5075
Sk 15
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH. Böblingen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1664
Registrerat SE-AKB
Överlämnat till F 5 1942-04-02. Motor typ HM 504A-2 nr 412-1637. Till Flygreservskolan
Gångtid totalt fpl 297:55 tim, antal landningar 1171 st, motor 608:30 tim.
Registreringsnummer: 5075 enligt FF skr Mi 136:32 daterad 1942-04-13
Märkning 5-169
Haveri 1942-10-06 vid Eslöv. Märkning 5-169
Total gångtid: 472.45 tim
Motor typ HM nr 1637
Ff flygelev 33 G. Hjertstrand oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken
Skador flygplan: Framkantsfanér å vänster yttervinge uppskuret till balken.
Skador motor: Ingen
Beräknad reparationskostnad: 75:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador å fpl nr 169, orsakade av kollision vid körning på marken.
Flygelev 33 Hjertstrand anförde i huvudsak följande:
att han varit förare i fpl Sk 15 nr 169
att han efter enskild landning i grp vid inkörningen kört bakom ledarfpl i grp
att ledarfpl tvingades stanna för att undvika ett annat fpl på fältet
att han då även bromsat för att stanna, men att bromswire till höger broms gick av
att fpl då rullat in mot ledarfpl, varvid vänster vinge tog emot sidorodret på ledarfpl och framkantsfanéren skars upp av trimplåten.
Uppläst och vidkänt:
G. Hjertstrand
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Höger bromswire gick av, föraren kunde ej stoppa rullningen mot framförvarande fpl, som tvingats stanna.
Eslöv den 12/10 1942
Th. Stålhandske
Förhörsledare
Gunnar Westerholm
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har orsakats av brott på höger bromswire, beroende på konstruktionsfel. Anmälan har gjorts till FF den 26/11 1942, FKS skr 522/VI. Ingen kan göras ansvarig för skadan. Kronan vidkännes kostnaderna, Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 10/12 1942
Åge Lundström
CFKS
Haveri 1943-03-03 vid Eslöv. Märkning 5-169. Tillhörde FRS, FKS
Total gångtid: 497.55 tim
Motor typ HM nr 1637
Total gångtid: 808,30 tim
Besättningen fanjunkare Å. Olsson (ldk), flygelev 52 E.A. Lundquist oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning på grund av nedsvep samt kollision med järnrör.
Skador flygplan: Vänster vinge och vänster stabilisatorhalva kassabla. Höjd- och sidoroder samt fena skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 4.200:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid övning av ”motorstopp i starten” kolliderade fpl 169 med en stolpe nedslagen i marken, varvid vänster vinge och vänster stabilisatorhalva ramponerades. Skador å sido- och höjdroder samt fena.
Fanjunkare Olsson anförde i huvudsak följande:
att han den 3/3 e.m. vid övning av ”motorstopp efter starten” under instruktionen planerat över en ås med hög skog;
att han sedan åsen passerats märkte att fpl hastigt sjönk på grund av nedsvep;
att marken framför fpl (en vall) sluttade ganska kraftigt uppåt;
att han drog på fullgas men med tanke på att få högre fart ej omedelbart lade fpl i någon starkare stigning varför fpl på grund av motlutningen närmade sig marken;
att han hörde en smäll och märkte att vänster vinge bröts av;
att han drog av gasen och landade på vallen där denna lutade som kraftigast uppåt;
att han först efter landningen upptäckte ett rör, cirka 2 m högt, nedslaget i marken;
att rörets övre del hade träffat vingen.
Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
fanjunkare
Flygelev 52 Lundquist anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade fanjunkare Olssons uppgifter.
Uppläst och vidkänt:
E.A. Lundquist
flygelev
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Fpl har sjunkit igenom till låg höjd på grund av nedsvep. Därefter har fpl törnat emot ett järnrör.
Eslöv den 5/3 1943
Th. Stålhandske
Förhörsledare
G. Westerholm
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har orsakats genom kollision med föremål på marken. Med hänsyn till övningens karaktär har läraren icke brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas. Kronan vidkännes kostnaderna för reparationen. Krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 12/3 1943
Åge Lundström
CFKS
Totalhaveri 1943-04-21 vid Kastberga gård, nordost Eslöv. Märkning 5-169
Motor typ HM nr 1637
Ff flygelev C. G. Sune Andersson omkom
Orsak till haveri: Felmanöver under sväng i glidflykt
Beräknad reparationskostnad: 25.000:- kr
Kasserat 1943-10-01
5075/SE-AKB, Sk 15
74 + 21 st civila som inhyrdes i Flygvapnet
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 5075/SE-AKB, Sk 15
Inlägg av Bengt Ekbladh »
5075/SE-AKB, Sk 15
…
Om Totalhaveriet 1943-04-21 vid Kastberga gård, 1,5 km NO RFS fält, Eslöv
Under utförande av den femte bedömningslandningen 2x9O° har ff vid den andra 90°-svängen påbörjat en flatsväng åt vänster. Härvid har flygplanet från ca 200 m höjd vikt sig och gått i spin. Efter ca 1,5 spinvarv har doch ff lyckats häva spinnen, men höjden har då varit för låg, varför fpl slagit i marken med vänster vinge först och totalhavererat. Ff ådrog sig svåra skador och avled senare.
Orsaken till haveriet har återigen varit felmanöver under utförande av sväng i glidflykt, varvid fpl vikt sig och gått i spin. Spinrörelsen synes dock ha hävts, men p.g.a. för låg höjd har fpl tagit mark i brant vinkel.
…
Om Totalhaveriet 1943-04-21 vid Kastberga gård, 1,5 km NO RFS fält, Eslöv
Under utförande av den femte bedömningslandningen 2x9O° har ff vid den andra 90°-svängen påbörjat en flatsväng åt vänster. Härvid har flygplanet från ca 200 m höjd vikt sig och gått i spin. Efter ca 1,5 spinvarv har doch ff lyckats häva spinnen, men höjden har då varit för låg, varför fpl slagit i marken med vänster vinge först och totalhavererat. Ff ådrog sig svåra skador och avled senare.
Orsaken till haveriet har återigen varit felmanöver under utförande av sväng i glidflykt, varvid fpl vikt sig och gått i spin. Spinrörelsen synes dock ha hävts, men p.g.a. för låg höjd har fpl tagit mark i brant vinkel.
Återgå till "Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier