Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Sjöfartsverkets dysfunktionella helikopterverksamhet
I söndags kunde Sveriges Radio rapportera om ett fall där Sjöfartsverkets räddninghelikopter
i Ronneby inte kunde starta för att evakuera två rökskadade besättningsmedlemmar från färjan Stena Nordica,
då fick marinens fartyg HMS Malmö istället genomföra transporten.
Men igår hände det igen, då tillgängligheten på Sjöfartsverkets helikopter var minst sagt begränsad!
Det här är en oaccehttp://www.helagotland.se/samhalle/helikoptern ... aspxptabel situation som drabbar alla som på något sätt är beroende av en pålitlig och fungerande sjö- och flygräddning!
Lite från Fb::
Det kan konstateras att FV ställt en hel del flygverksamhet sedan SjöV tog över ansvaret.
I grunden övar inte FV utan SAR
http://navyskipper.blogspot.se/2017/11/ ... l?spref=tw
Kolla även ::
https://twitter.com/Twitt_Skipper?t=1+1 ... +293670923
Lite mer info::
Helikoptern stillastående igen
http://www.helagotland.se/samhalle/heli ... 48104.aspx
Samt:
Gotland utan räddningshelikopter – saknar personal
http://www.helagotland.se/samhalle/gotl ... 76265.aspx
Piloter vägrade flyga räddningshelikoptrar
http://www.helagotland.se/nyheter/in-ut ... 72191.aspx
"Vi tvingas hitta sämre lösningar"
http://www.helagotland.se/samhalle/vi-t ... 24552.aspx
Ovanstående är ju skrämmande....VARNING ge er ej ut på sjön eller behöv hjälp från SjöV ...!!!
Dags att FV återtar SAR för att det skall funka?
Sjöfartsverkets dysfunktionella helikopterverksamhet
I söndags kunde Sveriges Radio rapportera om ett fall där Sjöfartsverkets räddninghelikopter
i Ronneby inte kunde starta för att evakuera två rökskadade besättningsmedlemmar från färjan Stena Nordica,
då fick marinens fartyg HMS Malmö istället genomföra transporten.
Men igår hände det igen, då tillgängligheten på Sjöfartsverkets helikopter var minst sagt begränsad!
Det här är en oaccehttp://www.helagotland.se/samhalle/helikoptern ... aspxptabel situation som drabbar alla som på något sätt är beroende av en pålitlig och fungerande sjö- och flygräddning!
Lite från Fb::
Det kan konstateras att FV ställt en hel del flygverksamhet sedan SjöV tog över ansvaret.
I grunden övar inte FV utan SAR
http://navyskipper.blogspot.se/2017/11/ ... l?spref=tw
Kolla även ::
https://twitter.com/Twitt_Skipper?t=1+1 ... +293670923
Lite mer info::
Helikoptern stillastående igen
http://www.helagotland.se/samhalle/heli ... 48104.aspx
Samt:
Gotland utan räddningshelikopter – saknar personal
http://www.helagotland.se/samhalle/gotl ... 76265.aspx
Piloter vägrade flyga räddningshelikoptrar
http://www.helagotland.se/nyheter/in-ut ... 72191.aspx
"Vi tvingas hitta sämre lösningar"
http://www.helagotland.se/samhalle/vi-t ... 24552.aspx
Ovanstående är ju skrämmande....VARNING ge er ej ut på sjön eller behöv hjälp från SjöV ...!!!
Dags att FV återtar SAR för att det skall funka?
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
TYSTNADEN är total....tydligen ingen vid Sjöfartsverkets räddninghelikopar som vill berätta.
Självklart....man vill behålla jobbet...
Men tillgängligheten verkar ligga mycket under vad som i många fall emotses när man Måste ha en hkp. för nöd läge.
När kommer undersökningen om Sjöfartsverkets räddninghelikopter- inköp och vad skall man förvänta sig ? ...
Händer något? ...i undersökningen?
Självklart....man vill behålla jobbet...
Men tillgängligheten verkar ligga mycket under vad som i många fall emotses när man Måste ha en hkp. för nöd läge.
När kommer undersökningen om Sjöfartsverkets räddninghelikopter- inköp och vad skall man förvänta sig ? ...
