18320 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18320 T 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18320
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1948-05-28
Godkänt 1948-06-08
Till CVV för införande av raketinstallation m.m. Påbörjad 1949-08-23. Klar 1949-09-06
Klar för leverans 1949-09-06. Levererat 1949-09-08

Haveri 1950-06-16 vid F 17

Verkstad; reparation. Påbörjad 1950-06-16
Kassationsförslag 1952-04-03. Gångtid total 122 tim, efter LF 122 tim, antal flygningar 127 st.
Anmärkningar:
Framkroppen översänd till CVV för reparation, vilken kan påbörjas tidigast i december 1952. Från fpl har delar lånats i stor utsträckning (för utbytesbuffert 400 tim tillsyn).
Med hänsyn till den långa leveranstiden på framkroppen, lång arbetstid för montering av framkroppen med fpl samt anskaffningssvårigheter och långa leveranstider på delar till fpl föreslås detsamma kasseras trots den låga återställningskostnaden.
Kasserat 1952-05-17
Bengt Ekbladh

Re: 18320 T 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18320 T 18B
...
Haveri 500616. Ground-loop vid F 17. Vid normal landning/sättning erhölls 2-3 mindre studsar när sporrhjulet tog mark och under sista delen av utrullningen fick fpl tendens till högersväng varför ff ansatte vänster broms som dock tog dåligt. När girrörelsen syntes vara hävd släppte ff bromsen varvid fpl mycket kraftigt svängde åt höger och båda landställsbenen bröts av. Fpl sladdade 20 m, gjorde ett hopp på 9 m innan det stannade. Ff (öv, AFT) och fsig (fj) oskadade. Framkroppen översänd till CVV för reparation, vilken kan påbörjas tidigast i december 1952. Från fpl har delar lånats i stor utsträckning (för utbytesbuffert 400 tim tillsyn). Med hänsyn till den långa leveranstiden på framkroppen, lång arbetstid för montering av framkroppen med fpl samt anskaffningssvårigheter och långa leveranstider på delar till fpl föreslås detsamma kasseras trots den låga återställningskostnaden. (FR, SFF)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"