Imorgon kommer Tomas Leijon, välkänd modellflygare, att hålla ett föredrag på Tekniska Museet. Tomas berättar om hur modellflyget banar väg för flygutvecklingen. Arr: Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK).
http://www.tekniskamuseet.se/templates/ ... x?id=21554
Föredrag på Tekniska Museet 19/11
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
- Ort: Svartsjö
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Althinsalen var inte helt så fullpackad som jag upplevt den när t ex Per Gillbrand visat sina motormodeller, men bortåt 150 personer kanske vi var ändå. I vimlet syntes bl a en känd uppfinnare som jag kom att tänka på i tråden om Decca. Han, liksom Decca, har haft att kämpa mot "amerikansk industripolitik". Håkan Leijons konsultföretag med specialitet "fjärrstyrda farkoster" heter Airspeed Industry som synes.
Tomas visade bilder, icke bara av flygplan. Förutom att han flög modeller. Små; man har kommit ned under ett halvt gram. Några exempel, med video (hoppas ni lyckas se de små flygfäna i videoklippen)
Många trevliga videoklipp visades och en del går nog att hitta på webben, t ex av hans Vickers Vimy-modell. Han berättade också vad mer vi har att vänta oss i den vägen från honom. Och även annat; han och en medarbetare har hastighetsrekord för bil (350-500 cc) och mer kanske det blir.
Jag fann på webben liknande videoklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=766N1mAe0og (med styrd jetstråle kan man göra kul grejer)
http://www.youtube.com/watch?v=-rTj_MAenPs (dynamisk segelflygning, samma teknik som albatross-fåglar använder över oceanvågorna. Modellflygare har nått över 500 km/h med denna flygteknik. Här går det inte så fort men å andra sidan ser man bättre vad det handlar om. Farten mäts med "fartkontroll-pistol".)
Däremot verkade Tomas L inte känna till hur man för 60 år sedan kände på det transoniska fartområdet med frifallande "modeller", se http://naca.central.cranfield.ac.uk/rep ... m/2902.pdf. (Möjligen hade vi i Sverige då bättre resurser än engelsmännen.)
Helt kort erinrades om vad illvilliga terrorister kan göra med "modellplan" eller "mini-UAV". "Går att beställa allt via Internet". Nå, litet modellflygeri måste man kunna själv också. Tomas erinrade därvid om att det flugits över Atlanten med en radiostyrd modell (d v s under cruisen gick planet autonomt, med GPS-styrning och FAI har f ö senare infört en ny klass för "autonom flygning" där rekordflygningen nu noteras). Se
http://www.dc-rc.org/star.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3145577.stm
En svensk mycket liten UAV (eller UAS som det nu plägar kallas) är Tomas egen "Sländan". För att citera Tomas från ett ställe på webben: Det finns många UAS som använder ett modellflygplan som plattform. Plattformen är dock oftast ganska ointressant då det är vad sensorerna kan åstadkomma som spelar roll. Att få joxet att flyga är den enkla biten. Med andra ord, det som vi tycker är det mest spännande, flygplanet är totalt ointressant. Den skall bara lyfta upp den intressanta grejen som skall utföra själva arbetet om det inte handlar om en konfigurationsstudie.
Tillägg: En annan "mini-UAV" av modellflygstuk i svensk tjänst och som Tomas L nämnde ser man här.
Lars S
Tomas visade bilder, icke bara av flygplan. Förutom att han flög modeller. Små; man har kommit ned under ett halvt gram. Några exempel, med video (hoppas ni lyckas se de små flygfäna i videoklippen)
Många trevliga videoklipp visades och en del går nog att hitta på webben, t ex av hans Vickers Vimy-modell. Han berättade också vad mer vi har att vänta oss i den vägen från honom. Och även annat; han och en medarbetare har hastighetsrekord för bil (350-500 cc) och mer kanske det blir.
Jag fann på webben liknande videoklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=766N1mAe0og (med styrd jetstråle kan man göra kul grejer)
http://www.youtube.com/watch?v=-rTj_MAenPs (dynamisk segelflygning, samma teknik som albatross-fåglar använder över oceanvågorna. Modellflygare har nått över 500 km/h med denna flygteknik. Här går det inte så fort men å andra sidan ser man bättre vad det handlar om. Farten mäts med "fartkontroll-pistol".)
Däremot verkade Tomas L inte känna till hur man för 60 år sedan kände på det transoniska fartområdet med frifallande "modeller", se http://naca.central.cranfield.ac.uk/rep ... m/2902.pdf. (Möjligen hade vi i Sverige då bättre resurser än engelsmännen.)
Helt kort erinrades om vad illvilliga terrorister kan göra med "modellplan" eller "mini-UAV". "Går att beställa allt via Internet". Nå, litet modellflygeri måste man kunna själv också. Tomas erinrade därvid om att det flugits över Atlanten med en radiostyrd modell (d v s under cruisen gick planet autonomt, med GPS-styrning och FAI har f ö senare infört en ny klass för "autonom flygning" där rekordflygningen nu noteras). Se
http://www.dc-rc.org/star.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3145577.stm
En svensk mycket liten UAV (eller UAS som det nu plägar kallas) är Tomas egen "Sländan". För att citera Tomas från ett ställe på webben: Det finns många UAS som använder ett modellflygplan som plattform. Plattformen är dock oftast ganska ointressant då det är vad sensorerna kan åstadkomma som spelar roll. Att få joxet att flyga är den enkla biten. Med andra ord, det som vi tycker är det mest spännande, flygplanet är totalt ointressant. Den skall bara lyfta upp den intressanta grejen som skall utföra själva arbetet om det inte handlar om en konfigurationsstudie.
Tillägg: En annan "mini-UAV" av modellflygstuk i svensk tjänst och som Tomas L nämnde ser man här.
Lars S