204, Sk 4 / Sk 4A

Antal i Flygvapnet: 8 st
reg nr 201 - 208.
Tillverkad av Heinkel resp Svenska Aero
3 olika motortyper;
Mercedesmotor på 180 hk, Sk 4
Junkers Jumo L5-motor: Sk 4A
AS Puma-motor på 240 hk: Sk 4B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

204, Sk 4 / Sk 4A

Inlägg av Lars Larsson »

204
Sk 4 / Sk 4A
Typ: Heinkel HD 24
Tillverkad av Svenska Aero AB, Lidingö
c/n: 37
Tillverkningsår: 1927

1927 Till F2 Kod 204, 2504
1927-07-02 Godkänd
1934-01-25 Haveri vid CFV, Västerås.
Gick ej ur spinn.
Ff flygingenjör Claes E. Sparre skadades. Han hoppade, men fastnade i vingstöttorna och följde med planet till marken.
1934-05-04 Kasserad pga totalhaveri.

Gångtid: 643,40
Bengt Ekbladh

Re: 204, Sk 4 / Sk 4A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

204, Sk 4 / Sk 4A

I januari 1934 hade fpl 204 genomgått stor översyn vid CFV och efter den därpå följande provflygningen förmärkte provflygaren, flygingenjören och greven Claes E Sparre, en viss tendens till flatspin vid utförande av spinmanöver. Vid ännu en följande provflygning lades flygplanet ¡ vänsterspin på ca 2.300 meters höjd. Redan efter ett varvs rotation övergick spinnen till flatspin som föraren inte lyckades häva. På 1.200 meters höjd försökte föraren verkställa fallskärmsuthopp men lyckades först på 800 m ta sig ur sittbrunnen. Pga centrifugalkraften slungades han ut mot stöttorna mellan vänster över- och undervinge, där han fastnade, och följde med flygplanet ner till anslaget mot marken. Mirakulöst nog klarade sig föraren undan med lindriga skador medan flygplanet totalhavererade!

Haveriet inträffade ca 2 km SV Hässlö.
Efter detta haveri förbjöds alla spinmanövrar med SK 4!
Skriv svar

Återgå till "Sk 4, Heinkel HD 24"