SE-ANP Cessna C-37 Airmaster
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
- Ort: Stockholm
SE-ANP Cessna C-37 Airmaster
Angående artikel Tidskift 5/08
Undertecknad köpte SE-ANP den 5 augusti 2008 för vidareleverans till Bröderna Karumäki:s museum i Finland.
Flygplan lämnade Sverige 26 augusti 2008
Bifogar bilder senare.
Med vänlig hälsning
Olle Sälgmark
Undertecknad köpte SE-ANP den 5 augusti 2008 för vidareleverans till Bröderna Karumäki:s museum i Finland.
Flygplan lämnade Sverige 26 augusti 2008
Bifogar bilder senare.
Med vänlig hälsning
Olle Sälgmark
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Somliga som inte kan vänta kan ju börja kolla lite här...
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg947681
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg947681
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
- Ort: Stockholm
TackarFredric Lagerquist skrev:Somliga som inte kan vänta kan ju börja kolla lite här...
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... #msg947681
mvh /Olle
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
en annan Cessna Airmaster
Enligt denna artikel fanns i Sverige länge en annan Cessna Airmaster som aldrig fick svensk registrering utan behöll sin amerikanska NC15463 tills den försvann ur landet under 2006 enligt artikeln.Olle Sälgmark skrev:Angående artikel Tidskift 5/08
...
...
Med vänlig hälsning
Olle Sälgmark
Planet visades bl a i juni 2000 på Barkarby vid EAA Fly In och var vad jag minns i ett prydligt yttre skick. Dess eleganta former plåtades av bl a mig och Fredric Lagerquist (hans bild hittas här). Här några av mina bilder; kvaliteten är så dålig (en halv miljon pixel i kameran!) att de inte kan göras större. Notera det eleganta Cessna-märket:
Märk den strömlinjeformade utformingen, så viktig på den tiden när man ville få prestanda (eller visa att man ville det...). De avsmalnande fribärande vingarna utan vingstöttor, kroppens perfekta form, elegant avslutad i sidrodret. (Det har sagts mig att de första vingstöttorna som dök upp hos Cessna kom dit av psykologiska skäl. Passagerare tyckte det såg osäkert ut utan stöttor och andra plan hade dem ju. Men det sägs ju så mycket...) Mer om Cessna Airmaster på http://www.russellw.com/planes/airmaster/history.htm.
Då på Barkarby i juni 2000 berättade ägaren (?) med tydlig säljarattityd "Den skall du väl köpa? Snabbare än en Cherokee och landar långsammare än en Supercub!"
Just detta plan vann en tävling 1936 år National Air Races i USA. Googling visade att just detta år hölls tävlingarna i Los Angeles och inte i Cleveland som sed var. Det var också i en speciell damtävling (kortbana 25 miles) "man" vann. Piloten hette Betty Browning.
Det fanns även litet häftigare plan vid det årets tävlingar, t ex Caudron-racern. Även många av dessa potentare plan flögs inte sällan av kvinnliga piloter som synes av http://www.airrace.com/1936NAR.htm.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Fina bilder, Lasse - tack!
Tror att NC15463 bara flögs någon enstaka gång här i Sverige - ferry från Hässlö till Barkarby. Det där med att sitta med vingbalken precis bakom huvudet hade viss klaustrofobisk effekt hos somliga, kändes obekvämt ur haverisynpunkt. Kanske också gjorde den svårsåld? Får se om den kommer i luften igen i Norge?
Tror att NC15463 bara flögs någon enstaka gång här i Sverige - ferry från Hässlö till Barkarby. Det där med att sitta med vingbalken precis bakom huvudet hade viss klaustrofobisk effekt hos somliga, kändes obekvämt ur haverisynpunkt. Kanske också gjorde den svårsåld? Får se om den kommer i luften igen i Norge?
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59