Nödlandning och krissituationer

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Nödlandning och krissituationer

Inlägg av Christian S »

Man har läst och hört om nödlandningar och krissituationer som har uppstått i luften.

Nöden har ingen lag sägs det men jag har aldrig hört talas om i modern tid att något civilt luftfartyg har blivit tvunget att nödlanda på ett militärt flygfält. Får och kan man inte det? Är det första bästa civila flygplats som gäller?
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Göran Hansson
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Inlägg av Göran Hansson »

Hej Christian

Vi på SAS har en Amerikansk flygbas i Japan som alternativ till Narita,(kommer inte ihåg just nu vad den heter).
Dock måste vi ansöka om förnyat tillstånd hos DoD varje år.

Men mig vetligen så har vi aldrig behövt använda oss av denna.

Vidare så har vi Thule basen på Grönland som alternativ på Seattlerutten

För ett par år sen så kom en 707:a i nöd över alperna, den hadde tappat 2 !! motorer på en höger vinge och dom som för övrigt var Svenskar, i alla fall styrman. Dom landade på en Fransk militärbas, där dom flög 707. När dom kom in i mässen efter händelsen
enligt historien fick dom stående ovationer av Fransmännen.

Ha det gott

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Nödlandning och krissituationer

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Christian S skrev:Nöden har ingen lag sägs det men jag har aldrig hört talas om i modern tid att något civilt luftfartyg har blivit tvunget att nödlanda på ett militärt flygfält. Får och kan man inte det? Är det första bästa civila flygplats som gäller?
När börjar modern tid? Att en och annan PA-28 kommit ner på en och annan av flygvapnets krigsbaser har väl hänt...en och annan gång...till exempel ;-)
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Får instämma i Fredrics kommentar om när "modern tid" börjar, och så är ju frågan litet slamkrypig även i övrigt. Svenskt inrikesflyg på 50-talet och senare byggde till stor del på att Linjeflyg släpptes in på vissa flottiljfält, under visst militärt grymtande. Och det gick ju bra, även om vi har den svåra Ängelholmsolyckan 1964 då det stod klart att trafikflygare kunde vilseledas av de speciella anflygnings- och landningsljus FV använde.

Så har vi en fransk Constellation som damp ned på Barkarby, men det var av misstag. "Air Chance..." som man förresten sa om detta bolag, medan "Such A Bad Experience Never Again" var ett annat bolag.

Lars S, urspårad f d segelflygare, som en gång under en svår flygning övervägde om han måste landa på Kjula och då hade han annat i huvudet än frågan om vem som ägde fältet ;-)
Guy Abrahamsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Inlägg av Guy Abrahamsson »

Modern tid?
Detta hände 10/6 1958. En Curtiss (SE-CFD) tillhörande Transair var på väg från Malmö till Basel. På 9000 ft strax efter Frankfurt uppstod fel på elektriska systemet. Varken radio eller ljus fungerade.
En roterande flygfyr sågs och efter 2 varvs cirkling över flygplatsen tändes banbelysningen. Landningen företogs i en ostlig riktning.
Det visade sej vara ett amerikanskt militärt flygfält i närheten av Darmstadt.
Banan (07) vara i kortaste laget och det uppstod punktering i slutet av utrullningen på grund av kraftig inbromsning.
Uppifrån såg banan ganska normal ut. Banan var mycket smal och det gav ett synintryck att proportionerna var i likhet med Frankfurts, som nyligen hade passerats.
Hur kunde det då bli radiotyst och totalt mörker i flygplanet?
Startmotorns kontakter hade bränt samman, båda generatorerna havererade, batterierna överbelastades och en del av vattnet i elektrolyten kokade bort. Alltså ett fel med flera följdverkningar.
Landning Darmstadt kl 2230.
Bam
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Säg andra halvan av 1900-talet. Låt det stå för definitionen "modern tid" i denna tråd iaf. :)

Jag vet att det är ett luddigt begrepp. Trots att jag är en fullfjädrad landkrabba (än så länge ska väl tilläggas) så kan jag allt segla ut i det blå.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

En annan händelse är "the Gimli Glider". Även här är det litet slamkrypigt. Man nödlandar på ett fält som tidigare varit militärt och inte ens längre är ett flygfält.

