5075/SE-AKB, Sk 15

74 + 21 st civila som inhyrdes i Flygvapnet
5001-5074
5075-5088 (inhyrda civila)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

5075/SE-AKB, Sk 15

Inlägg av Leif Fredin »

5075
Sk 15
Typ: Klemm Kl 35B
Tillverkare: Klemm Leichtflugzeugbau GmbH. Böblingen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1664
Registrerat SE-AKB

Överlämnat till F 5 1942-04-02. Motor typ HM 504A-2 nr 412-1637. Till Flygreservskolan
Gångtid totalt fpl 297:55 tim, antal landningar 1171 st, motor 608:30 tim.
Registreringsnummer: 5075 enligt FF skr Mi 136:32 daterad 1942-04-13
Märkning 5-169

Haveri 1942-10-06 vid Eslöv. Märkning 5-169
Total gångtid: 472.45 tim
Motor typ HM nr 1637
Ff flygelev 33 G. Hjertstrand oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken
Skador flygplan: Framkantsfanér å vänster yttervinge uppskuret till balken.
Skador motor: Ingen
Beräknad reparationskostnad: 75:- kr

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador å fpl nr 169, orsakade av kollision vid körning på marken.

Flygelev 33 Hjertstrand anförde i huvudsak följande:
att han varit förare i fpl Sk 15 nr 169
att han efter enskild landning i grp vid inkörningen kört bakom ledarfpl i grp
att ledarfpl tvingades stanna för att undvika ett annat fpl på fältet
att han då även bromsat för att stanna, men att bromswire till höger broms gick av
att fpl då rullat in mot ledarfpl, varvid vänster vinge tog emot sidorodret på ledarfpl och framkantsfanéren skars upp av trimplåten.

Uppläst och vidkänt:
G. Hjertstrand

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Höger bromswire gick av, föraren kunde ej stoppa rullningen mot framförvarande fpl, som tvingats stanna.

Eslöv den 12/10 1942
Th. Stålhandske
Förhörsledare
Gunnar Westerholm
Protokollförare

Beslut:
Haveriet har orsakats av brott på höger bromswire, beroende på konstruktionsfel. Anmälan har gjorts till FF den 26/11 1942, FKS skr 522/VI. Ingen kan göras ansvarig för skadan. Kronan vidkännes kostnaderna, Utredning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 10/12 1942
Åge Lundström
CFKS

Haveri 1943-03-03 vid Eslöv. Märkning 5-169. Tillhörde FRS, FKS
Total gångtid: 497.55 tim
Motor typ HM nr 1637
Total gångtid: 808,30 tim
Besättningen fanjunkare Å. Olsson (ldk), flygelev 52 E.A. Lundquist oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning på grund av nedsvep samt kollision med järnrör.
Skador flygplan: Vänster vinge och vänster stabilisatorhalva kassabla. Höjd- och sidoroder samt fena skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 4.200:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid övning av ”motorstopp i starten” kolliderade fpl 169 med en stolpe nedslagen i marken, varvid vänster vinge och vänster stabilisatorhalva ramponerades. Skador å sido- och höjdroder samt fena.

Fanjunkare Olsson anförde i huvudsak följande:
att han den 3/3 e.m. vid övning av ”motorstopp efter starten” under instruktionen planerat över en ås med hög skog;
att han sedan åsen passerats märkte att fpl hastigt sjönk på grund av nedsvep;
att marken framför fpl (en vall) sluttade ganska kraftigt uppåt;
att han drog på fullgas men med tanke på att få högre fart ej omedelbart lade fpl i någon starkare stigning varför fpl på grund av motlutningen närmade sig marken;
att han hörde en smäll och märkte att vänster vinge bröts av;
att han drog av gasen och landade på vallen där denna lutade som kraftigast uppåt;
att han först efter landningen upptäckte ett rör, cirka 2 m högt, nedslaget i marken;
att rörets övre del hade träffat vingen.

Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
fanjunkare

Flygelev 52 Lundquist anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade fanjunkare Olssons uppgifter.

Uppläst och vidkänt:
E.A. Lundquist
flygelev

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Fpl har sjunkit igenom till låg höjd på grund av nedsvep. Därefter har fpl törnat emot ett järnrör.

Eslöv den 5/3 1943
Th. Stålhandske
Förhörsledare
G. Westerholm
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har orsakats genom kollision med föremål på marken. Med hänsyn till övningens karaktär har läraren icke brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas. Kronan vidkännes kostnaderna för reparationen. Krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 12/3 1943
Åge Lundström
CFKS

Totalhaveri 1943-04-21 vid Kastberga gård, nordost Eslöv. Märkning 5-169
Motor typ HM nr 1637
Ff flygelev C. G. Sune Andersson omkom
Orsak till haveri: Felmanöver under sväng i glidflykt
Beräknad reparationskostnad: 25.000:- kr

Kasserat 1943-10-01
Bengt Ekbladh

Re: 5075/SE-AKB, Sk 15

Inlägg av Bengt Ekbladh »

5075/SE-AKB, Sk 15

Om Totalhaveriet 1943-04-21 vid Kastberga gård, 1,5 km NO RFS fält, Eslöv
Under utförande av den femte bedömningslandningen 2x9O° har ff vid den andra 90°-svängen påbörjat en flatsväng åt vänster. Härvid har flygplanet från ca 200 m höjd vikt sig och gått i spin. Efter ca 1,5 spinvarv har doch ff lyckats häva spinnen, men höjden har då varit för låg, varför fpl slagit i marken med vänster vinge först och totalhavererat. Ff ådrog sig svåra skador och avled senare.
Orsaken till haveriet har återigen varit felmanöver under utförande av sväng i glidflykt, varvid fpl vikt sig och gått i spin. Spinrörelsen synes dock ha hävts, men p.g.a. för låg höjd har fpl tagit mark i brant vinkel.
Skriv svar

Återgå till "Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D"