Tidig och sen märkning m/40?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Tidig och sen märkning m/40?

Inlägg av Stellan »

Saxat från http://www.svfplhist.com/index.htm?s=di ... rkning.htm

"Nationalitetsbeteckningen utgöres av tre gula kronor, omgivna av en smal svart bård på blå cirkelformigt begränsad botten, omgiven av en gul ring. Nationalitetsbeteckningen anbringas på vingarnas undersidor (ej ovansidorna) med kronornas spetsar vända mot vingens framkant samt på flygkroppens sidor mellan vingarnas bakkanter och stabilisatorn.
(Efter att tre S 16 Caproni skjutits ner under maj-juni 1944, beslutades att kronmärke åter skulle införas på vingens ovansida.) SH)"

Hur ska detta tolkas? Att man införde kronmärken på ovansidan av vingen (med bibehållen märkning i övrigt) redan innan m/44 infördes? Fanns det alltså en hybridmärkning, m/40 ½ så att säga, mellan juni och december? Eller gällde m/40 till punkt och pricka till dess att m/44 infördes i december?
Bengt Ekbladh

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ja hur skall man tolka?

""Nya märkningsbestämmelser kom ut i december 1944 men ingen ny generalorder gavs ut. Flygvapenordern A65/1944
Efter att tre S 16 Caproni skjutits ner under maj-juni 1944, beslutades att kronmärke åter skulle införas på vingens ovansida""
...
Citerar ur Caproni// M.Forslund sid. 204,,,
""När märkning m/44 infördes sommaren 1944 målades kronmärken även på vingarnas ovansida""
...
Undrar, utan att veta säkert; kan beslutet enbart rört Sanings-plan (S 16)..?
....
Detta har varit uppe på forumet i dåtid
Flygvapenordern A65/1944 säger vadå?
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inlägg av Stellan »

Tack för ditt inlägg, Bengt.

När man läser vidare i länken jag hänvisar till nämns december -44 som tidpunkt för nya bestämmelser. I den enda bok jag har tillgång till för tillfället, Forslunds Swedish fighter colours, så nämner han september (s. 262) som tidpunkt för märkning även på vingarnas ovansidor. I övrigt är informationen lite luddig på vissa punkter...
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inlägg av Stellan »

Ingen som har något mer att tillägga om detta ämne? Alla funderingar eller hänvisningar och logiska slutstser mottages tacksamt.
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inlägg av eralehm »

Kronmärken på ovansidan av vingarna infördes på flygplan som deltog i flygvapenövningen i september 1944. Det blev allmänt infört i och med en generalorder i slutet av 1944, med införande senast 450501.

Framgår på sid.42-43 i boken "Kronmärkt".

/Leif H
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Tidig och sen märkning m/40?

Inlägg av Stellan »

eralehm skrev:Kronmärken på ovansidan av vingarna infördes på flygplan som deltog i flygvapenövningen i september 1944. Det blev allmänt infört i och med en generalorder i slutet av 1944, med införande senast 450501.

Framgår på sid.42-43 i boken "Kronmärkt".

/Leif H
Leif, tack för svar.

Dock undrar jag fortfarande om huruvida bokstavskod infördes samtidigt eller om individ fortfarande bar siffermärkning på fenan och nosen eller om det fanns en "hybridmärkning" mellan m/40 och m/44, dvs. m/40 med kronmärkning på ovansidan av vingarna?

Befinner mig på andra sidan jordklotet och har ej tillgång till boken just nu.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"