Händer något? ...i undersökningen?
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Aktuellt beredskapsläge för Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar
[u]Uppdaterad:...11 januari 2018 ::[/u]
Göteborg... I beredskap
Ronneby. .. I beredskap
Visby ..... Ur beredskap tills vidare
Norrtälje. . I beredskap.
Umeå ... I beredskap.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... likoptrar/
2 januari 2018 kl 17.07....var läget:
Just nu finns bemanning bara till fyra av de fem helikoptrar som ska finnas runt om i landet.
I nyårshelgen fanns en räddningshelikopter tillfälligt placerad i Visby,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... ogramid=94
Skall det någon gång bli någon förbättring???
[u]Uppdaterad:...11 januari 2018 ::[/u]
Göteborg... I beredskap
Ronneby. .. I beredskap
Visby ..... Ur beredskap tills vidare
Norrtälje. . I beredskap.
Umeå ... I beredskap.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... likoptrar/
2 januari 2018 kl 17.07....var läget:
Just nu finns bemanning bara till fyra av de fem helikoptrar som ska finnas runt om i landet.
I nyårshelgen fanns en räddningshelikopter tillfälligt placerad i Visby,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... ogramid=94
Skall det någon gång bli någon förbättring???
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Arbesttidsavtal hotar räddning av JAS-piloter i nöd
Publicerat kl 12.19
Låt försvarmakten ta över räddningshelikoptrar
läs bla:"":I dag har besättningarna ett avtal som innebär att de jobbar i sju dagar och sedan är lediga i 21 dagar.""
mer::
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6861291
Publicerat kl 12.19
Låt försvarmakten ta över räddningshelikoptrar
läs bla:"":I dag har besättningarna ett avtal som innebär att de jobbar i sju dagar och sedan är lediga i 21 dagar.""
mer::
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6861291
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Tar det aldrig slut med sjöräddningen på Gotland?
Ingen sjöräddning på västra Gotland
NYTT BAKSLAG
Först försvann Sjöfartsverkets helikopter.
Nu står även Sjöräddningssällskapets station stundvis utan personal. Den båt som kördes ner för att ersätta helikoptern är dessutom obemannad.
Läs vidare::
http://www.helagotland.se/samhalle/inge ... 23585.aspx
Ingen sjöräddning på västra Gotland
NYTT BAKSLAG
Först försvann Sjöfartsverkets helikopter.
Nu står även Sjöräddningssällskapets station stundvis utan personal. Den båt som kördes ner för att ersätta helikoptern är dessutom obemannad.
Läs vidare::
http://www.helagotland.se/samhalle/inge ... 23585.aspx
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Verkar inte bli något bättre....
....
Östersjön utan svensk räddningshelikopter i natt
Under natten mot onsdag kommer inte den svenska sjöräddningen att ha tillgång till någon räddningshelikopter i Östersjön.
Endast helikopterbasen i Göteborg kommer att vara bemannad.
....
Beredskapen natten mot onsdag 17/1
Göteborg: I beredskap.
Ronneby: Ur beredskap preliminärt till onsdag kväll (17 januari).
Visby: Ur beredskap tills vidare.
Norrtälje: Ur beredskap preliminärt till onsdag förmiddag (17 januari).
Umeå: Ur beredskap preliminärt till onsdag morgon (17 januari).
Besättningen som bemannar Sjöfartsverkets fem räddningshelikoptrar kostade 52 miljoner kronor förra året – enbart i övertidsersättning.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... 2-miljoner
...................
kolla även::..
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/15207089
FINNS över huvud taget inget intresse på forumet av vad som sägs???
TiIlläg::enligt TV har man nu bara bemanning till 3 besättningar.....!!
vill man kan man ju läsa ::
Sjöfartsverket Revisionsrapport – Rutiner och intern styrning
och kontroll 2016
http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse ... en2017.pdf
Ni hkp kuniga kan ju kolla::
http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse ... C-logg.pdf
....
Östersjön utan svensk räddningshelikopter i natt
Under natten mot onsdag kommer inte den svenska sjöräddningen att ha tillgång till någon räddningshelikopter i Östersjön.
