Tjena
SAAB Lansen tjänstgjorde i svenska försvaret i över 40 år, från 1955 till slutet av 1990-talet.
Det jag undrar är vilket år genomfördes sista inskolningsutbildningen för piloter på Lansen?
MvH Andreas
Sista TIS utbildningen på J32 Lansen?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Hej,
Här kanske man måste skilja på begreppet TIS och generell typinflygning.
TIS i avseendet typinflygningsskede för att sedan fortsätta med GFSU o.s.v. som förare vid ett aktivt förband
(attack, jakt eller spaning) skedde för typerna A 32A och S 32C knappast efter 1976.
För J 32B torde motsvarande ha varit ca. 1967.
Däremot har ett antal förare flugits in på 32 systemet senare, men då i avsikten att tjänstgöra vid målflygdivisionen.
Det har också i vissa fall varit fråga om provflygare på "FC".
Här kanske man måste skilja på begreppet TIS och generell typinflygning.
TIS i avseendet typinflygningsskede för att sedan fortsätta med GFSU o.s.v. som förare vid ett aktivt förband
(attack, jakt eller spaning) skedde för typerna A 32A och S 32C knappast efter 1976.
För J 32B torde motsvarande ha varit ca. 1967.
Däremot har ett antal förare flugits in på 32 systemet senare, men då i avsikten att tjänstgöra vid målflygdivisionen.
Det har också i vissa fall varit fråga om provflygare på "FC".
Hälsningar
//EK
//EK
Fortsätter med ett par generella frågor angående TIS, GFSU mm.
Byte av flygplanstyp, men samma flygslag:
Om en förare redan gjort GFSU på en flygplanstyp och sedan bytt till en annan inom samma flygslag (t ex J 32B till J 35), behövde han då göra en ny GFSU eller räckte det med TIS/Ä?
Byte av flygslag, men samma flygplanstyp:
Om en förare redan gjort GFSU inom ett flygslag och sedan bytt till ett annat men med en annan version av samma flygplanstyp (t ex A 32A till J 32B), behövde han då göra en ny GFSU eller räckte det med TIS/Ä?
Fanns det en kortare GFSU för äldre förare?
Byte av flygplanstyp, men samma flygslag:
Om en förare redan gjort GFSU på en flygplanstyp och sedan bytt till en annan inom samma flygslag (t ex J 32B till J 35), behövde han då göra en ny GFSU eller räckte det med TIS/Ä?
Byte av flygslag, men samma flygplanstyp:
Om en förare redan gjort GFSU inom ett flygslag och sedan bytt till ett annat men med en annan version av samma flygplanstyp (t ex A 32A till J 32B), behövde han då göra en ny GFSU eller räckte det med TIS/Ä?
Fanns det en kortare GFSU för äldre förare?