MARINENS HELIKOPTERFLOTTA...Marinens Hkp 4
och Var tog helikoptrarna vägen?
och bla::
Hkp 4A (Flygvapnets helikoptrar)
O91 (04451) tillhör Flygvapenmuseum men är utlånad till Flygmuseet F21 där den står utställd utomhus.
1969 var helikoptern med om ett haveri men återställdes snabbt till flygande skick.
1991 pensionerades helikoptern efter 5806 flygtimmar. Under 16 år var den sedan magasinerad hos flygvapenmuseum. I augusti 2008 skeppades O91 på isbrytaren YMER från Norrköping till Luleå. Resan från Malmen till Norrköpings hamn slutade med trafikkaos. Resan från Luleå hamn till F21 gick enligt media bättre. Denna helikopter deltog i flyguppvisning 1986 på F4 och gjorde en spektakulär insats.
H92 (04452) såldes 1992 till Columbia Helicopters i USA som N193CH. Denna maskin totalhavererade i Kanada 2005 vid återflygning efter att den sysslat med "heli-logging". Båda besättningsmännen omkom. Ett tidigare stjärtpartie från F92 fanns 2007 att beskåda på flygplansskroten i Halmstad.
N193CH (F92) havererad
Q93 (04453) modifierades till Hkp 4D 1991 och fick beteckningen Y75. En händelse från 1983 där Q93 var inblandad finns att läsa här.
U94 (04454) såldes 1992 till Columbia Helicopters i USA och fick beteckningen N194CH. Denna maskin flyger fortfarande.
O/U95 (04455) modifierades till Hkp 4D 1991 och fick beteckningen Y74. En bild på U95 vid landning på isbrytaren YMER 1978.
H/O96 (04456) såldes 1992 till Columbia Helicopters i USA och fick beteckningen N195CH. En video finns på denna inivid. Helikoptern blev såld ytterligare en gång till Helifor och fick då beteckningen C-GHFF. Denna maskin flyger fortfarande.
O/Q97 (04457) såldes 1992 till Columbia Helicopters i USA och fick beteckningen N196CH. Totalhavererade i Canby, Oregon oktober 1996 och tre besättningsmän omkom.
Q98 (04458) modifierades till Hkp 4D 1991 och fick beteckningen Y76.
Q99 (04459) modifierades till Hkp 4D 1991 och fick beteckningen Y73.
U90 (04460) skrotades direkt i samband med att FV avvecklade alla sin Hkp 4A 1991. Helikoptern flögs till Berga för att bli reservdelshelikopter. En bild på den skrotade helikoptern finns här då den står i Halmstad 2007 i väntan på att bli helt skrotad. Ytterligare en bild finns här.
Sammanfatttningsvis finns det alltså fortfarande två flygande exemplar av Hkp 4A. U94 flyger i USA och O96 i Kanada. Båda maskinerna används för att lyfta timmer genom s.k. "Heli logging" i civila företag. Dessa trotjänare kommer år 2014 att ha varit i tjänst under hela 50år!
Hkp 4B
Y61 (04061) togs ur tjänst 2008 och slutade på en total flygtid om 8662 flygtimmar. Står sannolikt i Kallinge, alternativt på Malmen. Huruvida denna individ är i flygbart skick och/eller är konserverad är oklart (mer info behövs). Ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y62 (04062) totalhavererande den 6 september 1966 söder om Huvudskär i Stockholms södra skärgård. Mer om denna händelse under Y62 här ovan i inlägget.
Y63 (04063) togs ur tjänst 2008 och slutade på en total flygtid om 8165 flygtimmar. Står nu vid 3.hkpskv i Kallinge. Huruvida denna individ är i flygbart skick och/eller är konserverad är oklart (mer info behövs).
Y63 ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y64 (04064) gjorde sin sista flygning från Berga till Malmen den 5 december 2007 och överlämnades den 28 mars 2011 till Flygvapenmuseum där den nu står utställd. Y64 är en mycket unik individ som har en lång och brokig bakrund. Mer om detta under Y64 ovan i inlägget.
Hkp 4C
Y65 (04065) modifierades för NBG 08, men togs sedan ur tjänst 2009 och slutade på en total flygtid om 7105 flygtimmar. Står nu "konserverad" i vid 3.hkpskv i Kallinge. Ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y66 (04066) totalhavererade 1975 när den flög ner i vattnet under flygning över Mysingen. Mer om denna händelse under Y66 här ovan i inlägget. Vissa delar har enligt obekräftade uppgifter återanvänts på Y65.