Endast helikopterbasen i Göteborg kommer att vara bemannad.
....
Beredskapen natten mot onsdag 17/1
Göteborg: I beredskap.
Ronneby: Ur beredskap preliminärt till onsdag kväll (17 januari).
Visby: Ur beredskap tills vidare.
Norrtälje: Ur beredskap preliminärt till onsdag förmiddag (17 januari).
Umeå: Ur beredskap preliminärt till onsdag morgon (17 januari).
Besättningen som bemannar Sjöfartsverkets fem räddningshelikoptrar kostade 52 miljoner kronor förra året – enbart i övertidsersättning.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... 2-miljoner
...................
kolla även::..
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/15207089
FINNS över huvud taget inget intresse på forumet av vad som sägs???
TiIlläg::enligt TV har man nu bara bemanning till 3 besättningar.....!!
vill man kan man ju läsa ::
Sjöfartsverket Revisionsrapport – Rutiner och intern styrning
och kontroll 2016
http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse ... en2017.pdf
Ni hkp kuniga kan ju kolla::
http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse ... C-logg.pdf
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Ronneby utan räddningshelikopter
Publicerat onsdag 24 januari kl 12.02
....
Åter igen är Ronneby utan Sjöfartsverkets räddningshelikopter. Förra veckan låg beredskapen nere på grund av att besättningen behövde öva, men nu är helikoptern istället flyttad till Visby.
Enligt Sjöfartsverket beror flytten på att helikoptern i Norrtälje står kvar på marken på grund av underhål[/b]l och att man genom flytten då får en bättre geografisk täckning än om maskinen skulle vara kvar i Ronneby.
I morgon kväll väntas dock helikoptern vara tillbaka i Kallinge igen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6869045
Publicerat onsdag 24 januari kl 12.02
....
Åter igen är Ronneby utan Sjöfartsverkets räddningshelikopter. Förra veckan låg beredskapen nere på grund av att besättningen behövde öva, men nu är helikoptern istället flyttad till Visby.
Enligt Sjöfartsverket beror flytten på att helikoptern i Norrtälje står kvar på marken på grund av underhål[/b]l och att man genom flytten då får en bättre geografisk täckning än om maskinen skulle vara kvar i Ronneby.
I morgon kväll väntas dock helikoptern vara tillbaka i Kallinge igen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6869045
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Räddningshelikoptrar utreds efter tre incidenter Publicerat onsdag 31 januari
Läs mer här::
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... ogramid=83
Läs mer här::
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... ogramid=83
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Mera om "eländet"
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vid ... +276893704
Interpellationsdebatt 2 februari 2018
Interpellation: Sjöräddningen
Föredragningslista
Interpellation 2017/18:328 Sjöräddningen
av Mikael Oscarsson (KD) till Försvarsminister Peter Hultqvist (S) Sjöfartsverket klarar inte av sin uppgift avseende den flygburna sjö- och flygräddningen. En av de fem helikopterbaserna, Visby, är tagen ur drift sedan årsskiftet på grund av personalbrist. Det innebär en avsevärd ökad risk vid olyckor till sjöss när räddningsinsatser i området runt Gotland kommer att dröja. Från kvällen den 17 januari 2018 fram till eftermiddagen dagen efter var Östersjön helt utan svensk räddningshelikopter. Förutom den redan stängda helikopterbasen i Visby var också baserna i Umeå, Norrtälje och Ronneby stängda. Enbart helikopterbasen i Göteborg var bemannad. Orsaken kan i huvudsak härledas till den pågående avtalskonflikten mellan Sjöfartsverket och helikopterbesättningarna. Helikopterbesättningarna har inte längre förtroende för sin arbetsgivare. Prislappen för den flygburna sjöräddningen har dessutom ökat samtidigt som tillgängligheten har blivit sämre. Kostnader för övertid har rusat i höjden och nådde förra året 55 miljoner.Om inte nytt avtal sluts före den 1 februari 2018 kommer dessutom den flygburna sjöräddningen att försämras ytterligare då insatstiden kommer