Finsk Messerschmitt saknad!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Finsk Messerschmitt saknad!

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!
En Finsk Messerschmitt försvann 1950-01-24 ,”vid sk. molnflygning”
Sökningar gav inga resultat.
Inte förrän i mitten av aug. 1950 hittas det. (18/8 nämns det i ”min” tidning)

Starten skedde från Lounetjärvi och återfanns ca. 5 km. därifrån, i tät granskog.
Piloten Seppäläinen var kvar i kabinen.

Söker uppgifter om vilken individ det var samt var Lounetjärvi ligger i Finland.
Finland hade väl kvar BF109G några år till ?
Av ursprungliga ca 160 plan , hur många var kvar då (1950) o hur såg organisationen ut , beträffande BF109:orna?

Bengt
Användarens profilbild
Tony Damberg
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön
Kontakt:

Inlägg av Tony Damberg »

Lounetjärvi ligger enligt google maps i "närheten" av Tikkakoski och Jyväskylä (mellersta Finland)

med vänliga hälsningar
/ Tony Damberg
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Inlägg av arne wallen »

Hej
Googla med ortnamnet Luonetjärvi så hittar du stället, Tikkakoski är faktiskt rätt ställe.
Känner inte till om L kanske hör till T eller kanske altsammans till Jyväskylä.
Jukka Nisula torde ha en bok var händelsen beskrivs, försöker få tag på honom.
ägare till en Ranger 440
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag googlade litet och sidorna http://www.kolumbus.fi/kari.stenman/2003_theme_12.html och
http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=790 kan ju vara av intresse även om inga svar ges på Bengts ursprungliga frågor.

Lars S
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fint LS

Just PLeLv 41verkar ha opererat BF109G den tiden?
Undrar hur ”stark” då tro?

Skulle man , om man ville, hypotetiskt, kunnat straffa Wängström, 25/9- 1949?
(se inslag: S31 och Kola-halvön)

samt ,vilken Messerschmitt försvann 1950-01-24?

Bengt
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Lennart Berns »

Straffa Ingemar Wängström? Varför skulle man göra det, ens hypotetiskt? Jag förstår inte varthän du syftar. Han belönades med Vasamedaljen för sin insats att skaffa fram avgörande och synnerligen betydelsefulla underrättelser för vårt land.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ja just det , ingen på denna sida Finsk-Ryska gränsen.(utom ev. kommunister här o var)
Ville bara få fram att Sverige , Finland o Norge var Jäkl ”sammansvetsade”
Och kunde ”tolerera” eventuella ”övertramp” av grannen.(inklusive överflygningar)

Men jag skrev hypotetiskt
I detta inlägg försöker jag få fram vad Finnarna hade för flyg i norr på -50-talet
Samt vilken BF109G som havererade

Bengt
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

MT-401

Inlägg av Lars Larsson »

Hej!

Enligt Suomen Ilmavoimien Historia 6 av Keskinen,Stenman & Niska så var det MT-401.
Tillhörde vid haveritillfället PLeLv 41, pilot var E.Seppäläinen.
Loggad flygtid 272 timmar och 25 minuter. Vet inte om det är i Finland eller om det är den totala flygtiden ?

Mitt exemplar av boken är första upplagan från 1976, nyupplagorna kanske innehåller mera information ?

Mvh
/Lars L
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Toppen
Finns fler uppgifter om PLeLv 41 dåtid?
Bengt
Jukka Nisula
Inlägg: 78
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
Kontakt:

MT-401

Inlägg av Jukka Nisula »

Olyckan hände 24.1.1950 kl 13.43 i Laukaa socken, Vehniä by, cirka 5 km från Luonetjärvi flygfält.

Det var just MT-401 (Messerchmitt BF 109 G6) från Pommituslentolaivue 41, och sergeant Erkki Elis Seppäläinen i frågan. Han var då 22 år gammal. Ltn Ilkama (MT-471) och sgt Seppäläinen startade från Luonetjärvi flygfält (nyförtiden heter fältet Tikkakoski, nära Jyväskylä). Mening var att träna molnflyget. Molnhöjd var 200-250 m. Uppgift var att flyga nära fältet och göra raka stigningar genom molnen och raka dykningar tillbaka genom molnen. Ltn Ilkamas order åt Seppäläinen före flyget var, att han skall hålla hela tiden siktet till Ilkamas plan och flyga så nära som möjligt "på vingen". Han sade också, att Seppäläinen måste sätta på gyrohorisont mätare (konsthorisont), och lära sig att använda detta. Olyckan hände cirka 5 min efter starten, snart efter Messerchmitterna hade flygit till molnen. Först följade Seppäläinen bra på Ilkamas ving 4 min 30 sek, men efter några svängningar och rak stig genom molnen, försvann han. Ltn Ilkama märkte, att Seppäläinen hade försvunnit och landade snart tillbaka till Luonetjärvi bas.

