Northropsflyg plan är förvirrande. Jag försöker bygga en modell av ABA's Halland dvs. en Delta 1C. Tydligen ska det vara en exportvariant av 1A.
Jag harnu hittat uppgifter som säger att Halland hade två mans besättning men var det piloter?
1A och 1C ser ut att ha en väldigt smal cockpit så får det plats två personer där?
1D varianten däremot ser mycket bredare ut.
Jag har också fått en uppgift att inget flygbolag köpte tvåpilotsvarianten av Deltan så det skulle tyda på att Halland hade en pilot.
Att bygga svenskt civilflyg kan vara knepigt.
Björn Bäcklund
Northrop Delta 1C, SE-ADI
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hej Björn!
Jag är ganska säker på att SE-ADI (Delta 1C) hade en pilot. Kabinhuven ser smal ut; dras bakåt. Den andre besättningsmannen kanske var telegrafist/mekaniker, men var han uppehöll sig vet jag ej. Längst bak? (Om han nu verkligen behövdes. Med Northrop Alpha flögs passagerare med en pilot som besättning, men de verkar snart ha blivit postkärror.)
Se http://www.sasflightops.com/history/Nor ... rthrop.htm (Det är inte SE-ADW man ser på bilden nere till vänster.)
Delta 1D-8 var mönstret för plan som byggdes i ca 20 ex i Kanada för RCAF och hade en bred förarkabin med plats för två sida-vid-sida (liksom andra Delta 1D-exemplar. Northrop släppte typen och övergick till den militära marknaden står det hos Aerofiles. Att enmotoriga "trafikplan" i praktiken förbjöds i oktober 1934 bidrog nog också. Det är först efter ungefär 70 år de har kommit tillbaka; Pilatus PC-12.)
Delta 1D-8 1935 = Export to Vickers-Canada as pattern plane for their RCAF production in 1936. POP (Northrop): 1, (Vickers Ltd): 3 as Delta Mk.I photo-survey ship and 17 with added windows as Delta Mk.II.
Se http://aerofiles.com/north-vickers.jpg samt för en överblick av varianterna av denna banbrytande konstruktion http://aerofiles.com/_north.html
Litet läsning ur tidskriften "Flygning" hösten 1933 samt våren 1934:
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_33a.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_33b.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_34a.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_34b.jpg
Lars S
Jag är ganska säker på att SE-ADI (Delta 1C) hade en pilot. Kabinhuven ser smal ut; dras bakåt. Den andre besättningsmannen kanske var telegrafist/mekaniker, men var han uppehöll sig vet jag ej. Längst bak? (Om han nu verkligen behövdes. Med Northrop Alpha flögs passagerare med en pilot som besättning, men de verkar snart ha blivit postkärror.)
Se http://www.sasflightops.com/history/Nor ... rthrop.htm (Det är inte SE-ADW man ser på bilden nere till vänster.)
Delta 1D-8 var mönstret för plan som byggdes i ca 20 ex i Kanada för RCAF och hade en bred förarkabin med plats för två sida-vid-sida (liksom andra Delta 1D-exemplar. Northrop släppte typen och övergick till den militära marknaden står det hos Aerofiles. Att enmotoriga "trafikplan" i praktiken förbjöds i oktober 1934 bidrog nog också. Det är först efter ungefär 70 år de har kommit tillbaka; Pilatus PC-12.)
Delta 1D-8 1935 = Export to Vickers-Canada as pattern plane for their RCAF production in 1936. POP (Northrop): 1, (Vickers Ltd): 3 as Delta Mk.I photo-survey ship and 17 with added windows as Delta Mk.II.
Se http://aerofiles.com/north-vickers.jpg samt för en överblick av varianterna av denna banbrytande konstruktion http://aerofiles.com/_north.html
Litet läsning ur tidskriften "Flygning" hösten 1933 samt våren 1934:
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_33a.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_33b.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_34a.jpg
http://larssundin.ownit.nu/SE-ADI_34b.jpg
Lars S