”Sweden I” till Norge av svensk-amerikaner i Kanada
Hej!
Hittade detta idag, har inte hunnit kolla så mycket, men ni vet ju
Bildtext 1943-04-09
>>Kronprins Olav o kronprinsessan Märtha av Norge, fotograferad under ett besök på ett norskt flygläger i Kanada, där
kronprinsessan just döper ett av de 7 flygplan, som skänkts för medel insamlade bland svensk-amerikaner. Planet fick namnet ” Sweden I”
Bilden visar nosen på fpl. med text” Sweden I” (vänster)
Kan ej bedöma fpl-typ
Dock kan sägas: lågvingat, o 2 (3?) proppeller blad
Har som sagt inte hunnit kolla runt så mycket:
Vilken typ?
Beteckning?
Det var 7 fpl. , Döptes de övriga också?
Det bör alltså vara i Little Norway
PS 1943-04-10 meddelas:Norska piloter ”kan nu även flyga” Typoon.
Användes de av No. Fv under kriget?
Bengt
”Sweden I” till Norge av svensk-amerikaner i Kanada
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Det plan som var påmålat "Sweden + nummer" kan ha varit en Fairchild PT-19 (nå, 26 eller t o m 28?) Cornell. En målning av ett sådant plan "Sweden V" finns att se på http://www.emb-norway.ca/norwaycanada/l ... ntings.htm Se även här.
I övrigt: Man kan väl inte säga att ett norskt flygvapen existerade under VK2 men många norrmän flög i RAF och det fanns även en speciell "norsk Spitfire-division" (och andra "norska divisioner"). Flygande med Hudson och den här Northrop-kärran på flottör som jag tycker är släkt med vår B 5 och mycket mer (Björn Naess med Halifax t ex). Har också ett svagt minne att ha läst om en norsk pilot som omkom med sin Typhoon. Målningarna på sajten ovan ger exempel på dessa norska inslag i RAF.
Googling ger mycket med bra sök-ord. Bilder från "Little Norway" finns även om vandrar kring på sajten enligt ovan.
RAF hade en ganska stor mängd icke-brittiska piloter (förutom samväldes-piloter samt åtminstone en svensk) och hur de inordnades i RAF är jag inte beredd att beskriva, men på den tiden jag besökte ett visst internationellt VK2-forum, fick man lätt intrycket att utan piloter från Polen och Tjeckoslovakien skulle RAF stått sig slätt!
Mera: Uddevalla Veteranflyggrupps sajt verkar vara nere just nu (jag hoppas det bara är tillfälligt) men där kan man hitta Kåre Undelands berättelse om sin flygutbildning under VK2 i Kanada m fl platser. I brist på annat från gruppen, här en bild.
Kåra Undelands berättelse, utan illustrationer, finns i cachad form här.
Lars S
I övrigt: Man kan väl inte säga att ett norskt flygvapen existerade under VK2 men många norrmän flög i RAF och det fanns även en speciell "norsk Spitfire-division" (och andra "norska divisioner"). Flygande med Hudson och den här Northrop-kärran på flottör som jag tycker är släkt med vår B 5 och mycket mer (Björn Naess med Halifax t ex). Har också ett svagt minne att ha läst om en norsk pilot som omkom med sin Typhoon. Målningarna på sajten ovan ger exempel på dessa norska inslag i RAF.
Googling ger mycket med bra sök-ord. Bilder från "Little Norway" finns även om vandrar kring på sajten enligt ovan.
RAF hade en ganska stor mängd icke-brittiska piloter (förutom samväldes-piloter samt åtminstone en svensk) och hur de inordnades i RAF är jag inte beredd att beskriva, men på den tiden jag besökte ett visst internationellt VK2-forum, fick man lätt intrycket att utan piloter från Polen och Tjeckoslovakien skulle RAF stått sig slätt!
