1:a koll i luften i Danska Fv , samt övriga Norden?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

1:a koll i luften i Danska Fv , samt övriga Norden?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

1950-03-07 kolliderar ett jaktplan o ett bombplan .
ca 20km utanför Köpenhamn , vid Maalö !
3 mannar omkommer.

Det sägs att denna koll. är det första vid Danska Fv.
Har någon fler data om detta?

Hälsningar Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 30 nov 2008, 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

jag vet inte om jag skulle kalla det för varken det ena eller det andra - det vill säga "jaktplan o ett bombplan". Men flygplanet var:

Airspeed Oxford Mk.I RDAF 21-235 NM312 deld. 17ap48

och

Harvard T.Mk.III RDAF 32-353 EZ339/42-84553 deld. 09se47

Bra site i sammanhanget:

http://www.ole-nikolajsen.com/RDAF%20hi ... vabnet.htm
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jag ser att olyckan är omnämnd i "Ett år i luften":

7 mars. Två danska militärplan, en bombare med två mans besättning, och ett jaktplan med endast en man, kolliderar i luften. Samtliga ombordvarande omkommer.

Jag tog fram ur min bokhylla en fint gjord kronologi om danskt miltärflyg som Hans A. Schröder skrivit, "Dansk militaerflyvnings hvornår skete det" som gavs ut med anledning av det danska flygvapnets 50-årsjubileum år 2000. (ISBN 87-987748-0-8) Ursäkta det svenska alfabetet.

Det danska flygvapnet "föddes" nämligen först 1 oktober 1950; tidigare hörde militärflyget till armén och flottan. Strängt taget skedde alltså inte kollisionen inom flygvapnet om man skall vara petig. Dessutom är den svåra olyckan inte heller upptagen i kronologin, som verkar ta upp bara vissa (mer spektakulära kanske) haverier. Något jag känner igen från SFF Kronologi...

Man undrar ju om det inte förekommit någon kollision inom dansk militär flygverksamhet, vars start verkar ha skett 1912, tidigare.

Lars S
Bengt Ekbladh

>>ett jaktplan o ett bombplan>>?

Fredric svar:
Airspeed Oxford Mk.I och Harvard T.Mk.III

Ja vad säger man , journalistiskt påhitt?

Uppgiften kommer som ni säkert uppfattar från avisor

Känner till ole-nikolajsens site, men kollade inte !

Bengt
Bengt Ekbladh

Som LS skrev::

>>Man undrar ju om det inte förekommit någon kollision inom dansk militär flygverksamhet, vars start verkar ha skett 1912, tidigare.>>

Ja man undrar.

Sveriges 1.a
Norges 1:a
Finlands 1:a
Danmarks 1:a

Nån som vet ?
Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

I SFF Kronologi finns en tidig kollision:

1924, 28 september: Vid en kollision mellan två Phönix-plan vid Simtuna i Uppland omkommer båda förarna, löjtnanterna Wilhelm Nernst och Erik Åberg.

6 juli 1921 kolliderade en Dront och en S 18 varvid löjtnant Gustav V Gabrielson i det senare planet omkom. Detta enligt "In memoriam".

Det kan ju ha förekommit tidigare kollisioner utan dödlig utgång.

Kollisionen 1924 fann jag när jag fick ett mail från några boende i Simtuna-trakten (en flyghistorisk trakt...) om att "de gamle" brukade berätta om ett haveri en gång. Så hittade jag till sist någonstans (i In Memoriam säkert) en uppgift om kollisionen .

Stig Wennerström kolliderade en gång förresten, men det var på 30-talet på Ljungbyhed, och det avlöpte rätt väl vill jag minnas.

Lars S
Bengt Ekbladh

1926-12-01 kom senare; Ö1 nr 191 att kollidera med Ö1 -1101
S Nybom i 191 omkom tyvärr, föraren i 1101 verkar ha klarat sig

Under tiden 50-70- talen var koll. rätt vanligt förekommande

Ex
När 26016 o 26089 kolliderar över Uppland 1950-05-25, Påpekar reportern att denna koll. är det 1:a det Året!

>>Stig Wennerström kolliderade en gång förresten, men det var på 30-talet på Ljungbyhed, och det avlöpte rätt väl vill jag minnas.>>

LS menar alltså inte Wennerströms uthopp ur 17217 vid Gällivare pga. motorskärning 1944-02-13 (ingen koll)

Wennerström var ju född 1906, så han ”borde ” ha varit på F5 i mitten av 30-talet

Har lite problem med egna datauppbackning just nu, så

LS informera om:
>>hur S Wennerström kolliderade

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Bengt Ekbladh skrev: ...
>>Stig Wennerström kolliderade en gång förresten, men det var på 30-talet på Ljungbyhed, och det avlöpte rätt väl vill jag minnas.>>
...
LS informera om:
>>hur S Wennerström kolliderade

Bengt
Jag ser att haveriet inträffade i närheten av Västerås där sjöflygutbildning ägde rum på hösten 1931 med Sk 9 som ju förekom med flottörer ibland. En typ av vilken man efter fyra månader förlorat nästa halva flottan.

Enligt Kontakt nr 83 kolliderade # 5104 och #5103 under övning i formationsflygning 10 november 1931. Planen hakade ihop och fortsatte så mot marken. Föraren i den andra planet skadades, medan Wennerström kom undan nästan oskadad.

Anders Sundelin har i sin bok om Wennerström skrivit ca två sidor (115ff) om haveriet och olika personers syn på haveriet (och W och W:s agerande därvid). Det hänvisas även till Lennart Anderssons "Propellerepoken" där haveriet (utan personnamn) bara helt kort omnämns.

Wennerström undgick åtal. (Sundelin skriver förstås mycket om vad olika personer tyckte om kollegan Wennerström, inte bara i samband med detta haveri.)

(Två månader tidigare hade f ö två andra Sk 9 kolliderat vid Ljungbyhed ser jag, varvid en elev omkom. Apropå kollisioner i FV.)

Lars S
Bengt Ekbladh

Tack LS

Återstrår:

Finska, Norska o Danska 1:a kollision i lofta!

(miliära fpl. )

någon som ser "sig kallad" mao. , någon som vet?

Bengt
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Hej
Kommer inte på tidigare luftkollisioner i Finland än 1931 25 mars då två Gamecock plan stötte samman under en flyguppvisning i Helsingfors vid Brunsparken.
Planen var GA-48 och GA-53
Båda förarna (löjtnanter)avled
Försöker kolla om jag hittar fler.
h:aw
ägare till en Ranger 440
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Hej
igen får man väl säga
Kom på det första registrerade,Hansa 4F38 fabr.no:38 blev påkörd av 4F57 även Hansa 27.11 1926 i Sordavala, då Finland.
Undersergeant Rannanjärvi och Us.Kinnunen i planet klarade sig, planet blev avskrivet 12.01.27 flygtid 70,55 timmar.
Motparten 4F57 Us.Mikkilä och flygare Nuutinen även vid liv.
Planet hade då flygtid 255,50 timmar.Avskrivningsdag samma som föregående.
Detta torde vara första nedskrivna kollisionen i Finland.
Du borde kanske ändra på rubriken så även övriga Norden kom med.
Mvh.aw
ägare till en Ranger 440
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"