18211 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18211 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18211
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-05-16
Godkänt 1946-04-25

Nödlandning 1947-07-17.
Motorer: DB605 nr V 2337, H 2335
Besättningen ff korpral Lennart Kollberg, (GFSU:1), fsig korpral Kaj Lilja (GFSU:fsig) oskadad
Skadornas omfattning:
Orsak till haveri: Nödlandning. Landning på grund av motorstörning å höger motor.

Totalhaveri 1948-02-18 vid Drevsjön, Drevsjö kapell, Engerdal, nordost Särna, (norska sidan av gränsen).
Märkning 14-röd D
Besättningen ff furir R Carlsson. fsig furir K Pettersson oskadad

Kasserat 1949-04-28. Gångtid 222.05 tim. Antal flygningar 237 st. Med motorer typ DB 605 nr 2337, 2335
Bengt Ekbladh

Re: 18211 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Kolla även..
http://www.broderfolk.com/?p=981

18 februar 1948
B18B 18211 F14-röd D.....förmodad bränslebrist
Carlsson och Pettersson hoppar, nedslag vid Vurrusjøen öster om Drevsjø, Norge
Motorer var nr. 2337 och 2335.
Då det blev ett Thav anges kostnaden till 718707:-

Fråga: hämtade Sverige hem skrotet?
Bengt Ekbladh

Re: 18211 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18211
...
Totalhaveri 480218 vid Drevsjön, Drevsjö kapell, Engerdal, NO Särna (norska sidan av gränsen).
Under navigeringsflygning mötte ff dåligt väder med siktförsämring och steg över disskiktet.
Signalisten fick ingen pejlkontakt med F 4 för lägesbestämning.
Pga bränslebrist och desorientering förbereddes nödlandning på Vurrusjöns is.
Huvar kastades, höjd och fart minskades och landningsklaff ut.
På 50 m höjd såg ff hål i isen och beordrade fallskärmsutsprång. Signalisten (fu K Pettersson) lämnade fpl
genom instigningsluckan, landade i en grantopp, hoppade ner i snön och omhändertogs efter 200 m i 75 cm snö av 2 norrmän.
Ff frigjorde sig från stolen och stående på golvet höll ff fpl i planflykt med gyrohorisonten.
Med ryggen mot flygriktningen kastade sig ff bakåt-nedåt, genom instigningsluckan, med armarna och huvudet först.
Ff (fu R Carlsson) slog ned i kanten av en myr och efter pulsande i snön i 1 tim 45 min (och 800 m förflyttning...)
omhändertogs han av en timmerhuggare och norsk tulltjänsteman. (FR)

Upprepar frågan;;Fråga: hämtade Sverige hem skrotet?
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"