3810, S 14B

I tjänst 1938-1961
Antal i Flygvapnet: 2 st S 14, 6 st S 14A och 18 st S 14B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

3810, S 14B

Inlägg av Johnny Comstedt »

Fieseler Fi 156C-3 Storch
Cn 110062
Flygvapnet sn 3810 märkt F 3-20
senare F 21-13
Senare registrerad D-ENTE därefter? D-EXWU
I Technikmuseum, Berlin märkt Flygvapnet F 3-20.
Foton från 2013:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 3810, S 14B

Inlägg av Lars Larsson »

3810
S 14B
Typ: Fiesler Fi.156C-3 Storch
Tillverkad av Ing. J. Mráz, továrna na letadla - Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik
c/n: 110 062
Tillverkningsår: 1943


Ex:
D-EXWU

1943-07-09 Till F3 Kod F3-
1929-07-20 Godkänd
1947 Överförd till F21, kod F21-
1951-06-21 Överförd till F12, kod F12-
1961-01-17 Kasserad, flygplanstypen utgår.

Gångtid:

Såld till Aero-Contact,Wien.
? Registrerad OE-ADX
1962-05 Registrerad D-ENTE
? Avregistrerad.
Bevarad på Museum für Verkehr und Technik, Berlin.
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 apr 2018, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 3810, S 14B

Inlägg av Johnny Comstedt »

Tillverkningsår borde vara 1943.
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 3810, S 14B

Inlägg av Lars Larsson »

Ja, 1943 ska det vara. Nu är det rättat.

Hälsningar
/Lars L
Bengt Ekbladh

Re: 3810, S 14B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

3810, S 14B

1943-08-14 kolliderar med staket i start...slår runt..
plats ..vid "hjälpfält" 1500m ö Strongärde ..Undersåker stn.
Kostnad sägs 12000:-
motor nr säger..As10P-1 4463834
vidare sägs här.."spec div....(vet inte här om det gällde föraren eller planet ?
….
"""Det berättas att en fältflygare fick motorstopp och måste nödlanda med sin S 14 Fieseler Storch på en pytteliten åkerlapp någonstans i Norrland. Hjulen gick ner i ett tvärgående dike där det blev tvärstopp så Storken gjorde en kullerbytta över nosen och blev liggande på rygg. Piloten var oskadd och gick till närmaste gård för att ringa hem till divisionschefen och anmäla haveriet. Divisionschefen verkade inte särskilt intresserad av detaljer, eller glad över att piloten var oskadd, eller sur över det skadade flygplanet. Han var känd för att inte jaga upp sig i onödan och under det här telefonsamtalet kommenterade han bara lugnt. ”Slagit runt med en Stork? Går det?” Var i Norrland nödlandningen ägde rum, eller om historien är sann eller om det är en skröna vet jag inte. ""...
tolka själv.

se ...
"Var i Norrland nödlandningen ägde rum, eller om historien är sann eller om det är en skröna vet jag inte.
säger http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8
sid 70
Skriv svar

Återgå till "S 14, Fieseler Fi 156C Storch"