Haveri HKP 3 1967

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Haveri HKP 3 1967

Inlägg av eralehm »

En HKP 3 med koden F 1-93 havererade 1967 ute i terrängen och fick bärgas. Sannolikt var skadan inte värre än att den kunde repareras.

Vet någon datum och plats för haveriet, och även omständigheterna runt det?

/Leif H
LN-BFT
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: Haveri HKP 3 1967

Inlägg av LN-BFT »

Kan det være denne:I boken"På søndag morgon ringer telefonen" side 43, fortelles om motorstopp og nødlanding "93".Maskinen ble løftet ut av høy bjørkskog og reparert.
Plats oppgis til 5 km søder Avafors. NB dette er 1974.
Bengt Ekbladh

Re: Haveri HKP 3 1967

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kan detta vara det efterfrågade?
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/Agusta_Bell_204B_21.pdf
sid 3
Tycker det står 93 i nosen, samt FV på stjärtbommen....Ser dock ingen F1 märkning.
OBS ser ingen angivelse....var, när hur...

03423 93
Tjänst i FV. A 1962 - 1965 B 1965 - 1997

Se även listan::
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helikopter_3

Visar bilden ovan den efterfrågade incidenten?
Finns bilden i boken"På søndag morgon ringer telefonen..?
samt det verkar vara olika årtalsuppgifter.
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Haveri HKP 3 1967

Inlägg av eralehm »

Tillfället jag tänker på måste vara ett annat, eftersom det var mindre skador på nosen. Dessutom verkade det ha hänt mitt ute på ett stort fält:
F 1-67-M158 Pos [HKP 3 F1-93].jpg
/Leif H
Bergwall
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 okt 2008, 16:31

Re: Haveri HKP 3 1967

Inlägg av Bergwall »

Hej,
Enlig Nordic Rotors:
http://www.nordicrotors.com/reg/03426/5182

Så är det 03426 som visas havererad i bilden med vintrig miljö.

Enligt listan i SFT 1/1999 så var 03426 aldrig hemmahörande på F1 (endast F21). Listan återfinns även i mina instruktioner:
http://www.mooserepublic.se/product/hkp ... b-204-172/
dock svårläst (med flit, jag ber om ursäkt för det).

Jag skulle tippa att det är tal om 03421, möjligen 03423 (som verkar ha ersatt 03421, kanske efter haveriet?).

Hälsningar
Robert
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"