Mera: Uddevalla Veteranflyggrupps sajt verkar vara nere just nu (jag hoppas det bara är tillfälligt) men där kan man hitta Kåre Undelands berättelse om sin flygutbildning under VK2 i Kanada m fl platser. I brist på annat från gruppen, här en bild.
Kåra Undelands berättelse, utan illustrationer, finns i cachad form här.
Lars S
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
"Sweden I" var en Fairchild Cornell av typen PT-26.
I Little Norway hadde den nr 173, og fikk i Norge reg. L-CD.
cn T42-4118, USAF 42-14415, RAF FH766.
Litt moro at du skulle nevne denne spesiellt, da jeg har hatt litt med denne å gjøre.
Etter utfasing fra Luftforsvaret ble den gitt til Trondheim Flyklubb og fikk reg LN-BID.
I 1959 da jeg tok mitt C-diplom for seilfly, ble den brukt som slepefly, første del av kurset.
Den mistet sitt CofA ca 1961, da de fleste Corneller ble satt på bakken pga svak senterseksjon.
RNoAF i Little Norway mottok 86 Corneller av typene PT-19,PT-19A.PT-26,PT-26A og PT-26B.
36 ble kjøpt for Norske og innsamlede midler, 50 levert på Lend-Lease betingelser fra USAF.
28 av disse er identifisert med navn påmalt, men det kan ha vært flere.
Cornellene ble brukt til elementærskoling og uttaksflyging til 1957,
da de ble avløst av 25 stk Saab 91B2 Safir.
----
RNoAF opererte under WWII som en del av RAF.
De fleste Norske flygere fikk sin elementærutdannelse i Little Norway,
og videre opplæring ved RCAF sine skoler.
Norske skvadroner i RAF:
330 Northrop N-3PB - Catalina - Sunderland.
331 Hurricane - Spitfire.
332 Spitfire.
333 Catalina.
334 Mosquito.
I tillegg Transportavdelingen som fløy "Stockholmsruten".
Mange Norske flygere og flymannskaper fløy i andre RAF skvadroner.
Bl.a i 45.Group, Ferry Command og 67.sqn Bomber Command.
Og noen fløy Mustang og Typhoon.
mvh Jan
I Little Norway hadde den nr 173, og fikk i Norge reg. L-CD.
cn T42-4118, USAF 42-14415, RAF FH766.
Litt moro at du skulle nevne denne spesiellt, da jeg har hatt litt med denne å gjøre.
Etter utfasing fra Luftforsvaret ble den gitt til Trondheim Flyklubb og fikk reg LN-BID.
I 1959 da jeg tok mitt C-diplom for seilfly, ble den brukt som slepefly, første del av kurset.
Den mistet sitt CofA ca 1961, da de fleste Corneller ble satt på bakken pga svak senterseksjon.
RNoAF i Little Norway mottok 86 Corneller av typene PT-19,PT-19A.PT-26,PT-26A og PT-26B.
36 ble kjøpt for Norske og innsamlede midler, 50 levert på Lend-Lease betingelser fra USAF.
28 av disse er identifisert med navn påmalt, men det kan ha vært flere.
Cornellene ble brukt til elementærskoling og uttaksflyging til 1957,
da de ble avløst av 25 stk Saab 91B2 Safir.
----
RNoAF opererte under WWII som en del av RAF.
De fleste Norske flygere fikk sin elementærutdannelse i Little Norway,
og videre opplæring ved RCAF sine skoler.
Norske skvadroner i RAF:
330 Northrop N-3PB - Catalina - Sunderland.
331 Hurricane - Spitfire.
332 Spitfire.
333 Catalina.
334 Mosquito.
I tillegg Transportavdelingen som fløy "Stockholmsruten".
Mange Norske flygere og flymannskaper fløy i andre RAF skvadroner.
Bl.a i 45.Group, Ferry Command og 67.sqn Bomber Command.
