Tornet i Torslanda på Blocket

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Martin Hellberg

Tornet i Torslanda på Blocket

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!
Den här annonsen finns på Blocket.
Martin

http://www.blocket.se/vi/14198875.htm?ca=15_s
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Kommer att tänka på en våldsam höststorm som ställde till problem med detta torn när det närmade sig sin fullbordan. Stormen var den 22 september 1969, och då arbetade jag fortfarande med luftfartsradio på televerket i Stockholm, och vi centralbyråkrater hörde ju litet "news" utifrån provinserna. Andra på kontoret var involverade i tornbygget; inte jag (besökte aldrig Göteborg under mina 6 år med luftfartsradion). Bl a vill jag vill minnas en skröna om att en brandman blivit inrullad i en lossnande takplåt och flugit iväg buren av vindarna en bra sträcka. Han klarade livhanken. Eller var det ett annat nybygge?

(Minns jag kunde höra de eviga telefonsamtal och diskussioner Hasse på andra sidan korridoren hade om beställning av nya kristaller till de otaliga VHF-komm-stationerna; alltid skulle någon frekvens bytas eller så.)

Jag fann dock inget om denna sak på webben men däremot följande minne av denna storm: Då började mitt år på Dans Glasmästeri. Mitt i särklass bästa minne från den tiden var under "Stormen -69" när vi åker ut mot Långedrag en tidig morgon. Vid åttatiden hör vi vår chef över mobilradion; "Alla bilar till Torslandatornet!". Vi hade någon månad tidigare arbetat med isättning av fyra kvadratmeter stora glas runt om där trafikledarna sitter (11 glasrutor totalt). När vår servicebil ska åka över Älvsborgbron (som var nybyggd) blir vi stoppade av en polisbil som meddelar "Ni över över på egen risk!". Bilen och bron rörde sig i sidled när vi åkte över och när vi väl var framme vid trafikledartornet i Torslanda så var det endast ett glas kvar i tornet. Papper och telefoner blåste ut över berget och vi vågande inte gå ur bilen. Det skulle visa sig att det var uppemot 40 meter i sekunden som vindhastighet..

Dramatiken vid detta tillfälle är skildrad i Torslanda-boken. Se även http://www.sonnenflieger.se/torslanda/hist4.htm

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"