygfältet, sedan skulle bränslet vara slut. Då ett fåtal minuter återstod klarnade sikten och landningsbanan i Frobisher Bay låg rakt framför nosen.
I Montreal, som är Terrys hemmabas, gjordes ett uppehåll på 2 dygn för att reparera syrgas- och nödluftsläckaget. Flygningen fortsatte därefter till Columbus Ohio, där ett uppehåll gjordes på 3 veckor. Den återstående flygningen gjordes så via Joplin Missouri, Pueblo Colorado, Scottsdale Arizona till slutdestinationen Mojave Kalifornien, som nåddes efter cirka 16 timmars effektiv flygning.
Under hela flygningen från Columbus fungerade ej bränslemätsystemet på höger sida. Flygplanet var dessutom framtungt under hela flygningen, vilket gjorde att höga spakkrafter förekom speciellt under landningen.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=31/31byte.htm