Finsk Il-28 i Malmö september 1965
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Finsk Il-28 i Malmö september 1965
Ett av Ilmavoimats fyra Il-28 plan gjorde ett ytterst sällsynt besök i Malmö i september 1965 i samband av brådskande leverans av reservdelar för Douglas C-47 transportplanet DO-6. Har någon närmare uppgifter och bilder av den sällsynta fågeln (torde varit plantypens enda besök västerut...)?
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Finsk Il-28 i Malmö september 1965
Bengt, tack för kommentarer och länk!
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
- Ort: Västerås
Re: Finsk Il-28 i Malmö september 1965
Enligt länken du postade Bengt, så var det faktiskt 1965! ;)Bengt Ekbladh skrev:Eller var det 1968?
Kolla nedan.
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=873
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk Il-28 i Malmö september 1965
Hej!
1968 är faktiskt rätt år. Kari Lumppio har skrivit artikeln, som gäller kalla krigets övervaktningflygningar av Ilmavoimat på Finska Viken på hösten 1968. Den publicerades nyligen i ”Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti” nr 3/2018. I den artikeln som jag nämnde tidigare här i kedjan av NH-1:s kapten eller styrman Juha Alanko, och som publicerades i Feeniks-tidningen 4/2004, hade fel år alltså i årlig kapitel (1965). Kanske ”tryckfel” eller Alanko minns året fel. Denna episod inträffade när på Östersjön annars var livligt flygverksamheten och militära sjötransport av ryssarna på hösten 1968.
Enligt Kari Lumppios artikeln, måndag den 16.9.1968 öppnades SBAC eller Farnboroughs flyguppvisning för industri- och inbjudna gäster. Från Finland till England startade två Douglas C-47 (DO-6 och DO-7) transportplan från Ilmavoimat. Redan på utresan måste DO-6 vända tillbaka till Malmö Bulltofta bara ett par minuter efter starten. ”Keskeytyi VHF u/s.” = ”Avbrott VHF u/s”, var kort skrivning i logbok.
Iljushin Il-28 NH-1 lämnade Utti bas ungefär kl 18. Datum var 16.9.1968, besättningen var kapten Tiainen och mekanikerna fältfäbel Lehtinen och Haverinen. I planet var också skvadrons andra radiomekaniker överfältfäbel Jantunen. Flyget from Utti till Helsingfors-Vanda flögs på låg höjden, inte mer än 200 meter, möjligen under Sovietunionens radars syn. Starten från Vanda var kl 18.20 och landning i Bulltofta var kl 20.00. DO-6 var i skick och fortsatt sin resa till Groningen nästa morgon. Den landade i RAF Northolt den 17.9. kl 13.20. DO-7 var där redan dagen före.
NH-1 flög tillbaka from Bulltofta kl 22.26 och landade i Hfors-Vanda kl 23.54. Den fortsatt till Utti kl 1.00 på natt och var där kl 1.15. Hela operationen tog ungefär åtta timmar.
(Källa: Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2018, Kari Lumppio: Kylmää sotaa – Suomenlahden merivartiolennot syksyllä 1968)
- Jukka
1968 är faktiskt rätt år. Kari Lumppio har skrivit artikeln, som gäller kalla krigets övervaktningflygningar av Ilmavoimat på Finska Viken på hösten 1968. Den publicerades nyligen i ”Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti” nr 3/2018. I den artikeln som jag nämnde tidigare här i kedjan av NH-1:s kapten eller styrman Juha Alanko, och som publicerades i Feeniks-tidningen 4/2004, hade fel år alltså i årlig kapitel (1965). Kanske ”tryckfel” eller Alanko minns året fel. Denna episod inträffade när på Östersjön annars var livligt flygverksamheten och militära sjötransport av ryssarna på hösten 1968.
Enligt Kari Lumppios artikeln, måndag den 16.9.1968 öppnades SBAC eller Farnboroughs flyguppvisning för industri- och inbjudna gäster. Från Finland till England startade två Douglas C-47 (DO-6 och DO-7) transportplan från Ilmavoimat. Redan på utresan måste DO-6 vända tillbaka till Malmö Bulltofta bara ett par minuter efter starten. ”Keskeytyi VHF u/s.” = ”Avbrott VHF u/s”, var kort skrivning i logbok.
Iljushin Il-28 NH-1 lämnade Utti bas ungefär kl 18. Datum var 16.9.1968, besättningen var kapten Tiainen och mekanikerna fältfäbel Lehtinen och Haverinen. I planet var också skvadrons andra radiomekaniker överfältfäbel Jantunen. Flyget from Utti till Helsingfors-Vanda flögs på låg höjden, inte mer än 200 meter, möjligen under Sovietunionens radars syn. Starten från Vanda var kl 18.20 och landning i Bulltofta var kl 20.00. DO-6 var i skick och fortsatt sin resa till Groningen nästa morgon. Den landade i RAF Northolt den 17.9. kl 13.20. DO-7 var där redan dagen före.
NH-1 flög tillbaka from Bulltofta kl 22.26 och landade i Hfors-Vanda kl 23.54. Den fortsatt till Utti kl 1.00 på natt och var där kl 1.15. Hela operationen tog ungefär åtta timmar.
(Källa: Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 3/2018, Kari Lumppio: Kylmää sotaa – Suomenlahden merivartiolennot syksyllä 1968)
- Jukka