Men det var en både mycket kritisk och "lätt genant" händelse där samtidigt gott "airmanship" utövades, så det kan vara skäl att nämna den. Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider.

Sedan kommer jag att tänka på en (kommande) notis i Kronologin:

1987, 5 juli: Ett av Linjeflygs Fokker F-28 Fellowship-plan landar av misstag i Emmaboda i stället för i Ronneby. Resenärerna får ta buss till Kallinge.

Möjligen var Emmaboda inte militärt. Men gediget fel var det likväl. Händelsen beskrivs i Michael Sanz bok om Linjeflyg.

Jag är medveten om att jag slirar iväg från din fråga men den är nog litet förenklat ställd. Nöden har ingen lag helt enkelt, det är den lag som gäller. Och statistiken bevisar att det går rätt bra rent flygtekniskt, det får man väl säga, speciellt "considering the alternative". Sedan finns ju problem som har med militär sekretess och bristande resurser att ta hand om en plötsligt uppdykande skara människor, som kan vara upprörda eller skadade, att göra.

(Kommer att tänka på en polsk Li-2 SP-LAU i inrikestrafik som 1949 landade på F 11 kapad av några personer i som ville lämna ofriheten i det kommunistiska Polen och beordrat besättningen att sätta kurs mot Malmö. Det var väl ingen nödlandning direkt men varför kom ända till Nyköping? Vid landningen på F 11 hade planet i det närmaste tomma bränsletankar står det i Kronologin så det var väl ett nödläge och vem som skötte fältet var väl ganska sekundärt för besättningen/passagerarna/kaparna. Dock för mer än 50 år sedan.)

I mitt letade efter en händelse där en Saab 340 i Nordamerika plötsligt förlorade båda motorerna men räddades av av ett fanns ett fält i mörkret därnedanför där någon tände ljuset (eller minns jag fel?) fann jag följande listning av fall där man hamnat fel och det inte var fråga om något nödläge: http://www.thirdamendment.com/wrongway.html.

Göran Hanssons inlägg kommer mig att tänka på att det måste finnas "oändligt" många fall då civila trafikplan på transatlantiska sträckor på den tid då denna sträcka var på gränsen att vara alltför lång måste använda ett alternativt fält, då inte sällan en militär bas. Men då är vi kanske bortom 50-årsgränsen, om än bara just precis. 1959 ligger då inom denna gräns och där har vi Arne Schultzbergs dramatiska nödlandning med SAS Brage Viking, en DC-7C OY-KNA, som snart efter starten från New York för en flygning mot Köpenhamn med bl a den vice sovjetiske regeringschefen Anastas Mikojan ombord (jo, bror till konstruktören) fick motorproblem av det slag motortypen var känd för. Det visade sig att Argentia, en "hemlig" (Schultzbergs citattecken) amerikansk flyg- och flottbas på Kanadas ostkust, var en lämplig nödlandningsplats. Det hela avlöpte väl men det var en på många sätt flygmässigt mycket svår situation om vilken Schultzberg berättat i "Flygtiga minnen 1". Se även SFT 1/1996.

Man hade ju en femstjärnig VIP ombord och det visste Argentia redan och man hade fått presidentens order att allt skulle göras o s v. Mycken uppståndelse blev det efteråt och högtidligt och annat tackande från sovjetisk sida. Den amerikanske utrikesministern kommenterade att "nu kan väl inte Mikojan längre klaga på att USA har baser utomlands". Argentia låg ju i Kanada.

(Jag ser i "Flygtiga minnen 1" att 1952 landade en SAS DC-6 OY-KLY på ett militärt fält i Brasilien (trafikledningens "order") när i nattmörkret höger innermotor lämnat planet och därvid orsakat stor förödelse av vilket man såg det mesta först efteråt.)

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"