Ett stort operation att hitta vraket startade genast i marken nära flygfältet. Men man hittade inte Seppäläinen och hans MT-401. Man använde militärfolk som sökte i skogarna och flygplan som fotograferade från luften områden runt Luonetjärvi, men utan resultat. Sgt Seppäläinen och hans MT var totalt försvunnit. När planet hade varit saknad fyra månader, var det 11.5.1950 artikel i Helsingin Sanomat tidning. I artikeln krävdes, att man måste försöka hitta MT-vraket, och det gällde alla människor, som bor på sammanlagt 16 kommunens område omkring flygfält. Det här hjälpte, och i augusti, 14.8., hittades vraket. Två skogshuggare hittade Messerchmitt och Seppäläinen från tät granskog bara fem kilometer från fältet. Terrängen nära Luonetjärvi är mycket skogbärande och backighet är stort, därför var det så svårt att hitta planet.

Man märkte på olycksplats, att motorn och vingarna var rivas bort och totalt sönder, men stomme var i ganska bra skick. Planet hade brytat av cirka 50 st ganska tunna träd, när det hade störtat. Man märkte i kabinen, att magnetos omkopplare var på, samt gas och bränslekran öppet, men både konsthorisont och snurrakompass var blockerat (låsat).

Orsaken till olyckan var enligt inspektören, att när gyrohorisont (eller konsthorisont) var blockerat och inte fungerade därför rätt, hade sgt Seppäläinen tappat kontroll, och kunde inte flyga MT i molnen med bara hjälpen av höjdmätare och sväng- och lutningsmätare.

Översergeant Kukkonen, som hade varit med på många fotografiflygningar när de försökte hitta Seppäiläinens Messerchmitt, har senare berättat, att de troligen hade hittats vraket mycket tidigare, men just när de var på köfotogragiflyg över detta skogsområde, tog kameras film slut!

Jag har själv pratat på -90-talet med än veteransegelflygare som bodde här i Vasa, och hörde till samma klubb som jag. Han var med när de hämtade bort Seppäläinens död kropp från skoget. Han var värnpliktig i Luonetjärvi då, och sade att pilotens kropp var som mjuk säck, alla hans ben var bruten sönder... Hårt hade smäll varit.

Jukka
Senast redigerad av Jukka Nisula den 30 nov 2008, 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fint Jukka Tackar!
14.8., hittades vraket

>(18/8 nämns det i ”min” tidning)> lite fördröjning i förmedlingen.

Hur länge hängde Messerschmitten med egentligen?

Samt finns mer info om PLeLv 41?

Bengt
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Först, ett jättetack till Jukka Nisula för den intressanta utredningen rörande haveriet med MT-401.

Bengt Ekbladh skrev:
Hur länge hängde Messerschmitten med egentligen?
Till den 13 mars 1954. Den Gustav som det var frågan om var MT-507, pilot var major Erkki Heinilä. F ö är MT-507 numera är utställt i Tikkakoski.
Bengt Ekbladh skrev:
Samt finns mer info om PLeLv 41?
Till och börja med här http://en.wikipedia.org/wiki/No._41_Squ ... _Air_Force
Jukka Nisula
Inlägg: 78
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
Kontakt:

Inlägg av Jukka Nisula »

Bengt Ekbladh skrev:Fint Jukka Tackar!
14.8., hittades vraket

>(18/8 nämns det i ”min” tidning)> lite fördröjning i förmedlingen.

Hur länge hängde Messerschmitten med egentligen?

Bengt
Hej!

Här är lista av alla Messerchmitt BF 109 G6-versioner,
som var ännu kvar på 1950-talet i Finska Ilmavoimat.
Datum efter MT-beteckning betyder sista flyg av denna flygplan i Finland:

1950:
MT-401 24.1.1950
MT-494 3.7.1950
MT-495 26.7.1950
MT-462 4.9.1950
MT-505 6.9.1950
MT-459 14.9.1950
MT-508 18.9.1950
MT-464 29.9.1950
MT-471 28.11.1950
MT-433 8.12.1950

1951:
MT-500 3.1.1951
MT-479 11.5.1951
MT-427 22.5.1951
MT-463 27.7.1951
MT-512 7.8.1951
MT-460 27.9.1951
MT-453 19.10.1951
MT-509 30.11.1951
MT-430 10.12.1951

1952:
MT-504 15.5.1952
MT-487 28.5.1952
MT-491 14.6.1952
MT-511 23.8.1952
MT-435 22.9.1952

1953:
MT-489 30.1.1953
MT-484 23.2.1953
MT-449 15.3.1953
MT-403 19.3.1953
MT-402 28.4.1953
MT-490 5.5.1953
MT-457 9.6.1953
MT-436 19.6.1953
MT-438 31.7.1953
MT-506 26.11.1953
MT-503 1953?

