18221 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18221 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18221
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-09-27
Godkänt 1946-10-07

Haveri 1947-02-21
Motorer: DB605 nr V 00286, H 2052
Besättningen ff löjtnant Sjöholm (FFSU), fsig furir Aspekvist (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Kylvätskekylare, brandskott och kylarkåpa skadade.
Beräknad kostnad 5.000:- kr
Orsak till haveri: Höger landställsben veks framåt vid landningen på grund av materielfel.

Till F 1 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1947-05-16.
Klar 1947-07-31 (?)

Haveri 1947-08-12
Motorer: DB605 nr V 2147, H 2012
Besättningen ff Korpral Nebel (GFSU), fsig furir Garmager (FFSU), resff sergeant Genneby (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fena skadad
Orsak till haveri: Fpl kolliderade vid utkörningen till start med ett markörskydd.
Beräknad kostnad 350:- kr

Överlämnat till F 17 1948-05-11 om lån jämlikt FoB 53/1948. Gångtid total 136.20 tim. Motorer typ DB605 nr (V) 2147. Gångtid total 121.25 tim,
nr (H) 2012. Gångtid total 136.30 tim.
Överlämnat till F 7 1948-07-22. Gångtid total 183.15 tim. Motorer typ DB 605 nr (V) 2147. Gångtid total 168.20 tim,
nr (H) 2012. Gångtid total 183.15 tim.

Haveritillbud 1949-05-31 vid F 17. Märkning 7-blå E
Besättningen edk furir Granlund (GFSU:2), ldk löjtnant Morholm (FFSU) oskadad
Före landning har fpl:s landställ ej kunnat fällas ut tillfredsställande. Ff har landat på F 17 flygfält med landställsben utfällt, varvid vissa skador uppstått å fpl.

Till F 17 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-05-31.
Klar ?
Till CVA 1949-10-14 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-12-07
Överlämnat till F 17 1950-05-28 (?) som lån
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-19.
Modifiering klar 1951-04-04.
Klart för leverans 1951-04-05.
Fpl hämtat 1951-04-06.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till F 17 verkstad 1952-03-26 för 400-tim tillsyn.
Klar 1952-05-06

Haveri 1953-10-21 vid F 17, Kallinge. Påkört på marken av fpl T 18B nr 18305. Märkning 17-grön H
Motorer: DB605 nr V 2023, H 3107
Materielskadornas omfattning
Nos totalt söndersargad. Plåtar vid 13,2 mm akan deformerade.
Höger yttervinge kraftigt deformerad. Höger mottvinge kraftigt sargad intill frambalken vid oljekylaren. Höger motor skadad. Motorinfästning till vingbalken skadad. Höger propeller kraftigt deformerad.
Beräknade kostnader för iståndsättande: fpl 32.000:- kr, motorer och propellrar 3.000:- kr. Summa 43.000:- kr
Fpl Dk-utrustat.

Ur protokoll:
Kort sammanfattning över händelseförloppet,
Efter uppkörning skulle fpl blå U vändas 180° till godkänd riktning för laddning av akan. Fpl nos var vänd mot hangarplattan där andra fpl var parkerade på ett avstånd av 50 m från blå U. 1. mek skulle vända fpl för motor, men lyckades ej få runt fpl å grund av att sporrlåsningen av inkopplad, utan detta närmade sig ett annat fpl på hangarplattan. Mek blev nervös och gav fullgas på ena motorn för att svänga undan men kursen ändrades endast obetydligt och fpl körde med hög fart in i ett annat fpl.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
1. mek har genom felaktig och oskicklig körning på marken orsakat haveriet. han har försökt att svänga fpl med spaken i helt eller delvis bakåtfört läge varvid sporren låsts och endast smärre kursavvikelser varit möjliga. Farten var från början låg men ökades under svängningsförsöken. Då fpl närmade sig det framförvarande fpl blev 1. mek nervös och försökte med en desperat manöver klara sin situation.
Genom brist på övning hade tidigare rutin i körning på marken förlorats.
1. mek skulle med kännedom om sin bristande rutin ej åtagit sig körning på marken utan förnyad övning i DK. Å andra sidan var den avsedda manövern synnerligen enkel från början.
Brott mot föreskrifter föreligger ej.
Körtillstånd på fpl för markpersonal bör vara tidsbegränsad och förnyas efter t ex årlig kontroll.
Endast ett fåtal härför lämpade fplmek bör i fredstid tilldelas körtillstånd.

Kallinge den 21/10 1953
F Lönnberg
Ordförande
/Gunnar Björk
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens utlåtande.
Om kollisionen icke inträffat med fpl 18221, hade O;s fpl sannolikt med hög fart fortsatt in i hangaren med eventuellt ännu större skador som följd.
Målet hänskjutes till åklagaren

Kallinge den 6/11 1953
Sten Nyström
Fljch
/F Lönnberg

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan bör vidkännas kostnaderna.
Fpl B 18B 18221 föreslås till kassation jml CF 17 kassationsförslag nr A 570/53

Kallinge den 6/11 1953
Sten Nyström
Fljch

Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 580 tim, antal flygningar 943 st.
Bengt Ekbladh

Re: 18221 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18221
...
Kasserades efter haveri 531021 vid F 17, Kallinge. Efter uppkörning skulle fpl 18305 vändas 180° till
godkänd riktning för laddning av akan. 1.mek skulle vända fpl 18305 för motor, men lyckades ej
få runt 18305 pga att sporrlåsningen var inkopplad, utan 18305 närmade sig ett annat fpl.
Mek blev nervös och gav fullgas på ena motorn för att svänga undan men kursen ändrades endast obetydligt
och fpl 18305 körde med hög fart in i fpl 18221. Fpl 18221 föreslogs till kassation. (SFF)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"