I en tråd tidigare talades det om Spitfire och dess contra-rotating props.
Det här med två propellrar på samma motor som roterar åt olika håll har alltid facinerat mig. Jag vet inte riktigt hur det tekniskt går till, men det måste vara en mycket sinnrik mekanism.
Dessutom verkar det som om man i vissa fall kan ställa om vinklarna på de olika propellrarna. Jag läste just om Howard Huges eskapadrar, och på ett ställe står det: "28-cylinder engines with contra-rotating props. Hughes piloted the XF-11 on its maiden flight, and was nearly killed when one of the props reversed pitch, and the plane crashed. "
Vad jag förstår började en av de två propellrarna att skjuta i stället för att dra. Det måste verkligen ha uppstått några fantastiska luftvirvlar emellan propellerbladen på de två propellrarna.
Contra-roating props - bara en enkel fundering.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven O. Sjöstedt
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
- Ort: St Paul, Minnesota, USA
- Kontakt:
Contra-roating props - bara en enkel fundering.
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Sven!
Att ordna en växel så att man får två motroterande koncentriska axlar är "i princip" inte svårt, men redan en enda propeller med sin växel på en stor (stjärn)motor är vad jag hört, ett monster i sig med en massa "intressanta" vibrationsmoder, gyrokrafter m m. Propellerpitch-mekanismer kan krångla, jo visst. Händer i de bästa familjer (Saab B 18A-krasch med 18102 i Tannefors.)
(Planetväxlar han man ju hört talas om. Fanns väl i Husqvarnas högst speciella Novomatic-cykelväxel (?, något med "Novo" var det i alla fall) och även i andra mer normala växelnav från Torpedo och Sturmey-Archer. Minns ej längre hur de såg ut inuti. Se http://www.cykelhistoriska.se/ samt http://www.hadland.me.uk/elegy.htm.)
Rent aerodynamiskt lär verkningsgraden vara bra. Till min förvåning.
Howard Hughes blev med åren skygg och besynnerlig. Myter spreds och man undrade hur han egentligen såg ut. Porträttbilder spreds där mustaschen ibland fanns, ibland inte. Se http://digital.library.unlv.edu/hughes/ ... raits.html, på vilken sajt man även kan läsa mycket mer, bl a om haveriet med XF-11.
1938 flög han och en besättning jorden runt på knappt fyra dygn med en Lockheed Lodestar, se här och här.
Jag tror inte han kom till Stockholm, även om han tydligen blev inbjuden enligt en tidningsnotis man kan se på det första tidningsklippet som finns i SFF:s samlingar (en donerad klippsamling, en gång gjord av Arthur Warensce). Inte heller blev det något äktenskap med Katharine Hepburn.
Tillägg: Några bilder och ritningar att begrunda:http://www.enginehistory.org/Convention ... Contra.pdf Och så en annons från den andra firman (Rotol =ROlls-Royce + BrisTOL): http://aviationancestry.com/Components/ ... 943-2.html
Lars S, som en gång tydligen trampat Husqvarna "Ortopedal". Alltid finns något att lära...
Att ordna en växel så att man får två motroterande koncentriska axlar är "i princip" inte svårt, men redan en enda propeller med sin växel på en stor (stjärn)motor är vad jag hört, ett monster i sig med en massa "intressanta" vibrationsmoder, gyrokrafter m m. Propellerpitch-mekanismer kan krångla, jo visst. Händer i de bästa familjer (Saab B 18A-krasch med 18102 i Tannefors.)
(Planetväxlar han man ju hört talas om. Fanns väl i Husqvarnas högst speciella Novomatic-cykelväxel (?, något med "Novo" var det i alla fall) och även i andra mer normala växelnav från Torpedo och Sturmey-Archer. Minns ej längre hur de såg ut inuti. Se http://www.cykelhistoriska.se/ samt http://www.hadland.me.uk/elegy.htm.)
Rent aerodynamiskt lär verkningsgraden vara bra. Till min förvåning.
Howard Hughes blev med åren skygg och besynnerlig. Myter spreds och man undrade hur han egentligen såg ut. Porträttbilder spreds där mustaschen ibland fanns, ibland inte. Se http://digital.library.unlv.edu/hughes/ ... raits.html, på vilken sajt man även kan läsa mycket mer, bl a om haveriet med XF-11.
1938 flög han och en besättning jorden runt på knappt fyra dygn med en Lockheed Lodestar, se här och här.
Jag tror inte han kom till Stockholm, även om han tydligen blev inbjuden enligt en tidningsnotis man kan se på det första tidningsklippet som finns i SFF:s samlingar (en donerad klippsamling, en gång gjord av Arthur Warensce). Inte heller blev det något äktenskap med Katharine Hepburn.
Tillägg: Några bilder och ritningar att begrunda:http://www.enginehistory.org/Convention ... Contra.pdf Och så en annons från den andra firman (Rotol =ROlls-Royce + BrisTOL): http://aviationancestry.com/Components/ ... 943-2.html
Lars S, som en gång tydligen trampat Husqvarna "Ortopedal". Alltid finns något att lära...