Vet någon närmare besked vad "Flygfotogen M" var för typ av bränsle? Det fanns i FV 1952 och användes tydligen som bränsle till dieselmotorer i fordon. Var det vanlig flygfotogen med vissa tillsatser?
/Leif H
Flygfotogen M
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Flygfotogen M
Finns det verkligen ingen som är kunnig på bränslen?
/Leif H
/Leif H
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Flygfotogen M
Hette inte diesel fotogen, förr i tiden, för dieselfordon?
I så fall kan ju M stå för "Mark" eller liknande om det är avsett för fordon, eller andra dieslar på "backen".
Lustigt med benämningarna, i början av reaepoken hette ju bränslet "Reabensin"...sedan blev det MC 75, i alla fall har jag sett det på fälltankar till fpl 29.
Efter det så blev det bekantingen MC 77, för att ytterligare förvirra så blev efterträdarens benämning återigen MC 75, som är gällande idag.
Det borde gå att hitta i någon publikation från den tiden vad man tankade i fordonen, kanske instruktionsböcker el liknande.
//P
I så fall kan ju M stå för "Mark" eller liknande om det är avsett för fordon, eller andra dieslar på "backen".
Lustigt med benämningarna, i början av reaepoken hette ju bränslet "Reabensin"...sedan blev det MC 75, i alla fall har jag sett det på fälltankar till fpl 29.
Efter det så blev det bekantingen MC 77, för att ytterligare förvirra så blev efterträdarens benämning återigen MC 75, som är gällande idag.
Det borde gå att hitta i någon publikation från den tiden vad man tankade i fordonen, kanske instruktionsböcker el liknande.
//P
Re: Flygfotogen M
Sent omsider har jag hittat uppgift om att Flygfotogen M helt enkelt var den ursprungliga benämningen på det reabränsle som infördes 1946. Vad jag förstår är det identiskt med MC 75 (det första bränslet med den beteckningen, alltså).
På samma sätt fanns även t ex Flygbensin C, betecknat MC 40, vilket var 87 oktan bensin.
/Leif H
På samma sätt fanns även t ex Flygbensin C, betecknat MC 40, vilket var 87 oktan bensin.
/Leif H