18170 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18170 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18170
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1945-12-15 (Dk-utrustat)
Godkänt 1946-01-04

Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd B
Motorer: TDB 605 nr V 02972, H 02007
Besättningen ff fänrik Rydberg oskadad, fs furir Bergehed ryggskadad, fsig furir Olsson (GFSU.1) oskadad
Skadornas omfattning:
Materiel: (fpl, motorer, utrustning, annan mtrl)
Fpl. Båda landställshjulen bortslitna. Fpl mellankropp och stjärt osjadade. Vingstället exkl infästningar för landstället sannolikt oskadat. Fpl översänt till CVV för reparation
Motor V, H: Skador på motorernas undersidor. Motorerna översända till CVM för reparations.
Propellrar: Deformerade, översända till CVV för reparation.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på is på grund av dåligt väder, varvid landstället avslagits och fpl främre del glidit mot isen.

Till CVV 1946-02-10 för reparation.
Klar 1947-05-13
Märkning 14-röd B (1949-01)
Till SAAB 1949-01-15 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-03-14
Överlämnat till F 17 1949-04-27 som lån jämlikt eskstabskr nr 50/1949. Gångtid total 266.55 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2362, nr (H) 2033
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-05-12.
Modifiering klar 1951-05-23.
Klart för leverans 1951-05-24.
Fpl hämtat 1951-05-25.
Till CVV 1951-06-27 för liten översyn.
Klar 1951-10-02
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 54 tim. Motor typ DB605 V nr 2034, gångtid efter SM 83tim, H nr 2234, gångtid efter SM 54 tim. Motor nr 2234 urmonteras, konserveras och förvaras.
Bengt Ekbladh

Re: 18170 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18170 B 18B
..
OM,, Nödlandningen 460210 vid Lunde 27 km N om Härnösand varvid landstället skar igenom isen och slets av med skador på propellrar och motorkåpor som följd. Flygplanet bärgades, reparerades och kom åter i tjänst.
Avfördes 1953 pga reducering av typen.
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"