34098
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n: B277
Tillverkningsår: 1957
1957-04-12 Till F8 kod F8-röd N
1957-04-29 Godkänd
1960-05-03 Överförd till F18, kod F18-röd N
1961-02-19 kod F18-gul B
1961-03-10 Haveri vid Östuna.
Kollision med J32B 32551.Ff fältflygare 1:a graden J.O.Bergman hoppade.
1961-04-20 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 518
34098, J 34
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 34098, J 34
34098, J 34
…
1961-03-10 Haveri vid Östuna, Lilltjärnan, 20 km NO Arlanda Kollision med J32B 32551
…
Haveriet inträffade under en flerdagarsövning vid luftstrid i mörker. En rote J 32B från F 1 i högsta beredskap fick order att starta mot en 34-grupp från F 18. När roten anföll, kolliderade ff (1.ffl J-O B) (FFSU) i fpl nr 34098 med fpl nr 32551 på 1.500 m höjd. Båda fpl blev manöverodugliga och samtliga tre ombordvarande sköt ut sig på 1.000 m höjd och undkom med vissa skador. Pass i 32551 (redaktör från Sveriges Radio, 108 kg) fick aldrig order av ff att skjuta ut sig utan har aktiverat katapultstolen först sedan han sett ff lämna fpl. Till följd av sin kroppslängd kunde han heller inte placera fötterna i stolens fotstöd, vilket medförde, att han ådrog sig vissa skador.
Haveriorsak: Anfallssidan har ansett, att företaget var avslutat när 34-gruppen passerat ut över övningsområdets gräns. Förarna i 32-roten har inte uppfattat, att 34-gruppen nu flög med tända lanternor som tecken på att gruppen avslutat övningen. Rotech i 32-roten har uppfattat informationen att civil verksamhet inte pågick inom Stockholms terminalområde, som ett tillstånd att underskrida angivna lägsta flyghöjd (4.000 m). Svea radar har iakttagit tre radarekon, som personalen hänfört till de tre fpl i 34-gruppen, utan att reagera på att dessa ekon knappast kunde hänföras till ett och samma förband. Ff i 34098 har sannolikt påbörjat sin av Svea radar beordrade sväng samtidigt som ff i 32551 släppt ögonkontakt (för att slå på helljus på lanternorna och kontrollera övriga fpl läge) och därvid försent fått syn på fpl 34098.
Ff i fpl J 32B dömdes av Högsta domstolen (HD) till 20 dagars disciplinbot för allmänfarlig vårdslöshet, när han utan tillstånd lämnat angivet övningsområde och därvid kolliderat med fpl J 34. Senare dömdes även en flygstabsofficer av HD till 30 dagsböter för att otillbörligt ha sökt påverka medlemmar i den kommission, som utredde omständigheterna kring kollisionen.
…
Mycket mer finns att läsa om detta haveri...pröva "Lars Ramsten" ...
eller http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 177#p11645
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 177#p36429
Berätta gärna mer.
…
1961-03-10 Haveri vid Östuna, Lilltjärnan, 20 km NO Arlanda Kollision med J32B 32551
…
Haveriet inträffade under en flerdagarsövning vid luftstrid i mörker. En rote J 32B från F 1 i högsta beredskap fick order att starta mot en 34-grupp från F 18. När roten anföll, kolliderade ff (1.ffl J-O B) (FFSU) i fpl nr 34098 med fpl nr 32551 på 1.500 m höjd. Båda fpl blev manöverodugliga och samtliga tre ombordvarande sköt ut sig på 1.000 m höjd och undkom med vissa skador. Pass i 32551 (redaktör från Sveriges Radio, 108 kg) fick aldrig order av ff att skjuta ut sig utan har aktiverat katapultstolen först sedan han sett ff lämna fpl. Till följd av sin kroppslängd kunde han heller inte placera fötterna i stolens fotstöd, vilket medförde, att han ådrog sig vissa skador.
Haveriorsak: Anfallssidan har ansett, att företaget var avslutat när 34-gruppen passerat ut över övningsområdets gräns. Förarna i 32-roten har inte uppfattat, att 34-gruppen nu flög med tända lanternor som tecken på att gruppen avslutat övningen. Rotech i 32-roten har uppfattat informationen att civil verksamhet inte pågick inom Stockholms terminalområde, som ett tillstånd att underskrida angivna lägsta flyghöjd (4.000 m). Svea radar har iakttagit tre radarekon, som personalen hänfört till de tre fpl i 34-gruppen, utan att reagera på att dessa ekon knappast kunde hänföras till ett och samma förband. Ff i 34098 har sannolikt påbörjat sin av Svea radar beordrade sväng samtidigt som ff i 32551 släppt ögonkontakt (för att slå på helljus på lanternorna och kontrollera övriga fpl läge) och därvid försent fått syn på fpl 34098.
Ff i fpl J 32B dömdes av Högsta domstolen (HD) till 20 dagars disciplinbot för allmänfarlig vårdslöshet, när han utan tillstånd lämnat angivet övningsområde och därvid kolliderat med fpl J 34. Senare dömdes även en flygstabsofficer av HD till 30 dagsböter för att otillbörligt ha sökt påverka medlemmar i den kommission, som utredde omständigheterna kring kollisionen.
…
Mycket mer finns att läsa om detta haveri...pröva "Lars Ramsten" ...
eller http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 177#p11645
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 177#p36429
Berätta gärna mer.