34057, J 34

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

34057, J 34

Inlägg av Bengt Ekbladh »

34057
Hawker Hunter F Mk 50
Cn B236 built in 1956 vid Blackpool Squires Gate Factory i Dunsford.
Godkänd 1956-10-30
1956-10-25 Lev F8-rE
1960-10-01 F18-gL
1962-12-11 F10-bH

Totalhaveri 1963-04-17 ssv Oskarström …....(617 tim)

Tidning säger:
Fä Lars.H.Boqvist övade enskild luftstrid mot en J 29, men J 34:an överstregras och kom i spinn:
Boqvist hoppar och hamnade oskadd i ett skogsområde (ryggskada! ) samt hämtas av en hkp .
Planet slår ner i skogen 3 km v. Oskarström

Hawker Hunter i Sverige/ Widfeldt o Hall sid 123 säger: (i korthet):
Vid undanmanöver kom J 34 i spinn och Boqvist skjuter ut sig genom den stängda huven.
1.a utskjutningen med den modifierade katapultstolen med förstärkt solsits.
Samt 1:a Thav med J 34 vid F10
Bengt Ekbladh

Re: 34057, J 34

Inlägg av Bengt Ekbladh »

34057, J 34


Totalhaveri 1963-04-17 ssv Oskarström
Ff (från F 9) tjänstgjorde som instruktör och startade i rote med en J 29F som rotetvåa. Jaktstrid påbörjades på 10.000 m höjd i trakten av Oskarström och efter ett par minuter förlorade ff (fpl 34057) ögonkontakt med motståndaren och försökte på nytt få syn på fpl J 29F genom att göra en undanmanöver med låg fart på 6.000 m höjd. Under denna manöver och kort efter gaspådrag från 7.800 rpm gick fpl efter en kvickrollsliknande rörelse in i högerspinn, som av ff uppfattades som rättvänd. Han ansatte urgångsroder, men när fpl inte gick ur, neutralställde han rodren och upprepade urgångsroder. På 2.500 m höjd (molnöversida) sköt ff (fk LH B) (FFSU) ut sig genom den stängda huven och fick en ryggskada.
Haveriorsak: Anledningen till att ff hamnat i spinn, har inte kunnat fastställas. Det kan misstänkas att spinnrörelsen egentligen var en ryggspinn och att urgångsroder vid rättvänd spinn ev varit ansatta under för kort tid. Spinnen kan ha berott på att ff gjort en för kraftigt uttagen manöver under undanmanövrer med låg fart. Orsak till att ff inte lyckats häva spinnen, kan ha varit
a) om spinnen var rättvänd: att ansatta urgångsroder inte bibehållits tillräckligt länge
b) om det var ryggspinn: att ff givit felaktiga urgångsroder (som för rättvänd spinn).
Skriv svar

Återgå till "J 34 Hawker Hunter"