1954:
MT-507 13.3.1954

källa: Hannu Valtonen: Messerchmitt BF 109 ja Saksan sotatalous. (1999)
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Toppen Jukka
Tackar
Fler än jag trodde
Bengt
Jukka Nisula
Inlägg: 78
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
Kontakt:

MT-401

Inlägg av Jukka Nisula »

På början av 1950-talet började gamla "Mersu"-krigsmaskinerna vara slutkörda och farliga att flyga. Tekniska problem var allmänna och reservdelarna började vara slut. Motorerna var svaga och slutkörda också. Därför tog man delar, alltså man kannibaliserade dem från andra MT-maskinerna varans flygtimmar var slut. Finland var fattig efter kriget, man var krigströtta och pengarna till försvaret hade inte mycket. Vi hade inte några andra jaktplan än gamla Messerchmitterna före inhemsk träningsplan Valmet Vihuri, som hade motorn från gamla Bristol Blenheim bombplan och några De Havilland Vampire jetplan. De var hårda och svåra tider för Ilmavoimat då.

Det hände mycket olyckor för Messerchmitterna just därför i början av 1950-talet. Jag har skrivit följande sista olyckor. De här sista dödsolyckorna påverkade mycket till beslut att sluta flygningar på "Mersu".

- MT-401, PLeLv41, 24.1.1950 Vehniä, sgt. Erkki Seppäläinen dog (se ovan)
- MT-443, PLeLv41, 7.8.1950 Kangasniemi, flygmästare Antti Pöysti hoppade med fallskärm. Motorn började brinna i luften.
- MT-459, PLeLv41, 14.10.1950 Iitti, sgt Aulis Rosenlöf hoppade med fallskärm. Motorn började överhetta och nästan stannade luften.
- MT-460, PLeLv41, 27.10.1951 Paltamo, fänrik Reino Kallio dog, akkumulators ström tog slut i landning, piloten kunde inte därför reglera mindre bladvinkel till propellern och MT landade med för stort hastighet och gick nosen över i slutet av banan.
- MT-491, PLeLv41, 14.6.1952, Vasa. Ltn Matti Wahe dog. Motorn överhettade i starten och började brinna, förlorade effekt och MT stallade nära fältet. Ltn Wahe väntade länge före starten på tomgång, när Aero Oy:s DC-3 kom till landning i Vasa flygfält. Motorns överhettning och rök i kabinen var troligen orsak till olyckan.
-MT-449, 1.Lennoston Hävittäjälentue, 15.3.1953, Korpilahti. Sgt Vilho Savikurki dog. MT störtade till isen, när han var i markskjutningövning. Han hade problem att få vaperna fungera i dyken, och försökte tre gånger dyka mot maltavla och skjuta. Just tredje gång hände olyckan, MT störtade mot isen. Man fick aldrig veta orsak till det.

Jukka
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Jag kan bara säga igen.
Toppen Jukka
Tackar

Bengt

Då jag har en del kopplingar till Vasa-nejden:
Har du några uppgifter när Vasa flygplats togs i bruk?
Var den brukbar under kriget?

Intressant uppgift::
>>Valmet Vihuri, som hade motorn från gamla Bristol Blenheim >>
Jukka Nisula
Inlägg: 78
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
Kontakt:

Inlägg av Jukka Nisula »

Bengt Ekbladh skrev: Då jag har en del kopplingar till Vasa-nejden:
Har du några uppgifter när Vasa flygplats togs i bruk?
Var den brukbar under kriget?
Arbetet påbörjades i mars 1935 och fältet var färdigt på hösten 1937. Passagerartrafiken mellan Helsingfors och Vasa inleddes med provflygning 3. maj 1938 med Aero Oy:s De Havilland Dragon Rapide OH-BLA "Salama". Flygplatsen invigdes med en stor luftfartsfest den 12.6.1938. På plats var till exempel flygmaskiner från Ilmavoimat, passagerarplanen Junkers 52 och Dragon Rapide från Aero Oy och segelflyg- och glidflygplanen från lokala flygklubb. Friherre Rolf von Bahr från Sverige med sin autogiro var sällsynt sensation och höjdpunkt i flyguppvisning. Regular passagerartrafik börjades på samma år mellan H-fors-Tammerfors-Vasa. Operator var Aero Oy med Ju 52 och DH Dragon Rapide planen. Alltså fältet firade sin 70-års dag i år. Grattis!

1938 var fältet gräsfält, cirka 40 hektarer och som triangelform, ungefär 600 m x 600 m x 600 m. Under krigstiden 1939-44 var fältet i militärbruk. Ilmavoimat använde Vasa som träningsfält (hjälpfält för Ilmasotakoulu , "luftkrigskola", som ligger i Kauhava) 1939-40. Samma år användes fältet för krigsbarnflygningar till Sverige, till exempel med Aero Oy:s Junkers 52 plan. Hundratals barnen fick ny hem i Sverige. Från 1941 var fältet under Tyskland kommando, och Luftwaffe änvände Vasa som mellanetapp och servicefält, när de flög krisgsmaterial, mat, och trupper och annat mellan Lappland och Södra Finland/Tyskland. Det hände dåtiderna några finska och tyska olyckor också på fältet. Tyskarna gjorde den första riktiga grusbanan till Vasa 1943, och det var 1200 meter lång (34-16).

Det är ganska "lång story" i helhet...nämligen Vasa flygfältets historia. Kanske jag skriver den till IMY:s Feeniks-tidning någon dag i framtiden, på finska tyvärr.

Jukka
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"