att öka från 15 minuter till 60 minuter under nattetid. Som en konsekvens av konflikten inom Sjöfartsverket har man även höjt väderminima, dvs. man kräver bättre väder än tidigare för att överhuvudtaget starta med en räddningshelikopter. Ovanstående innebär inte bara betydligt sämre möjligheter för sjöfarten att få hjälp vid olyckor till sjöss, det medför även omfattande konsekvenser för Försvarsmaktens övningsverksamhet och incidentberedskap då Sjöfartsverket begränsar Flygvapnet att genomföra sin flygverksamhet. Detta är helt oacceptabelt. Den lösning vi har i dag fungerar inte vid en krissituation eller i värsta fall krig, eftersom besättningarna vid sjöfartsverket inte är krigsplacerade Sverige har en särlösning när det gäller driften av räddningshelikoptrar. Sverige bör organisera räddningshelikoptrarna likt våra grannländer. I Norge och Danmark ansvarar Försvarsmakten driften av sjöräddningshelikoptrarna, och i Finland ansvarar det militärt organiserade gränsbevakningsväsendet för driften.Försvarsmakten har avsevärt bättre förutsättningar för att skapa säkerhet och flexibilitet i verksamheten. Dessutom kan flera synergieffekter uppnås då samma helikoptrar skulle kunna nyttjas för stöd till samhället, exempelvis för brandbekämpning, vilket inte är förenligt med nuvarande situation då sjöfarten genom farledsavgifter till stor del finansierar Sjöfartsverkets helikopterverksamhet.Naturligtvis finns det utmaningar att lösa när man återför driften av sjöräddningen till försvarsmakten. Jag uppmanar regeringen därför att snabbutreda formerna för att snarast återföra det operativa ansvaret för räddningshelikoptrarna till Försvarsmakten. Jag vill med anledning av detta fråga försvarsminister Peter Hultqvist:1. Hur ser ministern på de negativa konsekvenser som drabbar Försvarsmaktens dagliga övningsverksamhet och incidentberedskap på grund av Sjöfartsverket inte klarar av att leverera flygburen sjöräddning på ett tillfredställande sätt?2. Är ministern beredd att inom sitt ansvarsområde verka för att sjöräddningen förs tillbaka under Försvarsmakten?
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vid ... +276893704
Interpellationsdebatt 2 februari 2018
Interpellation: Sjöräddningen
Föredragningslista
Interpellation 2017/18:328 Sjöräddningen
av Mikael Oscarsson (KD) till Försvarsminister Peter Hultqvist (S) Sjöfartsverket klarar inte av sin uppgift avseende den flygburna sjö- och flygräddningen. En av de fem helikopterbaserna, Visby, är tagen ur drift sedan årsskiftet på grund av personalbrist. Det innebär en avsevärd ökad risk vid olyckor till sjöss när räddningsinsatser i området runt Gotland kommer att dröja. Från kvällen den 17 januari 2018 fram till eftermiddagen dagen efter var Östersjön helt utan svensk räddningshelikopter. Förutom den redan stängda helikopterbasen i Visby var också baserna i Umeå, Norrtälje och Ronneby stängda. Enbart helikopterbasen i Göteborg var bemannad. Orsaken kan i huvudsak härledas till den pågående avtalskonflikten mellan Sjöfartsverket och helikopterbesättningarna. Helikopterbesättningarna har inte längre förtroende för sin arbetsgivare. Prislappen för den flygburna sjöräddningen har dessutom ökat samtidigt som tillgängligheten har blivit sämre. Kostnader för övertid har rusat i höjden och nådde förra året 55 miljoner.Om inte nytt avtal sluts före den 1 februari 2018 kommer dessutom den flygburna sjöräddningen att försämras ytterligare då insatstiden kommer att öka från 15 minuter till 60 minuter under nattetid. Som en konsekvens av konflikten inom Sjöfartsverket har man även höjt väderminima, dvs. man kräver bättre väder än tidigare för att överhuvudtaget starta med en räddningshelikopter. Ovanstående innebär inte bara betydligt sämre möjligheter för sjöfarten att få hjälp vid olyckor till sjöss, det medför även omfattande konsekvenser för Försvarsmaktens övningsverksamhet och incidentberedskap då Sjöfartsverket begränsar Flygvapnet att genomföra sin flygverksamhet. Detta är helt oacceptabelt. Den lösning vi har i dag fungerar inte vid en krissituation eller i