Svenska flygförare i Finland 1918

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Simon_HBG

Svenska flygförare i Finland 1918

Inlägg av Simon_HBG »

Jag sitter och korrekturläser en kommande bok om Finlands inbördeskrig 1918 och har hittat några uppgifter om svenska flygare som bör kompletteras. Kanske är det någon här på forumet som känner till något om nedanstående personer:

Tage Bäckström (aviatördiplom nr 99, 1917): När föddes/avled han?
Axel Franklin Carlsson: När föddes/avled han?
Gösta Davidson Carlsson (född 1891, aviatördiplom nr 68, 1916): När avled han?
Bror Axel Lundkvist (aviatördiplom nr 34, 1915): När föddes/avled han?
Robert Fredrik Henning Smith (född 1896): När avled han?
Bengt Unander-Scharin (född 1898, aviatördiplom nr 86, 1917): När avled han?

Bland ovanstående finns alltså både civila och militära flygförare från Sverige. Har letat upp information om många andra, men just dessa har jag fastnat på.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Gösta Carlson

Inlägg av Lars Sundin »

Gösta Carlson (ett s enligt mina källor, bl a Flyghistorisk Revy 26) var ett stort flygarlöfte på Malmen, "den förste jaktflygaren". Byggmästarson från Dalarna vill jag minnas.

Född 1891-05-28, omkom 1919-04-12

Arméofficer 1911, löjtnant i reserven 1915, flygutbildad Södertelge Verkstäder, omkom tillsammans med Folke Söderlindh vid spin-olycka med triplanet.

Möjligen kan jag finna fler data, kanske i AHR:s bok "In memoriam"

Lars S
Simon_HBG

Inlägg av Simon_HBG »

Tack Lars!

Som vanligt är forumets experter hjälpsamma och snabba. När jag med denna information letar upp "in memoriam" i den gamla "att flyga är att leva" hittar jag också "G. Carlson" 1919. Hade dock inte kunnat koppla denna "G. Carlson" till Gösta D:son Carlson utan hjälp. Hans stavning har jag sett med både ett och två s, har varierat lite beroende på källa.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>>finna fler data, kanske i AHR:s bok "In memoriam">>

jo visst:
Lt I 13 reserv , Gösta D:son Carlson (FFSU,fll (fll=flyglärare)

Idk ( lärare i dubbelkommando) , spinn från 200m höjd, felmanöver.
1919-04-12 vid Malmen
Triplanet nr. 831
Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin

Tage Bäckström

Inlägg av Lars Sundin »

Jag fann att Tage Bäckström var född 12 januari 1893. Han utbildades vid Thulins flygskola liksom f ö Unander-Scharin.

(De verkar ha varit ungefär samtidiga på skolan med Claes Sparre, som ju också har finländsk anknytning och medverkade i "Frihetskriget" eller vilken den "bästa" benämningen är (fast var det inte två Sparre med?), greve J D Hamilton samt James Dickson. Långt senare riksdagsman med en snok i fickan i en riksdagsdebatt gång. Men det hör ju inte hit...)

Detta enligt den lista över dem som i Thulins flygskola tagit "internationellt flygcertifikat" i Flyghistorisk Revy om "Flygpionjärerna i Landskrona och Ljungbyhed".

Lars S
Simon_HBG

Inlägg av Simon_HBG »

Tack igen Lars och Bengt,

Med hjälp av Bäckström's födelsedatum får jag fram att han avled den 14 juli 1965 i Kvillinge. Så därmed är ytterliggare ett frågetecken borta.
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Hej
I Finland torde funnits 16 flygare 2 observatöre samt 11 mekaniker 1918.
Hittade Allan Hygerth, Per Svanbäck Nils Kindberg, Gösta Carlsson Holmström C.E.Bergström, Karl Westman,C Sparre, Gyllenberg, Landergren samt J.H. Broman.
Antaligen hörde alla till Finlands vänner, en förening i Stockholm.
Detta så här "bokletat" inga närmare uppgifter för tilfället.
Mvh.aw
ägare till en Ranger 440
Simon_HBG

Inlägg av Simon_HBG »

Hej Arne,

Antalet flygförare, spanare och mekaniker varierar lite beroende på hur man kategoriserar de olika personerna. Vissa var från början enbart spanare för att senare bli förare, vissa mekaniker blev spanare, o.s.v. Så som jag kategoriserar personerna får jag fram 17 flygförare, 5 flygspanare och 7 flygmekaniker.

Jag har relativt bra koll på dessa personerna och har bland annat gått igenom arkiven på Krigsarkivet och Nils Kindbergs arkiv på flygvapenmuseum. Dock är det vissa biografiska uppgifter som jag försöker komplettera, i första hand på: Axel Franklin Carlsson, Bror Axel Lundkvist, Robert Fredrik Henning Smith och Bengt Unander-Scharin.

mvh, Simon
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Hej
Plockade mina uppgifter från boken Finnish Air Force skriven av Keskinen-Partonen-Stenman.
Du har säkert rätt.
ägare till en Ranger 440
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Om "Svenskt flyg i Finlands frihetskrig" kan läsas i tre nummer av Flyghistoriskt månadsblad från 1978, nämligen nummer 3, 4 och 10. Nils Söderberg står som författare vad jag kan se. Framställningen är mycket detaljerad och källorna är flera.

Jag har ögnat igenom artiklarna men inga av de efterfrågade biografiska uppgifterna verkar att finnas. Dock förekommer några av de nämnda personerna på bild och i text, och många namn är nämnda. Jag ser en Lundqvist med initialerna O K A, född 1885 och tydligen mekaniker vid marinflyget, och en mekaniker Axel Karlsson f. 1884, mekaniker från Södertelge Verkstäder.

Lars S
Simon_HBG

Inlägg av Simon_HBG »

Tack igen,

Saknar tyvärr dessa nummer av Flyghistoriskt månadsblad, vet någon om de fortfarande går att få tag på? Även om det som skrevs i dem troligen baserar sig på källor jag redan har, så hade det varit intressant läsning. Samma sak är det med ett antal av de äldre nummerna av Flyghistorisk Revy.

Flygmekanikern Lundqvist (1885-1963) känner jag väl till, men Axel Karlsson är enligt mina källor född 1894 så funderar på om det kanske är ett tryckfel.

mvh, Simon
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Simon!

Det var jag som skrivit av Karlssons födelseår fel. Det står 1894 i artikeln.

Söderbergs källor framgår av den nästan 30-sidiga artikelseriens förstasida, som jag fotograferat av: http://larssundin.ownit.nu/FM_3_1978_s2 ... d_1918.jpg
Lars S
Simon_HBG

Inlägg av Simon_HBG »

Tack än en gång Lars,

Ser att Söderberg använder Bemers bok samt Kindbergs och Wahlströms material som källa. Bremers bok och större delen av Kindbergs papper har jag liggande här, men ska ändå försöka få tag på det Söderberg skrivit.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"