18327 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18327 T 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18327
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1948-05-20
Godkänt 1948-06-01
Till CVA 1950-05-03 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m. Klar 1950-09-15
Till CVV; 400 tillsyn. Påbörjad 1953-04-27 (?), klar 1953-06-15 (?)

Haveri 1954-10-11 vid F 17
Motorer typ DB 605 nr V 2521, nr H 2766
Besättningen ff fältflygare 2. graden Lindborg (AFT), fsig furir Hedbald (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning
Vänster och höger motorgondol deformerade.
Vänster och höger landställsluckor deformerade.
Vänster och höger propeller, bladen deformerade.
Vänster och höger motor, intryckta vätskekylare.
Framkropp deformerad vid sta 2080.
Bakkropp skadad vid sta 6820.
Bakkropp veckbildning mellan sta 8710-9110.
Främre och bakre torpedluckor deformerade.
Stjärtkon sargad.
Kolvstängerna till manövercylindrar landställ brustna.
Beräknade kostnader för iståndsättande 35.000:- kr

Ur utredningsraport:
Kort sammanfattning över händelseförloppet
Efter landning på F 17, då farten gått ned till c:a 60 km/tim och fpl ännu befann sig på den permanenta landningsbanan, gick sporre och huvudlandställ in.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Landstället har vid landningen varit helt utfällt och låst. Om så ej varit fallet, skulle stället fällts in vid själva ”sättningen”, d v s på den plats fpl först fick kontakt med landningsbanan. Under utrullningen synes ff oavsiktligt påbörjat en infällning av landstället i stället för av vingklaffarna samt därefter åter fört reglaget till låge ”Ut”.

Kallinge den 16/7 1954
Gunnar Rissler
Ordförande
/F Lönnberg
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ff har sannolikt fällt in landstället i stället för klaffarna samt åter ställt landställsreglaget på ”Ut”, då han märkte att fpl sjönk ner på banan. Lindborg uppgifter förefaller icke helt trovärdiga.
Målet hänskjutes till åklagaren.

Kallinge den 9/11 1954
Sten Rydström
Fljch /Gunnar Rissler

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan föreslås vidkännas kostnaderna.
Fpl 18B nr 18327 föreslås till kassation.

Kallinge den 9/11 1954
Sten Rydström
Fljch
/Per Jurander
Fljing

Kasserat 1954-11-27. Gångtid total 580 tim. antal flygningar 559 st. Motorer typ DB 605 nr 2521, gångtid total 372 tim, efter SM 189 tim, nr 2766, gångtid total 330 tim, efter SM 177 tim.
Bengt Ekbladh

Re: 18327 T 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18327 T 18B
….
Haveri vid buklandning 541011 vid F 17. Efter landning på F 17, då farten gått ned till 60 km/tim och fpl ännu befann sig på den permanenta landningsbanan, gick sporre och huvudlandställ in. Besättningen, ff (2.ffl Lindborg, AFT) och fsig (fu Hedbald, FFSU), oskadad. Landstället har vid landningen varit helt utfällt och låst. Under utrullningen synes ff oavsiktligt påbörjat en infällning av landstället i stället för av vingklaffarna samt därefter åter fört reglaget till läge "Ut". Rep-kostnad: 35.000 kr. Fpl föreslås till kassation. (SFF)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"