Og noen fløy Mustang og Typhoon.
mvh Jan
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Öppnade den berättelse om Trondheim Flyklubb som gavs ut vid dess 50-årsjubileum och författad/sammanhållen av Thor J Hafstad (som synts på detta forum och då mest om upplevelser i Sverige på 50-talet) och minsann fanns inte där en bild där LN-BID skymtar.Jan H Vold skrev:"Sweden I" var en Fairchild Cornell av typen PT-26.
I Little Norway hadde den nr 173, og fikk i Norge reg. L-CD.
cn T42-4118, USAF 42-14415, RAF FH766.
Litt moro at du skulle nevne denne spesiellt, da jeg har hatt litt med denne å gjøre.
Etter utfasing fra Luftforsvaret ble den gitt til Trondheim Flyklubb og fikk reg LN-BID.
I 1959 da jeg tok mitt C-diplom for seilfly, ble den brukt som slepefly, første del av kurset.
...
...
Jag tror inte Thor har något emot att jag lägger ut en avplåtning av bilden på http://larssundin.ownit.nu//LN-BID_Tron ... afstad.jpg
Det verkade vara gott om Corneller. Eller om bilden är ett montage förresten?
Den text man ser påminner om att skall man motorflyga, gällde då som nu att man försökte att hitta sätt dra in pengar för detta dyra nöje. (I och för sig behöver även segelflygare sponsring, jag kommer att (med viss ömhet) tänka på den (annars) mycket energiska och målmedvetna segelflygande kvinna som fixade Philips-dekalen på SE-SUG 1967 för Ottsjölägret. Det är Gunnar Mitlid som nu bereder sig att hantera spaden med försiktighet; kvinnan i röd jacka är hans hustru Britt tror jag. Jag beklagar den usla bildkvaliteten men min Canon Dial "mådde dåligt" ibland. Analogi-teknik se...)
Lars S
Hej!
Hittade en bild till (annan tidn från 1943-04-10)
I stort sett samma bild text + Märtha döpte dem till Sweden I, II, III osv.,
Samt att det visas ”Märket / dekalen”, ovan vingen något bakom cockpit.
Då inte tomten ännu kommit med önskad scanner, dristar jag mig till en
O profficiell! Beskrivning:
I en kokad, rak text
WINGS FOR NORWAY
en u-formad text under:
The Swedish-American Drive
Däremellan en karta av USA inkl Mexico
Karta byttes tydligen ut mot Sydamerika, för fpl. ”skänkta” från Argentina och Uruguay
På senare bilder syns en (gul?) rand efter kropps sidan , från nos till stj.
På första bilderna slutar denna rand nedom cockpit, sen kom ju namnet.
Ett av de donerade fpl. var Naturligtvis märkt::17. Mai !!!!
På bilden som jag nämner ovan syns faktiskt bara SEX (6) st .”Sverige märkta plan”, lika i en lista jag fått
Den sjunde kom senare??
Bengt
Hittade en bild till (annan tidn från 1943-04-10)
I stort sett samma bild text + Märtha döpte dem till Sweden I, II, III osv.,
Samt att det visas ”Märket / dekalen”, ovan vingen något bakom cockpit.
Då inte tomten ännu kommit med önskad scanner, dristar jag mig till en
O profficiell! Beskrivning:
I en kokad, rak text
WINGS FOR NORWAY
en u-formad text under:
The Swedish-American Drive
Däremellan en karta av USA inkl Mexico
Karta byttes tydligen ut mot Sydamerika, för fpl. ”skänkta” från Argentina och Uruguay
På senare bilder syns en (gul?) rand efter kropps sidan , från nos till stj.
På första bilderna slutar denna rand nedom cockpit, sen kom ju namnet.
Ett av de donerade fpl. var Naturligtvis märkt::17. Mai !!!!
På bilden som jag nämner ovan syns faktiskt bara SEX (6) st .”Sverige märkta plan”, lika i en lista jag fått
Den sjunde kom senare??
Bengt