18211
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-05-16
Godkänt 1946-04-25
Nödlandning 1947-07-17.
Motorer: DB605 nr V 2337, H 2335
Besättningen ff korpral Lennart Kollberg, (GFSU:1), fsig korpral Kaj Lilja (GFSU:fsig) oskadad
Skadornas omfattning:
Orsak till haveri: Nödlandning. Landning på grund av motorstörning å höger motor.
Totalhaveri 1948-02-18 vid Drevsjön, Drevsjö kapell, Engerdal, nordost Särna, (norska sidan av gränsen).
Märkning 14-röd D
Besättningen ff furir R Carlsson. fsig furir K Pettersson oskadad
Kasserat 1949-04-28. Gångtid 222.05 tim. Antal flygningar 237 st. Med motorer typ DB 605 nr 2337, 2335
18211 B 18B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 18211 B 18B
Kolla även..
http://www.broderfolk.com/?p=981
18 februar 1948
B18B 18211 F14-röd D.....förmodad bränslebrist
Carlsson och Pettersson hoppar, nedslag vid Vurrusjøen öster om Drevsjø, Norge
Motorer var nr. 2337 och 2335.
Då det blev ett Thav anges kostnaden till 718707:-
Fråga: hämtade Sverige hem skrotet?
http://www.broderfolk.com/?p=981
18 februar 1948
B18B 18211 F14-röd D.....förmodad bränslebrist
Carlsson och Pettersson hoppar, nedslag vid Vurrusjøen öster om Drevsjø, Norge
Motorer var nr. 2337 och 2335.
Då det blev ett Thav anges kostnaden till 718707:-
Fråga: hämtade Sverige hem skrotet?
Re: 18211 B 18B
18211
...
Totalhaveri 480218 vid Drevsjön, Drevsjö kapell, Engerdal, NO Särna (norska sidan av gränsen).
Under navigeringsflygning mötte ff dåligt väder med siktförsämring och steg över disskiktet.
Signalisten fick ingen pejlkontakt med F 4 för lägesbestämning.
Pga bränslebrist och desorientering förbereddes nödlandning på Vurrusjöns is.
Huvar kastades, höjd och fart minskades och landningsklaff ut.
På 50 m höjd såg ff hål i isen och beordrade fallskärmsutsprång. Signalisten (fu K Pettersson) lämnade fpl
genom instigningsluckan, landade i en grantopp, hoppade ner i snön och omhändertogs efter 200 m i 75 cm snö av 2 norrmän.
Ff frigjorde sig från stolen och stående på golvet höll ff fpl i planflykt med gyrohorisonten.
Med ryggen mot flygriktningen kastade sig ff bakåt-nedåt, genom instigningsluckan, med armarna och huvudet först.
Ff (fu R Carlsson) slog ned i kanten av en myr och efter pulsande i snön i 1 tim 45 min (och 800 m förflyttning...)
omhändertogs han av en timmerhuggare och norsk tulltjänsteman. (FR)
Upprepar frågan;;Fråga: hämtade Sverige hem skrotet?
...
Totalhaveri 480218 vid Drevsjön, Drevsjö kapell, Engerdal, NO Särna (norska sidan av gränsen).
Under navigeringsflygning mötte ff dåligt väder med siktförsämring och steg över disskiktet.
Signalisten fick ingen pejlkontakt med F 4 för lägesbestämning.
Pga bränslebrist och desorientering förbereddes nödlandning på Vurrusjöns is.
Huvar kastades, höjd och fart minskades och landningsklaff ut.
På 50 m höjd såg ff hål i isen och beordrade fallskärmsutsprång. Signalisten (fu K Pettersson) lämnade fpl
genom instigningsluckan, landade i en grantopp, hoppade ner i snön och omhändertogs efter 200 m i 75 cm snö av 2 norrmän.
Ff frigjorde sig från stolen och stående på golvet höll ff fpl i planflykt med gyrohorisonten.
Med ryggen mot flygriktningen kastade sig ff bakåt-nedåt, genom instigningsluckan, med armarna och huvudet först.
Ff (fu R Carlsson) slog ned i kanten av en myr och efter pulsande i snön i 1 tim 45 min (och 800 m förflyttning...)
omhändertogs han av en timmerhuggare och norsk tulltjänsteman. (FR)
Upprepar frågan;;Fråga: hämtade Sverige hem skrotet?