Y67 (04067) togs sedan ur tjänst 2008 och slutade på en total flygtid om 7382 flygtimmar. Står sannolikt i Kallinge, alternativt på Malmen. Huruvida denna individ är i flygbart skick och/eller är konserverad är oklart (mer info behövs). Y67 igger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y68 (04068) modifierades för NBG 08, men togs sedan ur tjänst 2009 och slutade på en total flygtid om 7249 flygtimmar. Står nu "konserverad" i vid 3.hkpskv i Kallinge. Ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y69 (04069) togs ur tjänst 2008 och slutade på en total flygtid om 7638 flygtimmar. Står sannolikt i Kallinge, alternativt på Malmen. Huruvida denna individ är i flygbart skick och/eller är konserverad är oklart (mer info behövs). Y69 ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y70 (04070) modifierades för NBG 08, men togs sedan ur tjänst 2009. Maskinen flögs från Kallinge till Aeroseum utanför Göteborg den 1 mars 2011 där den står utställd i dag. Detta var den absolut sista flygningen med Hkp 4 i Försvarsmaktens tjänst. Y70 är också den enda svenska Hkp 4 som kommer att hållas i fullt flygande skick, dock som civilregistrerad. Se mer under Y70 längre upp i inlägget.
Y71 (04071) modifierades för NBG 08, men togs sedan ur tjänst 2009 och slutade på en total flygtid om 6938 flygtimmar. Står nu "konserverad" i vid 3.hkpskv i Kallinge. Ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y72 (04072) togs ur tjänst 2008. Maskinen flögs från Kallinge till Aeroseum utanför Göteborg den 28 augusti 2010 där den står utställd i dag. Helikoptern kommer ej att bibehållas i flygande skick. Läs mer under Y72 längre upp i inlägget.
Hkp 4D
Y73 (04073) togs ur tjänst 2008 och slutade på en total flygtid om 9493 flygtimmar. Står sannolikt i Kallinge, alternativt på Malmen. Huruvida denna individ är i flygbart skick och/eller är konserverad är oklart (mer info behövs). Y73 ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Y74 (04074) Y74 står i dag på Malmen och ingår inte i den batch om 9 helikoptrar som ligger ute till försäljning. Avsikten är att placera helikoptern på Malmen som monument på pelare eller plintar. Som det ser ut just nu är det en ekonomisk fråga.
Y75 (04075) står i dag på Kallinge. 2012-01-20 blev hon av med "förpackningen" som hon stått i sedan tester genomfördes med att transportförpacka en helikopter inför NBG 08. Precis som Y74 så ingår ej denna helikopter i den batch om 9 helikoptrar som FMX avser att sälja. Ambitionen är att Y75 skall placeras på pelare eller plintar på Kallinge i likhet med Y74.
Y76 (04076) togs ur tjänst 2008 och slutade på en total flygtid om 9185 flygtimmar. Står sannolikt i dag på Kallinge. Huruvida denna individ är i flygbart skick och/eller är konserverad är oklart (mer info behövs). Y76 ligger ute för försäljning enligt Försvarsexportmyndigheten FMX.
Hkp 4 vid katastrofer och olyckor.....
Mer finns att läsa på::
http://navyskipper.blogspot.com/2012/01 ... tagit.html
OBS det mesta är från 2012..
..
Marinens och FV Hkp 4
Antal i Flygvapnet:
HKP 4A, Boeing Vertol 107-II-14: 10 st (1963-1992)
Antal i Marinen:
HKP 4B, Boeing Vertol 107-II-15: 3 st (1963-2011)
HKP 4C, Kawasaki KV 107-II-16: 8 st (1973-2011)
HKP 4D, Boeing Vertol 107-II-14: 4 st (1991-2011)
HKP 4A, Boeing Vertol 107-II-14: 10 st (1963-1992)
Antal i Marinen:
HKP 4B, Boeing Vertol 107-II-15: 3 st (1963-2011)
HKP 4C, Kawasaki KV 107-II-16: 8 st (1973-2011)
HKP 4D, Boeing Vertol 107-II-14: 4 st (1991-2011)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Återgå till "HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier