22214
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 13 1944-12-29 med motor typ TWC3 nr 3514
Godkänt 1945-01-09
Märkning 13-14
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Nödlandning 1945-09-10. Märkning 13-gul N.
Motor: TWC3 nr 3514
Ff furir Pettersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador flygplan: Stjärtparti delvis kass. Vingspetsar, 1 st yttervinge, 1 st skevroder kass.
Skador motor: 2 st vyl-, ring, sköld och propellerkåpa kass. Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 88.000:- kr
Till CVA 1945-11-12 för reparation
Kasserat 1946-01-09. För höga reparationskostnader
22214 J 22-1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 22214 J 22-1
22214 J 22-1
....
Nödlandning 1945-09-10. Märkning 13-gul N.
Platsen var nära Gnesta
gul N hade då 110ggt. Motor nr. 3514 hade 138 ggt.
Bild::
Fpl 22214 (F13 gul N) efter haveriet 1945-09-10. Obs att det i haveribeskrivningen står att
"Stjärtpartiet delvis kass"...enl. bilden "har stjärten försvunnit !
Kolla under J22http://www.flygplanshistorik.se/index.htm?s=div/uppdat.htm
....
Nödlandning 1945-09-10. Märkning 13-gul N.
Platsen var nära Gnesta
gul N hade då 110ggt. Motor nr. 3514 hade 138 ggt.
Bild::
Fpl 22214 (F13 gul N) efter haveriet 1945-09-10. Obs att det i haveribeskrivningen står att
"Stjärtpartiet delvis kass"...enl. bilden "har stjärten försvunnit !
Kolla under J22http://www.flygplanshistorik.se/index.htm?s=div/uppdat.htm
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 24 maj 2019, 19:34, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2938
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 22214 J 22-1
Enligt Flyghistorisk Revy om J 22:an var platsen Björnlunda, ca 7 km väster om Gnesta. Stjärten slogs av, den försvann ej.
Av en notis i SvD får jag intrycket att det hela nog skedde strax söder om samhället invid den ibland spenatgröna Kyrksjön. Ca 7 km nordostvart låg Vängsö flygfält, men frågan är om det ännu var röjt från minor och luftlandsättningshämmande spanska ryttare. För att citera Jonas Björnstams (Ingmar Jonasson) "En gnutta flax", historien om ÖSFK och Vängsö: "Fredssommaren 1945 var efterlängtad, optimismen stor. Nu skulle här flygas! Vängsö rensades från minor och nödtorftigt från spanska ryttare. (Längs fältgränsen skulle de senare stå kvar som en icke föraktlig flygsäkerhetsrisk i flera år.)" Tyvärr blev det ingen bra säsong utan det blev många kvaddar för segel- och glidflygarna, lyckligtvis utan personskador.
SvD:s notis: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nlunda.jpg
Av en notis i SvD får jag intrycket att det hela nog skedde strax söder om samhället invid den ibland spenatgröna Kyrksjön. Ca 7 km nordostvart låg Vängsö flygfält, men frågan är om det ännu var röjt från minor och luftlandsättningshämmande spanska ryttare. För att citera Jonas Björnstams (Ingmar Jonasson) "En gnutta flax", historien om ÖSFK och Vängsö: "Fredssommaren 1945 var efterlängtad, optimismen stor. Nu skulle här flygas! Vängsö rensades från minor och nödtorftigt från spanska ryttare. (Längs fältgränsen skulle de senare stå kvar som en icke föraktlig flygsäkerhetsrisk i flera år.)" Tyvärr blev det ingen bra säsong utan det blev många kvaddar för segel- och glidflygarna, lyckligtvis utan personskador.
SvD:s notis: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nlunda.jpg