värsta fall krig, eftersom besättningarna vid sjöfartsverket inte är krigsplacerade Sverige har en särlösning när det gäller driften av räddningshelikoptrar. Sverige bör organisera räddningshelikoptrarna likt våra grannländer. I Norge och Danmark ansvarar Försvarsmakten driften av sjöräddningshelikoptrarna, och i Finland ansvarar det militärt organiserade gränsbevakningsväsendet för driften.Försvarsmakten har avsevärt bättre förutsättningar för att skapa säkerhet och flexibilitet i verksamheten. Dessutom kan flera synergieffekter uppnås då samma helikoptrar skulle kunna nyttjas för stöd till samhället, exempelvis för brandbekämpning, vilket inte är förenligt med nuvarande situation då sjöfarten genom farledsavgifter till stor del finansierar Sjöfartsverkets helikopterverksamhet.Naturligtvis finns det utmaningar att lösa när man återför driften av sjöräddningen till försvarsmakten. Jag uppmanar regeringen därför att snabbutreda formerna för att snarast återföra det operativa ansvaret för räddningshelikoptrarna till Försvarsmakten. Jag vill med anledning av detta fråga försvarsminister Peter Hultqvist:1. Hur ser ministern på de negativa konsekvenser som drabbar Försvarsmaktens dagliga övningsverksamhet och incidentberedskap på grund av Sjöfartsverket inte klarar av att leverera flygburen sjöräddning på ett tillfredställande sätt?2. Är ministern beredd att inom sitt ansvarsområde verka för att sjöräddningen förs tillbaka under Försvarsmakten?
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Mer om Sjöfartsverkets hkp verksamhet....eller inte....?
Från Sydöstran 18-05-25...(via FB)
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5BBE0D25
Finns uppdaterat hur deras hkp är baserade ?...samt hur är det med bemanningen?
Från Sydöstran 18-05-25...(via FB)
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5BBE0D25
Finns uppdaterat hur deras hkp är baserade ?...samt hur är det med bemanningen?
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Försvarets helikopter fick rycka ut för att rädda ett spädbarn när inga civila ambulansflyg fanns tillgängliga.
https://www.nyteknik.se/samhalle/forsva ... 71,33270&=
Har vi ett civilt ambulansflyg tillgängligt ?
https://www.nyteknik.se/samhalle/forsva ... 71,33270&=
Har vi ett civilt ambulansflyg tillgängligt ?
Re: Sjöfartsverkets helikopterverksamhet!
Så här skriver man ...
Räddningshelikoptrar
Sjöfartsverket har ansvar för att det finns räddningshelikoptrar för statlig sjö- och flygräddning. Helikoptrar och dess besättningar utgår från våra baser i Umeå, Norrtälje, Ronneby (Kristianstad från och med 2018-06-27), Visby och Göteborg.
Sjöfartsverkets helikopterbesättningar består av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare. I samband med ett normaluppdrag ska besättningen senast 15 minuter efter larm vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern ska vara utdragen ur hangaren och klar att lyfta. Tiden från att larmet kommer in till att helikoptern kan lyfta påverkas av vilket planeringsbehov som finns kopplat till insatsen. Väder, avstånd och typ av räddningsinsats är exempel på faktorer som påverkar planeringen.
http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sj ... graddning/
...
Räddningshelikoptrar
Sjöfartsverket har ansvar för att det finns räddningshelikoptrar för statlig sjö- och flygräddning. Helikoptrar och dess besättningar utgår från våra baser i Umeå, Norrtälje, Ronneby (Kristianstad från och med 2018-06-27), Visby och Göteborg.
Sjöfartsverkets helikopterbesättningar består av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare. I samband med ett normaluppdrag ska besättningen senast 15 minuter efter larm vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern ska vara utdragen ur hangaren och klar att lyfta. Tiden från att larmet kommer in till att helikoptern kan lyfta påverkas av vilket planeringsbehov som finns kopplat till insatsen. Väder, avstånd och typ av räddningsinsats är exempel på faktorer som påverkar planeringen.
http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sj ... graddning/
...