22222
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1945-01-27
Godkänt 1945-02-02
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 8 1945-04-28 som lån
Haveri 1945-09-18 vid F 8. Märkning 8-röd M
Motor: STWC3 nr 1287
Ff löjtnant Linderoth oskadad
Orsak till haveri: Huven blåst upp under flygning.
Skador flygplan: Huven demolerad.
Beräknat reparationskostnad 1.600:- kr
Överlämnat till F 8 uppbörd 1946-10-16
Märkning 8-blå V
Till CVA 1947-01-20 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1287.
Påbörjad 1947-02-12. Motor typ TWC3 nr 3517 inmonterad.
Klar 1947-05-12.
F 8 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-07-21, klar ?
Till F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-09-06, klar 1949-12-23
Åter till F 8 1950-01-14
Överlämnat till F 3 1950-05-10
Totalhaveri 1951-09-07 på fält 24. Märkning 3-gul M
Kasserat 1951-10-29. Gångtid total 790 tim, efter LF 226 tim. Antal flygningar 828 st. Motor typ TWC3 nr 3512, gångtid total 594 tim, efter SM 226 tim.
22222 J 22-2
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 22222 J 22-2
22222 J 22-2
....
Totalhaveri 1951-09-07 på fält 24. Märkning 3-gul M
....
Totalhaveri 510907 på fält 24, Sommaränge flygfält (Sundbrofältet?), Björklingesjön, N Uppsala. Efter flygning till F 16 fält Ärna, har observerats tre hål i fpl buk, sida och stabilisator, som troligtvis uppkommit genom att en rullmatta, vid utkörning från ett laduvärn, lyfts upp och skadat fpl. Då skadorna inte kunnat repareras på F 16, har ff (under omskolning) beordrats flyga till basen med utfällt landställ. Vid svängen in mot fältet har hastigheten varit 290-300 km/h, höjden 50-75 m och bankningen 30 grader. Under svängen har bankningen ökat och fpl börjat gräva. Ff har stöttat med topproder och motskevning, skjutit fram spaken men utan effekt. Ff gav då fullgas dock utan att situationen kunnat redas upp. Fpl har slagit i marken med vänster vinge först, som brutits av vid kanonerna, hjulat över på motorn, varvid propellern brutits loss och motorn slitits bort från flygkroppen, fortsatt över på höger vinge, som därvid brutits av omedelbart utanför kanonerna, slagit i marken varvid förarkabinen skilts från flygkroppen, slungats ut mot höger och helt oskadad blivit stående på rätt köl. Fpl har fortsatt hjulningen, så att vänster vinge, nosen och höger vinge ännu en gång slagit i marken. När fpl stannat har ff öppnat huven, slagit ifrån stömbrytare och bränslekran, frigjort sig från fask och lyckats ta sig 40 m från fpl och där blivit liggande. Ff (vpl fu H Torsten I Bergenhag) (GFSU:3) undkom med skärsår och blåmärken. Hastighetsmätaren har vid kontroll vid en fart av 150-200 km/h visat något för höga värden och delvis varit utanför toleransen. (SHK)
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=21/21_1.htm
Vikning vid insvängning landning fält 24....motor nr. 3512....beräknad kostnad... 74674:-
Bilder av "skrot" finns på Kra.
Redan 51-07-17 kolliderar J 22 22222 med kraftledning ....kostnad 100:-..,baggis alltså.
....
Totalhaveri 1951-09-07 på fält 24. Märkning 3-gul M
....
Totalhaveri 510907 på fält 24, Sommaränge flygfält (Sundbrofältet?), Björklingesjön, N Uppsala. Efter flygning till F 16 fält Ärna, har observerats tre hål i fpl buk, sida och stabilisator, som troligtvis uppkommit genom att en rullmatta, vid utkörning från ett laduvärn, lyfts upp och skadat fpl. Då skadorna inte kunnat repareras på F 16, har ff (under omskolning) beordrats flyga till basen med utfällt landställ. Vid svängen in mot fältet har hastigheten varit 290-300 km/h, höjden 50-75 m och bankningen 30 grader. Under svängen har bankningen ökat och fpl börjat gräva. Ff har stöttat med topproder och motskevning, skjutit fram spaken men utan effekt. Ff gav då fullgas dock utan att situationen kunnat redas upp. Fpl har slagit i marken med vänster vinge först, som brutits av vid kanonerna, hjulat över på motorn, varvid propellern brutits loss och motorn slitits bort från flygkroppen, fortsatt över på höger vinge, som därvid brutits av omedelbart utanför kanonerna, slagit i marken varvid förarkabinen skilts från flygkroppen, slungats ut mot höger och helt oskadad blivit stående på rätt köl. Fpl har fortsatt hjulningen, så att vänster vinge, nosen och höger vinge ännu en gång slagit i marken. När fpl stannat har ff öppnat huven, slagit ifrån stömbrytare och bränslekran, frigjort sig från fask och lyckats ta sig 40 m från fpl och där blivit liggande. Ff (vpl fu H Torsten I Bergenhag) (GFSU:3) undkom med skärsår och blåmärken. Hastighetsmätaren har vid kontroll vid en fart av 150-200 km/h visat något för höga värden och delvis varit utanför toleransen. (SHK)
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=21/21_1.htm
Vikning vid insvängning landning fält 24....motor nr. 3512....beräknad kostnad... 74674:-
Bilder av "skrot" finns på Kra.
Redan 51-07-17 kolliderar J 22 22222 med kraftledning ....kostnad 100:-..,baggis alltså.